• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

نمايش شكاف اعراب در نشست اتحاديه

امير قطر بدون سخنراني جلسه را ترك كرد

بيست و هفتمين نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه عرب در موريتاني برگزار شد؛ نشستي كه در آن كشورهاي عربي كوشيدند ادعاي مداخله ايران در امور داخلي كشورهاي عربي را به عنوان يكي از موضوعات اصلي در اين نشست مطرح كنند. به گزارش خبرگزاري آنا به نقل از روزنامه راي‌اليوم، نواكشوت، پايتخت موريتاني ميزبان بيست و هفتمين نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه عرب بود. نشستي كه يكي از حاشيه‌هاي آن ترك جلسه از سوي تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر بود.
عربستان: مداخله ايران در امور كشورهاي عربي در تضاد با قوانين بين‌المللي است
عادل جبير، وزير امور خارجه عربستان در اين نشست گفت: «اگر بحران فلسطين يكي از بندهاي اصلي همه نشست‌هاي عربي است، دليل آن لجاجت اسراييل و مقابله با راه‌حل اين بحران است.» وزير امور خارجه عربستان سپس درباره بحران سوريه مدعي شد: «روش دولت اين كشور در مخالفت با بندهاي توافق ژنو1 و ادامه كشتار مردم اين كشور، تنها دليل اصلي تاخير در رسيدن به حل بحران اين كشور است و به همين دليل به اعتقاد عربستان جايي براي اسد در آينده سوريه نمي‌ماند.»
جبير كه به نيابت از سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در مراسم حضور يافته بود، مجددا ايران را به دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي متهم كرد و گفت: «اين اقدام در تضاد با قوانين بين‌المللي است كه بايد طبق قوانين اتحاديه عرب، سازمان همكاري اسلامي و سازمان ملل متحد با آن مقابله شود.»
دبيركل اتحاديه عرب: اجازه ندهيم ديگر كشورها نقش منجي كشورهاي عربي را بازي كنند
در ادامه، احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب به سخنراني پرداخت و گفت: «با توجه به تحولات كشورهاي عربي، نبايد اجازه دهيم ديگر كشورها نقش منجي كشورهاي عربي را بازي كنند و لازم است اين نقش از سوي اتحاديه عرب بازي شود.» وي با بيان اينكه جهان عرب به صورت بي‌سابقه‌اي در حال نبرد با تروريسم است، گفت: «موضوع فلسطين و پايان دادن به اشغال فلسطين در اولويت اتحاديه عرب خواهد بود و بايد با لجاجت اسراييل مقابله كرد.»
رييس پارلمان عربي: ايران دوست كشورهاي عربي نيست
احمد بن محمد جروان، رييس پارلمان عربي در ادامه به موضوع ايران و تكرار ادعاهاي گذشته پرداخت و مدعي شد: «نيت سوء تهران درباره كشورهاي عربي به‌ويژه درباره بحرين نشان مي‌دهد كه اين كشور دوست كشورهاي عربي نيست.» وي در اظهاراتي خلاف واقع مدعي شد: «تنها يك خواسته مردمي وجود دارد و آن اين است كه بايد آينده رابطه كشورهاي عربي با ايران روشن شود. علاوه بر اين، ايران بايد علاوه بر دست برداشتن از دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي، به‌وسيله گفت‌وگو يا دادگاه‌هاي بين‌المللي موضوع جزاير سه‌گانه را حل و فصل كند.»
مصر: بايد با مداخله در امور كشورهاي عربي مقابله كرد
در ابتداي نشست شريف اسماعيل، نخست‌وزير مصر كه به نيابت از عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري اين كشور به موريتاني سفر كرده است، گفت: «مصر در دوره رياستش بر اتحاديه عرب كوشيد به موضوعات مختلف جهان عرب رسيدگي كند.» نخست‌وزير مصر بدون نام بردن از كشور خاصي گفت: «دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي عامل اصلي مشكلات اين كشورها است و بايد با آن مقابله شود.» وي همچنين بر لزوم حل سياسي پرونده‌ها و بحران‌هاي منطقه عربي از جمله در فلسطين، ليبي و سوريه تاكيد كرد و خواستار بازنگري در گفتمان ديني جهان عرب شد تا نسل‌هاي آتي اين كشورها در دام گروه‌هاي افراط‌گرا گرفتار نشوند.
شيخ احمد: همه كشورها از مذاكرات صلح سوريه حمايت كنند
اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل متحد به يمن نيز در اين نشست گفت: «مايه تاسف است كه هنوز در برخي كشورهاي عربي از جمله سوريه بحران‌ جان مردم را مي‌گيرد و فاجعه ايجاد مي‌كند.» وي كه به نيابت از طرف بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد به عنوان يكي از پنج ميهمان حضور داشت، افزود: «در آستانه از سرگيري گفت‌وگوهاي صلح سوريه از همه كشورهاي عربي مي‌خواهم تلاش خود را براي حمايت از اين گفت‌وگوها به كار ببندند.» شيخ احمد درباره موضوع فلسطين از طرف فلسطيني و اسراييلي خواست در راستاي ايجاد راهكاري سياسي همكاري كنند.
كويت: لجبازي اسراييل عامل شكست است
صباح الاحمد جابرالصباح، امير كويت به موضوع بحران سوريه پرداخت و گفت: «با وجود تلاش‌ها براي حل پرونده سوريه، بحران اين كشور همچنان ادامه دارد و قرباني مي‌گيرد.» علاوه بر اين، جابرالصباح پافشاري‌هاي بي‌مورد اسراييل بر برخي موضوعات ميان اسراييل و فلسطين را عامل اصلي ركود تلاش‌ها براي حل مسالمت‌آميز پرونده صلح دانست و از تلاش‌هاي فرانسه براي حل بحران فلسطين قدرداني كرد.  وي بدون آنكه بخواهد به طور مستقيم به موضع‌گيري عليه ايران بپردازد، درباره روابط جهان عرب با ايران گفت: «موفقيت هر گفتمان نيازمند زمينه‌سازي لازم براي آن است كه با رعايت اصل حسن همجواري و دخالت نكردن در امور داخلي كشورهاي ديگر از سوي ايران محقق مي‌شود.»
منصور هادي: جنبش انصارالله يمن شورش كرده‌ است
در ادامه عبدربه منصور هادي، رييس‌جمهوري در تبعيد يمن با قدرداني از اتحاديه عرب به‌ عنوان يكي از حاميان منطقه‌اي‌اش، مدعي شد: «حوثي‌ها (جنبش انصارالله) يمن و علي عبدالله صالح تحت حمايت ايران عليه دولت قانوني يمن شورش كرده‌اند. اين موضوع، پروژه‌اي براي ناچيز كردن هويت عربي يمن است.»
بحرين و ادامه ادعاهاي ضد ايراني
محمد بن مبارك، نايب رييس شوراي وزيران بحرين نيز در اين جلسه به قرائت پيام حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه اين كشور پرداخت. پيامي كه سراسر ضد ايراني بود. پادشاه بحرين در اين پيام سراسر تحريف‌آميز مدعي شد مبارزه با تروريسم محقق نمي‌شود مگر به‌وسيله مقابله با اقدامات مداخله‌جويانه ايران در امور داخلي كشورهاي عربي. وي ايران را به دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي، صدور تروريسم، حمايت از گروه‌هاي تروريستي و تلاش براي بر هم زدن امنيت و ثبات كشورهاي عربي متهم كرد و گفت كه اگر كشورهاي عربي در برابر اين اقدامات متحد شوند، تلاش‌هاي ايران نيز با شكست مواجه خواهد شد.
عراق: اميدواريم تا پايان سال داعش در عراق ريشه‌كن شود
در ادامه ابراهيم جعفري، وزير امور خارجه عراق سخنراني كرد و گفت: «در عراق نيروهاي قهرمان ارتش، نيروهاي امنيتي و نيروهاي قهرمان حشدالشعبي (بسيج مردمي) و نيروهاي بسيج عشايري اين كشور تلاش مي‌كنند هر روز به پيروزي جديدي در استان الانبار دست پيدا كنند.» وي با ابراز اميدواري نسبت به اينكه تا پايان سال جاري عراق از حضور داعش پاك شود، افزود: «جهان اسلام و جهان عرب نبايد تنها به محكوميت حوادث تروريستي جهان اكتفا كند بلكه بايد به اقدامي عملي در اين زمينه دست بزند. احترام عراق به اصل حسن همجواري درباره همسايگان خود به اين معنا نيست كه به تركيه اجازه خواهد داد بدون موافقت و اجازه دولت عراق به اقدام نظامي در خاك اين كشور دست بزند و با وجود وعده‌هاي مكرري كه داده، به حاكميت عراق احترام نگذاشته به همين دليل از كشورهاي عربي مي‌خواهيم اقدام قاطعانه‌اي در اين باره اتخاذ كنند. دولت عراق از راهكار سياسي در سوريه حمايت مي‌كند.»
ترك بي‌توضيح جلسه
يكي از حاشيه‌هاي اين نشست بي‌رمق اين بود كه در حالي كه همه منتظر فرارسيدن زمان سخنراني تميم بن حمد آل‌ثاني بودند، به ناگاه امير قطر سالن اجلاس سران در نواكشوت، پايتخت موريتاني را ترك كرد. برخي منابع آگاه قطري گفته‌اند كه وي بدون هيچ‌گونه توضيحي به قطر بازگشته است. با وجود اين، فجر سعيد يكي از نويسندگان كويتي مدعي شد كه علت ترك جلسه، حضور وي در نشست ديگري در منطقه امريكاي لاتين بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون