• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3570 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۰ تير

تحليل و پيشنهادهاي جلايي‌پور درباره حمله به روحاني:

انفعال، در برابر مخالفان بي‌ضابطه جواب نمي‌دهد

«حميدرضا جلايي‌پور» عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، از جمله چهره‌هاي شناخته شده در عرصه مطالعات جامعه‌شناسي، روزنامه‌نگاري و همچنين فعاليت‌هاي سياسي است. وي عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و از اعضاي اصلي انجمن جامعه‌شناسي ايران است. وي در خصوص موضوع انتقادها و حاشيه‌سازي‌هاي مخالفان دولت گفت كه آنها در سه سال گذشته به‌شدت فعال بوده‌اند و در يك سال آينده هم روند تخريبگري خود را با شتاب بيشتري ادامه خواهند داد.  
  دولت از زمان روي كارآمدن با «مخالفان اختصاصي» روبه‌رو شد و تا جايي كه اطلاع دارم در جوامع ديگر دولت‌ها با مخالفت احزاب رقيب روبه‌رو هستند و با مخالفت‌هايي از اين دست مواجه نمي‌شوند. اين مخالفان دولت عده‌اي هستند كه خودشان را حق مي‌دانند، از امكانات عمومي بهره مي‌برند، براي مخالفت ورزي امنيت دارند و مرز اخلاقي هم ندارند. براي آنان دوره هشت ساله احمدي‌نژاد بهشت بود و اكنون براي بازگشت آن دوره به هر دري مي‌زنند.
  مخالفان دولت در سه سال گذشته فعال بودند تا در دل مردم نسبت به توانايي دولت، اميد ايجاد نشود و در يك سال آينده هم اين روند تخريب و انتقام را ادامه خواهند داد. به نظر مي‌رسد دولت در مديريت هماهنگ رسانه‌اي خود بايد منسجم‌تر عمل كند و انفعال را كنار بگذارد زيرا با مخالفان بي‌ضابطه روبه‌رو است. در اين مدت، دستاوردهاي دولت چشمگير بوده اما مخالفان دايم كوشش مي‌كنند كه اين دستاوردها در ذهن مردم اثر مثبت نگذارد. همچنين، اين مخالفان از نتايج انتخابات اخير مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري راضي نيستند بنابراين همه اميدشان به نااميد كردن مردم در توانايي دولت در تدبير امور به ويژه در سال جاري و آتي است.
  دولت يازدهم، شبح آثار ويرانگر قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را عليه ايران كنار زد و توانست نه تنها جلوي آثار مخرب تحريم‌ها را بگيرد، بلكه تشديد آثار تحريم‌ها را از بين برد. در واقع، دولت روحاني توانست اقتصاد ناامن و ويران شده را به سمت عادي شدن هدايت كند. معتقدم مخالفان دولت انصاف در بساط‌شان نيست چرا كه ويرانه اقتصادي و اداري را تحويل دولت داده‌اند و اكنون طلبكار هستند. در شرايطي كه كشور 10 سال با تورم فزاينده و ركود روبه‌رو بوده است، طبيعي است كه برابر تجربه ديگر جوامع، ما بايد شاهد اعتراض دايمي سياسي-  اجتماعي مردم باشيم اما با حمايت مردم دولت توانست رشد اقتصادي را از حالت منفي خارج و نرخ تورم را تك رقمي كند. از اينها مهم‌تر، در شرايطي كه مخالفان دولت در زمينه انتخابات هر كاري كه مي‌توانستند، انجام دادند، دولت روحاني توانست يك انتخابات با مشاركت بالا و آگاهانه مردمي برگزار كند. به همين دليل، من انتقاد از روحاني را بابت اينكه تنها به سياست خارجي و اقتصاد مي‌انديشد و فرهنگ و سياست را رها كرده، قبول نداشتم و ندارم. نتايج انتخابات پارسال نشانگر اقدام مهم در زمينه سياست داخلي بود.
  اميد مخالفان به  دو مساله است؛ نخست اينكه مردم از روحاني نااميد شوند و دوم اينكه خود روحاني سال 1396 نامزد رياست‌جمهوري نشود. اگر اين مهم براي مخالفان دولت عملي نشود دوباره چهار سال در ناكامي فروخواهند رفت. پس مخالفان به هر دري خواهند زد و دولت بايد سياست‌هايش را محكم به پيش ببرد. براي نمونه يكي از اقدام‌هاي مهم روحاني درباره فيش‌هاي حقوقي بود كه به جاي بگم بگم دوره احمدي‌نژاد اصل شفاف‌سازي را در عمل پيگيري كرد. نكته جالب اين است كه حقوق‌ها به بخشنامه‌ها و رويه‌هاي دولت قبل بازمي‌گردد اما در آن زمان همين مخالفان دولت صداي‌شان هم درنمي آمد و كوچك‌ترين انتقادي نمي‌كردند.
  اميدواريم روند شفاف‌سازي كه دولت شروع كرده، در همه اركان حكومت تسري يابد. فكر مي‌كنم روند شفاف‌سازي در نحوه استفاده از منابع عمومي كه از جانب دولت پيگيري مي‌شود در آينده نه چندان دور بتواند به يكي از اجزاي كارنامه درخشان دولت تبديل شود. بنابر اين استمرار روند شفاف‌سازي و تسري آن به همه اركان حكومت ضروري است. در واقع اين حركت در چارچوب حكمراني خوب است.
   20 سال است كه افرادي نظير مخالفان امروز روحاني، با حرف‌هاي زيبا به هر دري مي‌زنند اما نتيجه نمي‌گيرند. خوشبختانه همان‌گونه كه در انتخابات پيشين ديديم، مخالفان دولت از هيچ تلاشي فروگذار نكردند اما شكستي فاحش و نمادين خوردند. اقدام‌هاي مخالفان دولت يك پيامد منفي براي كشور دارد و آن كند كردن روند توسعه در كشور است؛ به عبارتي ديگر كند كردن روند توسعه يعني از شمار بيكاران، افسردگان، معتادان، حاشيه‌نشينان و مجرمان كاسته نشود.
  راهي كه دولت طي مي‌كند مدبرانه است و بايد با گام‌هايي محكم ادامه دهد اما بايد مديريت عرصه‌هاي رسانه‌اي، افكار عمومي و اطلاع‌رساني خود را فعال‌تر كند و اجازه ندهد دستاوردهاي اصلي دولت در ذهن مردم زير سوال برود. در واقع ما در جامعه رسانه‌اي و ويتريني زندگي مي‌كنيم و دولت بايد به طور منسجم و متشكل، آگاه‌سازي كند. به نظر مي‌رسد در يك سال آينده فشار مخالفان بيشتر خواهد شد زيرا موفقيت روحاني در افكار عمومي كابوس آنان است، حتي كابوسي بدتر از سال‌هاي 92 و 94. با اين حال مخالفان اين استعداد را دارند كه براي تخريب دولت روحاني به هر شيوه‌اي متوسل شوند. در برابر، سرمايه دولت مردم هستند. ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون