• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

آغاز جنگ ستاره‌هاي بسكتبال براي سه بليت ريو

نبرد ايران با يونان در گام نخست

رقابت‌هاي بسكتبال انتخابي المپيك ريو از امروز دوشنبه در فيليپين، ايتاليا و صربستان آغاز مي‌شود و تيم ملي ايران نيز بايد در تورين ايتاليا رقابتش با حريفان نامدار را براي رسيدن به المپيك 2016 آغاز كند؛ رقابتي كه البته بسيار دشوار است. ايران در گروه اول منطقه تورين با يونان و مكزيك قرار دارد و بايد با اين دو حريف قدرتمند پيكار كند. در گروه ديگر مسابقات ايتاليا، كرواسي و تونس هستند كه در نهايت دو تيم اول هر گروه به نيمه‌نهايي مي‌رسند و با هم مسابقه خواهند داد و در نهايت تيم قهرمان بليت سفر به ريو را به جيب خواهد زد. بسكتباليست‌هاي ايران كه با كسب رده سوم آسيا در سال 2015 جواز حضور مستقيم در المپيك ريو را از دست دادند با تركيبي جديد و جوان در مسابقات شانس مجدد حضور پيدا كرده‌اند و اكنون روي كاغذ شانس كمي براي رسيدن به ريو دارند، چرا كه اكثر تيم‌هاي حاضر در منطقه تورين از قدرت‌هاي قاره‌هاي خود محسوب مي‌شوند و مدعي حضور در المپيك هستند.

راه رسيدن به المپيك
نخستين حريف شاگردان ديرك باوئرمان، يونان است. اين تيم در مسابقات قهرماني قاره سبز به مقام پنجم رسيد و نتوانست به‌طور مستقيم المپيكي شود و اكنون از مدعيان اصلي منطقه تورين به حساب مي‌آيد. دومين حريف ايران تيم ملي مكزيك است كه در مسابقات قاره امريكا چهارم شد. مكزيك و يونان از مدعيان قاره‌هاي خود محسوب مي‌شوند و با اينكه در اين تورنمنت تغييراتي در تركيب‌هاي‌شان داشته و هر دو تيم يك ستاره‌شان را در اختيار ندارند اما باز هم مدعي كسب سهميه محسوب مي‌شوند.
با اينكه كرواسي در گروه دوم منطقه تورين نيز يك مدعي بزرگ براي تك سهميه ريو به حساب مي‌آيد اما فدراسيون جهاني در پيش‌بيني خود يونان را مدعي نخست معرفي كرده است. ايران اگر در مرحله نخست به يك پيروزي برسد راهي نيمه‌نهايي مي‌شود كه رسيدن به اين مرحله نيز كار بزرگي است. در صورت صعود به مرحله بعدي آن هم به عنوان تيم دوم، ملي‌پوشان ايران بايد با تيم اول گروه ديگر كه به احتمال زياد كرواسي خواهد بود رقابت كند؛ كرواسي كه خود مدعي كسب سهميه المپيك است كه اگر در اين ديدار هم برنده باشد بايد در آخرين نبردش براي رسيدن به سهميه المپيك رقابت كند كه به احتمال زياد حريفش در ديدار نهايي يونان خواهد بود.

‌ مدعيان اصلي
با توجه به شرايط كشورها مي‌توان گفت كه شانس اروپايي‌ها بسيار بيشتر از ديگر كشورهاست. از فيليپين شروع كنيم كه در آنجا فرانسه يك سر و گردن از حريفانش بالاتر است و مدعي اول محسوب مي‌شود. در صربستان مي‌توان به قدرت ميزبان اشاره كرد كه جزو تيم‌هاي مدعي به حساب مي‌آيد اما در منطقه تورين پيش‌بيني سخت است. رقابت بين كرواسي و يونان كه در رقابت‌هاي قهرماني اروپا هم حريف يكديگر بودند پيش‌بيني كردن را دشوار مي‌كند. يونان در مسابقات داخل قاره‌اي 72 بر 70 كرواسي را برده است. با اين شرايط مي‌توان شانس كشورهاي صربستان، فرانسه و يونان را بيشتر از بقيه دانست.

باوئرمان: براي برد وارد ميدان مي‌شويم
ديرك باوئرمان، سرمربي آلماني تيم ملي بسكتبال در مورد مسابقات انتخابي المپيك كه از فردا آغاز مي‌شود، گفت: روي كاغذ اگر نگاه كنيد، مي‌بينيد بيشتر بازيكنان يونان تجربه يورو ليگ دارند و سه بازيكن آنها هم در NBA و دي ليگ بازي كرده‌اند. گارد راس آنها نيكولاس بازيكن بسيار مطرحي در اروپاست و مسلما بيشتر نظرها روي اين تيم است. اما رويكردي كه ما داريم اين است كه در 40 دقيقه هر اتفاقي ممكن است، بيفتد. در هر بازي براي برد وارد مي‌شويم و روي كاري كه مي‌كنيم تمركز خواهيم داشت و با نقشه پيش مي‌رويم. اصلا ترسي از يونان نداريم. با تيم‌هاي خوبي بازي كرده‌ايم و برنده هم شده‌ايم و مسلما بازيكنان هم مانند خود من فكر مي‌كنند. سرمربي تيم ملي در مورد غيبت آيون بازيكن تاثيرگذار مكزيك و اينكه گفته مي‌شود در غياب آيون كار ما راحت است، گفت: كساني كه مي‌گويند آيا تا به حال بازي مكزيك را ديده‌اند و از قدرت آنها خبر دارند؟ ماتا بازيكن پست 5 آنها خيلي با‌تجربه است. گارد راس آنها در NBA بازي كرده است. مسلما شانسي به اين تورنمنت نرسيده‌اند و تيم خيلي خوبي هستند. اگر بخواهيم اين‌طور فكر كنيم كه حتما برنده خواهيم شد، غيرمنطقي است، اما براي پيروزي شانس زيادي داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون