• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3582 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد

جوادي‌حصار، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي:

به زودي 100 هزار نفره مي‌شويم

مريم وحيديان

 

حزب اعتماد ملي به زودي 100 هزار عضو تشكيلاتي خواهد داشت. اين را محمدصادق جوادي‌حصار از اعضاي شوراي مركزي اين حزب مي‌گويد. جوادي‌حصار در گفت‌وگو با «اعتماد» از آخرين وضعيت حزب اعتماد ملي سخن گفته. او در اين گفت‌وگو اعلام كرده كه در كنگره اين حزب كه تا پايان سال برگزار خواهد شد، درباره شوراي مركزي و دبيركلي اين حزب تصميم‌گيري خواهد شد.

 حزب اعتماد ملي در چه شرايطي است و چند دفتر استاني خود را راه‌اندازي كرده‌ايد؟
حزب در شرايط فعلي تقريبا هيچ دفتر استاني بدون مسوول ندارد. برخي از شوراهاي استاني ما صددرصد فعال هستند و برخي كه تعداد كمتري عضو فعال دارند به صورت 50 درصدي يا 40درصدي فعال هستند. در حال حاضر يكي از ماموريت‌هاي جديد حزب پس از جلسه اخير شوراي مركزي اين بوده كه در اسرع وقت همه شوراهاي استاني مورد بررسي قرار بگيرند و اگر جايي مشكلي وجود داشت آنها را رفع كنيم تا در سريع‌ترين زمان ممكن فعاليت تمام استان‌ها به حداكثر برسد.
 در همه استان‌ها دفاتري راه‌اندازي شده است يا برخي استان‌ها هنوز فعال نيستند؟
منظور از دفتر اگر دفتري با ساختمان مشخص است كه در بسياري از استان‌ها چنين چيزي نداريم. ليكن شوراي مركزي استان در همه استان‌ها وجود دارد. برخي از آنها فعاليت بيشتري دارند و برخي نيمه‌فعال هستند. تصميم شوراي مركزي در جلسه اخير اين بود كه پيگيري كنيم و موانع پيش رو را براي استان‌هاي مختلف از بين ببريم.
 در حال حاضر چه تعداد عضو حزبي وجود دارد؟
آمار دقيقي كه بخواهم خدمت‌تان بگويم به خاطر ندارم اما در هر حوزه استاني حداقل 11 نفر و حداكثر 31 نفر و هر حوزه شهرستاني حداقل پنج نفر عضو شوراي مركزي داريم. حداقل‌ها در همه استان‌ها و شهرستان‌ها رعايت شده است. با اين حساب تنها در شوراهاي مركزي و دفاتر استاني در حال حاضر در كل كشور 500 نفر عضو فعال داريم. به غير از اعضاي شوراي شهرستان و اعضاي شوراي بخش كه پيش‌بيني مي‌شود اگر بتوانيم تا قبل از انتخابات رياست‌جمهوري دفاتر مناطق و شهرستان‌ها را فعال كنيم و سلول‌هاي حزبي كه در بخش‌ها هستند را نيز فعال كنيم، طبق چارت سازماني ما با حداقل نيرو حدود 100 هزار عضو خواهيم داشت. هدف‌گيري ما پركردن سازمان تشكيلاتي‌مان است كه با دفاتر و مناطق شهرستاني و استاني و مراكز بخش و شهر رقم آن به 100 هزار نفر خواهد رسيد.
 كارگروه بازنويسي آيين نامه‌هاي تشكيلاتي در حال حاضر متشكل از چه افرادي است؟
ما آيين نامه را بازنويسي نمي‌كنيم بلكه فقط كپي مي‌كنيم. آيين نامه‌هاي اجرايي حزب در گذشته كامل نوشته شده بود. اساسنامه و مرامنامه هم هيچ تغييري نمي‌كند. فقط بر اساس آيين‌نامه اجرايي كميته‌ها و مناطق و دفاتر استاني را باز‌نويسي مي‌كنيم. اين بازنويسي تحت نظارت كميته‌اي به نام كميته اجرايي است كه روساي دفاتر، كميته و قائم‌مقام و چند نفر از اعضاي شوراي مركزي در كميته اجرايي نقش دارند.
 آيا آقاي كروبي از وضعيت حزب اعتماد ملي خبر دارند؟ در جريان تصميمات حزب قرار مي‌گيرند يا خير؟
امكان اين وجود ندارد كه ايشان ريز به ريز در جريان مسائل قرار بگيرد. با توجه به مضايق و مشكلاتي كه وجود دارد سعي مي‌شود لااقل در كليات مسائل و موضوعات ايشان را كاملا در جريان قرار دهيم. تقريبا هيچ‌وقت، هيچ كاري را در حزب اعتماد ملي بدون نظر معنوي ايشان و توجه به تمايلات‌شان انجام نداده و نمي‌دهيم. مثلا ايشان در جريان فعال‌سازي حزب در استان‌ها و مناطق مختلف بوده‌اند. فعالسازي گسترده حزب در سطح مناطق و شهرستان‌ها مورد نظر و خواست ايشان است. ايشان مايل است كه حزب به فعاليت قبلي خود با حفظ همه لوازم رفتار حزبي باز گردد.
 آقاي كروبي با تصميمات حزب موافق هستند يا خير؟
ما نمي‌توانيم هر تصميم ريز و درشتي كه مي‌گيريم موافقت و مخالفت آقاي كروبي را بپرسيم. در خيلي موارد شوراي مركزي بايد براي مسائل تصميم بگيرد. اختيارات دبيركلي قانونا در غياب دبيركل به قائم‌مقام تفويض شده است. هر جايي كه به اختيارات شخصي و تمايلات شخصي آقاي كروبي باز گردد، آقاي منتجب‌نيا آن ملاحظات را مدنظر خواهند داشت. آقاي منتجب‌نيا بي‌ارتباط با خانواده ايشان نيستند و تمايلات آقاي كروبي را حتما لحاظ مي‌كنند.
 از سال 88 به اين سو چه افرادي از حزب اعتماد ملي جدا شده‌اند؟
درست نيست كه اسم ببرم. در هر مجموعه حزبي و حتي در شرايطي هم كه آقاي كروبي بودند بعضي از دوستان به خاطر گرفتاري‌هاي شخصي و تمايلات سياسي خود فاصله‌اي را با حزب رعايت مي‌كردند. در انتخابات سال88 برخي نظرشان اين بود كه بهتر است آقاي كروبي كانديدا نشود و از نامزد ديگري حمايت كنيم. در همان دوره انتخابات رياست‌جمهوري بعضي از اعضاي حزب اعتماد ملي در ستاد آقاي ميرحسين موسوي فعاليت مي‌كردند و از نگاه ما نيز ايرادي نداشت. فقط شوراي مركزي آن زمان دو راه براي اين افراد در نظر داشت. يكي اينكه مرخصي سياسي براي آنها داده باشيم و ديگر هم اينكه فاصله سليقه‌اي و سياسي در نظر بگيريم. كساني كه مرخصي سياسي گرفتند بعدها خودشان معتقد بودند كه اگر اين كار را نمي‌كردند بهتر بود و بعد هم به مجموعه برگشتند. كساني هم كه چنين تصوري نداشتند همچنان فاصله محترمانه‌اي با حزب دارند. اين ارتباط مثل زماني كه در شوراي مركزي حضور داشتند نيست اما رابطه دوستانه‌اي همچنان برقرار است و در بسياري از نشست‌هاي ما به صورت دوستانه شركت مي‌كنند. تمايل چنداني براي بازگشت به حزب ندارند. تعدادشان هم به عدد انگشتان يك دست نمي‌رسد.
 افرادي بودند كه حاضر نبودند هزينه‌هاي فعاليت حزبي را بپردازند؟
من اينطور قضاوت نمي‌كنم. بهتر است بگوييم علايق آنها در آن مقطع انتخاباتي با بقيه اعضا همراه نبود. شايد احساس مي‌كردند كه بايد فاصله خود را حفظ كنند.
 پس از حصر آقاي كروبي برنامه‌اي براي انتخاب دبيركل جديد وجود دارد يا اعضاي حزب به دبيركلي آقاي كروبي همچنان پايدار هستند؟
اين موضوعي است كه در كنگره و بعد از كنگره بايد براي آن تصميم بگيريم. كنگره بعد از شكل‌گيري دفاتر استاني و رفع موانع و مشكلات و كامل كردن دفاتر استاني تشكيل خواهد شد. در آن مقطع شوراي مركزي انتخاب مي‌شود. بعد از آن قطعا يكي از كانديداهاي مجموعه ما ولو به صورت غيابي آقاي كروبي خواهد بود كه فضاي عمومي نشان مي‌دهد كه بدون استثنا ايشان نفر اول راي شوراي مركزي در كنگره خواهند بود. پس از انتخاب شوراي مركزي در كنگره، شوراي مركزي است كه دبيركل را انتخاب مي‌كند. اميدواريم تا آن زمان آقاي كروبي از حصر خارج شده باشند و در كنگره شركت كنند. چشم‌انداز اوليه اين است كه تا پايان امسال و قبل از انتخابات رياست‌جمهوري بتوانيم كنگره را تشكيل دهيم.
  مهم‌ترين مشكلاتي كه در حال حاضر حزب اعتماد براي رسيدن به چشم‌انداز حزبي- سياسي با آن روبه‌رو است، چيست؟
يك سري مشكلات عمومي وجود دارد كه بر سر راه همه احزاب وجود دارد. ذهنيت‌هاي نادرست و غيرواقعي پيرامون اعتماد ملي در جامعه به ويژه در برخي دستگاه‌هاي سياسي و اجرايي شكل گرفته است. تلاش مثبت و موثر آقاي روحاني براي زدودن اين نوع قضاوت‌ها و داوري‌ها بسيار به ما كمك كرده است. هنوز برخي باور نمي‌كنند كه حزب اعتماد ملي هيچ مشكل قانوني براي فعاليت نداشته و ندارد. مساله حصر ضمن اينكه يك معضل ملي است، از بُعد نگاه آقاي كروبي بخشي از آن مساله‌اي فردي است. به هر دليلي اگر آقاي كروبي نمي‌توانست در سمت دبيركلي حزب فعاليت كند حزب اعتماد ملي بايد به فعاليت خود ادامه مي‌داد. اميد است كه با تلاش دست‌اندر‌كاران دولتي و سياسي كشور موانع كمي كه سر راه فعاليت اجرايي وجود دارد، از بين برود.
 اعضاي حزب در حال حاضر انگيزه فعاليت مجدد براي بازگشايي دفاتر حزب اعتماد ملي را دارند يا خير؟
بله. در نشست ديروز از 50نفر، 34 نفر حضور داشتند كه تقريبا بيش از 65 درصد از اعضاي شوراي مركزي حضور داشتند. برخي هم به خاطر مسائل و مشكلات فردي نتوانستند در جلسه شركت كنند. انگيزه كافي در بين اعضاي حزب براي ادامه مسير وجود دارد.
 برنامه‌اي براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 داريد؟
همه احزاب براي انتخابات برنامه دارند و اعتمادملي نيز از اين قاعده مستثني نيست. برنامه‌اي نيست كه امروز اعلام كنيم. عزم عمومي حزب بر مشاركت فعال در انتخابات است. مگر اينكه موانع پيش‌بيني‌نشده جلوي اين مشاركت را بگيرد كه به وقت در مورد آن تصميم خواهيم گرفت. در هر صورت براي انتخابات عزم‌مان را جزم كرده‌ايم تا در بهار فعاليت سياسي كه ادوار انتخاباتي است حضوري فعال داشته باشيم.
  براي ادامه فعاليت حزب اعتماد ملي هزينه‌هاي حزب چطور قرار است كه تامين شود؟
در اساسنامه روش‌هاي تامين هزينه‌ها پيش‌بيني شده است. فعاليت‌هاي اقتصادي، دريافت حق عضويت ماهيانه از اعضا و كمك‌هاي مردمي يا حاميان حزب اعتماد ملي عمده‌ترين منابع تامين هزينه‌هاي حزبي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها