يادآوري توكلي
از يك ميراث ديگر دولت سابق
گروه سياسي| ماجراي صندوق توسعه ملي با استعفاي رييس و هيات عاملش شايد تا اندازهاي پايان پروژه تخريبگران دولت باشد كه اصرار داشتند حقوق 18 ميليون توماني را 57 ميليون تومان جلوه دهند اما هنوز هم هستند اصولگرايان منصفي كه از آييننامههاي به ارث رسيده از دولت سابق ميگويند. ديروز احمد توكلي كه در ماههاي اخير به ويژه در بحث فيشهاي حقوقي موضعگيريهاي منصفانهاي داشته است اينبار از همان آيين نامههاي به ارث رسيده از دولت سابق ميگويد كه اختيارات زيادي به هيات عامل صندوق توسعه ملي داده بود. همان آيين نامهاي كه صفدر حسيني، رييس سابق اين صندوق در توضيحاتش اعلام كرده بود كه سه بار تقاضاي اصلاح آن را داده بوده است اما توجهي نشد، تا سيام خرداد ماه امسال كه بالاخره اين آيين نامه اصلاح شد. ديروز رييس سازمان ديده بان شفافيت و عدالت، ضرر حقوقي نامتعارف را فقط مالي ندانست كه با بازگرداندن آن خسارت وارده به كشور جبران شود و گفت: در مبارزه با اين معضل همه بايد پشت سر دولت بايستيم. به گزارش ايرنا، احمد توكلي افزود: در سال 90 آييننامهاي تصويب شد كه اختيارات زيادي به هيات عامل صندوق توسعه ملي داد البته دولت فعلي در 30 خرداد اين آييننامه را اصلاح كرد. وي با بيان اينكه نبايد مشكلات را براي گذشته دانست و اين دولت و آن دولت كرد، ادامه داد: اين رفتارها اعتماد را كم ميكند. همه بايد پشت سر دولت بايستيم تا بتواند با اين مشكلات مبارزه كند. البته دولت نيز خود مراقبت كند اين اعتماد را بيشتر كند. توكلي اضافه كرد: حل مشكل حقوقهاي نامتعارف تنها به استعفا دادن نيست بلكه كسي كه خيانت در امانت كرده است به تعبير اميرالمومنين(ع) بايد مهر ننگ به پيشانياش بخورد و طوق ذلت به گردنش آويزان شود. وي افزود: وقتي مديراني اهل حيف و ميل اموال عمومي شدند، تصميماتشان هم جهتدار ميشود، منابع به شكل كارا تخصيص داده نميشود بلكه به انحراف كشيده شده و بهرهوري سيستم پايين ميآيد. رييس سازمان شفافيت و عدالت اضافه كرد: سازمان شفافيت بينالمللي سال 2007 گفته است كه درجه فساد ايران در اقتصاد 34 ميليارد دلار هزينه داشت كه 31 ميليارد دلار كاهش بهرهوري و سه ميليارد دلار براي سرمايهگذاري يا نيامدن سرمايه است. توكلي تاكيد كرد: ضرر كساني كه پول اضافه گرفتند، فقط پولي نيست كه دادگاهي شوند و خسارت وارده را به كشور پس دهند. وي درباره اينكه ميگويند اين برداشتها قانوني بوده است، گفت: ظاهر قانوني داشتن باعث صحت حقانيت اين كار نميشود. وقتي قانون در بخش عمومي ميگويد مدير مجاز است كه به افراد براساس كارشان اضافهكار دهد، اين از اختيارات مدير است، چرا اختيارات ميدهند براي اينكه مديريت بدون اختيارات امكانپذير نيست. نماينده مجلس نهم افزود: بالطبع مدير هم بايد اين اختيارات را براي سازمان و اهداف آن استفاده كنند. سوال اينجا است كه اگر براي منفعت شخصي استفاده كرد آيا باز هم قانوني است؟ به هر صورت همه قانوني نبوده و بعضي خيانت بوده است.
صفدر حسيني چه گفته بود؟
صفدر حسيني، رييس سابق صندوق توسعه ملي هرچند ترجيح داد در 10 روز ابتدايي كه حملات عليه او با يك فيش حقوقي غيرواقعي شروع شده بود سكوت كند اما در توضيحات تكميلي كه بالاخره پس از سكوت 10 روزه در مورد ماجراي فيشهاي حقوقي داد، گفت: « از ابتداي حضور در صندوق، براي رها كردن آن از پرداختهاي شركتي و مقررات موسسههاي عمومي غيردولتي، در ۱۷/۷/۹۲ يعني دو هفته پس از حضور در صندوق، طي نامه شماره ۱۷۴۲/۹۲/ص از دولت محترم درخواست اعمال همترازي رييس و اعضاي هيات عامل را در چارچوب مقررات قانون خدمات كشوري دادم؛ اتفاقي كه البته با پيگيريهاي متعدد بالاخره رخ داد اما خيلي بعد از ارايه اين درخواست به دولت. حسيني با تاكيد بر اينكه صندوق توسعه ملي تا قبل از حضور وي فاقد صورتهاي مالي بود، ميگويد: از زمان حضور در صندوق، علاوه بر درخواستي كه براي اعمال قانون خدمات كشوري در حقوق و پرداختيها ارايه كردم، اقدام به تهيه سند جامع صورتهاي مالي و عملكرد صندوق كردم كه دريافتيهاي هيات عامل صندوق هم در آنها به صورت شفاف بيان شده است. به اين ترتيب طي دو سال اخير سه سند جامع صورتهاي مالي و عملكرد صندوق را براي سالهاي ۹۱، ۹۲ و ۹۳ تهيه كرده و به هيات نظارت ارايه كردهام كه پس از تاييد آن هيات، در هيات امناي صندوق نيز به تصويب رسيد.» وي در ادامه تاكيد كرده بود: « با وجودي كه در هفتههاي ابتدايي آغاز به كارم در صندوق، درخواست همترازي را به دولت محترم ارايه كردم و پس از آن در دو نوبت ديگر، يك بار در نيمه تابستان سال ۱۳۹۳ [بيستم مرداد ماه] و بار ديگر در انتهاي تابستان سال ۱۳۹۴ [شانزدهم شهريورماه] اين درخواست را از دولتمردان داشتم، اما در ابتداي سال جاري اين مهم رخ داد.