• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3570 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۰ تير

عدد نوشت

حجم قاچاق ورودي به كشور

مشاور رييس كل گمرك با اشاره به اينكه رقم 20 تا 25 ميليارد دلار قاچاق به كشور واقعي نيست، گفت: به نظرم رقم قاچاق ورودي 7 ميليارد دلار باشد. محمود بهشتيان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تفاوت تخلف و قاچاق در گمرك اظهار داشت: كم‌اظهاري خلاف است و اگر ثابت شود، جريمه به همراه دارد و كالا به صاحب آن بازمي‌گردد و ممكن است اين تخلف در گمرك زياد صورت گيرد، ولي قاچاق با جريمه و ضبط كالا حل نمي‌شود. مشاور رييس كل گمرك با بيان اينكه يكي از مشكلات قاچاق و كم‌اظهاري كالا مربوط به بخش تعرفه‌ها مي‌شود، گفت: پيدا كردن تعرفه يك كالا بسيار سخت است، گاهي اوقات يك سال يك ماده شيميايي بين آزمايشگاه‌ها مي‌چرخد، تا تعيين تعرفه و ارزش شود. وي با بيان اينكه قاچاق با مخفي كردن همراه است، بيان داشت: معمولا قاچاق كالا ميان ديگر كالاهاي گمركي اظهار شده جاخوش مي‌كند كه از سوي صاحب كالا اظهار نمي‌شود.


پيك مصرف برق

پيك مصرف برق كشور روز گذشته در حالي به بيش از 44 هزار مگاوات رسيد كه ميزان ذخيره نيروگاه‌هاي كشور به حدود ۲۹۸۰ مگاوات رسيد. به‌گزارش فارس، ديروز پيك مصرف برق كشور 44 هزار و 266 مگاوات بوده كه اين ميزان در روز مشابه پارسال 46 هزار و 194 مگاوات گزارش شده بود. بر اين اساس، ميزان مصرف برق كشور در مقايسه با روز مشابه پارسال 1928 مگاوات كاهش داشت. همچنين ميزان ذخيره نيروگاه‌هاي كشور در روز گذشته به 2 هزار و 980 مگاوات رسيد و صنايع كشور نيز سه‌هزار و 532 مگاوات برق مصرف كردند. در روز گذشته ميزان مبادله‌هاي برون‌مرزي برق ايران با كشورهاي همسايه به 1666 مگاوات رسيد. مجموع ميزان صادرات برق ايران به كشورهاي افغانستان، عراق، پاكستان، ارمنستان و تركيه 1306 مگاوات و مجموع واردات برق از كشورهاي همسايه، به 360 مگاوات رسيد.
 
خانه‌نشيني اجباري شاغلان

آمارها نشان مي‌دهد در فاصله سال‌هاي ۹۱ تا ۹۴ تعداد افراد دلسرد و نااميد از يافتن شغل بيش از چهار برابر شده و از ۴۰۰ هزارنفر به يك ميليون و ۶۷۰ هزارنفر رسيده كه به معني سخت‌تر شدن شغل‌يابي است. به گزارش مهر، به تازگي آماري اعلام شده مبني بر اينكه تعداد افراد دلسرد و نااميد از يافتن شغل از ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۱ به يك ميليون و ۶۱۷ هزار نفر در سال ۹۴ افزايش يافته است. مركز پژوهش‌هاي مجلس عقيده دارد، اين آمار نگران‌كننده به معني دشوارتر شدن شرايط ورود جوانان به بازار كار است كه به تعبيري طولاني‌تر شدن دوره انتظار و تقاضاي كار نيز خواهد بود. همچنين اين آمارها مي‌تواند عملكرد دولت‌ها در طول سال‌هاي اخير را درباره اشتغالزايي ميليوني به چالش كشيده و بر آن ترديد وارد كند. دولت‌ها از سال ۹۱ تاكنون آمارهاي مختلفي از اشتغالزايي در كشور اعلام كرده‌اند كه اگر آن آمارها مي‌توانيت قابل اتكا باشد، احتمالا امروز نبايد بيش از يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر جوينده شغل آماده به كار در پشت درهاي بازار كار مانده و تلاش‌هاي آنها بي‌نتيجه بماند.
 
كاهش قيمت نفت در هفته گذشته

قيمت جهاني نفت در معاملات هفته گذشته ۸ درصد كاهش يافت و در پايان معاملات به ۴۶ دلار و ۷۶ سنت در هر بشكه رسيد. در حالي كه آمارهاي قوي از بازار كار امريكا و فرصت طلبي برخي سرمايه‌گذاران براي خريد نفت ارزان فضاي تقاضاي ضعيف فصلي را تحت تاثير خود قرار داده، قيمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه افزايش يافت، اما نفت برنت ضعيف‌ترين عملكرد هفتگي خود در حدود 6 ماه گذشته را به ثبت رساند. پس از آنكه آمارها نشان داد كه در ماه ژوئن اقتصاد امريكا بيشترين فرصت شغلي 8 ماه گذشته را ايجاد كرده و نگراني‌ها از حملات جديد پيكارجويان به زيرساخت‌هاي نفتي نيجريه افزايش يافت، قيمت نفت ابتدا حدود يك درصد يا بيشتر افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون