• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

توضيحات سخنگوي وزارت بهداشت و رييس دانشگاه علوم پزشكي اهواز

علت مرگ بيماران دياليزي مشخص شد

اعتماد| سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره 4 بيمار فوت شده در بيمارستان سيناي اهواز گفت: در اين بيمارستان در مجموع هشت نفر بيمار دياليزي دچار عوارض گوارشي شدند كه بيماري زمينه‌اي داشتند، از اين تعداد چهار نفر فوت كردند اما چهار نفر ديگر تحت مراقبت هستند. عامل مرگ اين افراد بيماري زمينه‌اي گوارشي بوده و به علت اشكال سيستماتيك در خدمات دياليز نبوده است. همچنين عامل مسموم‌كننده اين افراد در حال بررسي است و كشت و نمونه‌گيري‌هاي لازم نيز براي اين كار انجام شده است. به گزارش ايرنا ايرج حريرچي افزود: بيمارستان سيناي شهر كارون در شهرستان اهواز جزو بيمارستان‌هاي جديد است و دستگاه‌هاي دياليز آن هم نو هستند. از چهار بيماري كه از بين رفتند، دو نفر داراي سابقه نارسايي قلبي، يك نفر سابقه سيروز كبدي داشته و يك نفر بيمار مبتلا به سرطان بوده است. از آنجا كه مسموميت‌هاي دهاني و گوارشي فرد را دچار ضعف ايمني مي‌كند مي‌تواند منجر به مرگ شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز نيز با تاكيد بر لزوم شناسايي عامل منتقل شده به دستگاه گوارش بيماران فوت شده، گفت: ‌اين منبع چه داخل بيمارستان و چه خارج از آن بايد شناسايي شود زيرا ممكن است اين منبع همچنان فعال باشد و به افراد ديگري منتقل شده باشد.
نظري افزود: شب گذشته با حضور رييس دانشگاه، معاونان بهداشت و درمان، نمايندگان ويژه معاونت‌هاي بهداشت و درمان وزارت بهداشت و نماينده ويژه وزير و اعضاي هيات علمي در بيمارستان، بررسي‌ها انجام شد و نظر اعضاي هيات علمي مسوول پرونده بر اين بود كه علت مرگ بيماران از دستگاه گوارش منتقل شده و دستگاه گوارش را به عنوان نخستين عضو درگير كرده است؛ زيرا اگر اين منشأ از خون به بيماران منتقل شده بود قطعا علايم آن متفاوت بود. ‌از آنجا كه فرآيند دياليز در دستگاه دياليز از طريق انتقال خون انجام مي‌شود، اگر مشكل از دستگاه دياليز بود، بايد علايم بيماران بيشتر خوني باشد كه در هيچ كدام از بيماران اين علايم مشاهده نشده و بنا بر اين انتقال از سيستم دياليز منتفي است. وي با بيان اينكه موضوع مرگ بيماران دياليزي از لحاظ قانوني دنبال خواهد شد، گفت: ‌پرونده‌ها براي رسيدگي بيشتر به مسائل فني و حرفه‌اي كادر پزشكي در موضوع مرگ اين بيماران، به دادسراي انتظامي نظام پزشكي كه زيرنظر دادگستري است، ارجاع شده است. نظري با بيان اينكه ‌آمار مرگ و مير بيماران دياليزي به دليل شرايط خاص خود نسبت به بخش‌هاي ديگر جامعه بالاتر است افزود: ماهانه حدود 60 تا 70 نفر به بيماران دياليزي استان خوزستان اضافه مي‌شود و ممكن است تعداد مرگ و مير در بيماران دياليزي در سه ماه گذشته بيش از 17 نفر باشد.
وي در مورد اينكه گفته مي‌شود مسوولان اعلام كرده‌اند غذاي نذري در بيمارستان سينا توزيع شده و موجب مرگ اين افراد شده است، گفت: ‌اين موضوع به‌شدت تكذيب مي‌شود و چنين اتفاقي رخ نداده اما آنچه در بررسي‌ها مسلم است، اين است كه علت فوت انتقال از سيستم گوارش بوده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز در پاسخ به اينكه آيا او از مشكل آب در بخش دياليز اطلاعي داشته‌ يا نه عنوان كرد: ‌بعضي از بيماران در روز يكشنبه و بعضي ديگر در دوشنبه دياليز شده‌اند و بايد به طور كامل وضعيت و شرايط بخش دياليز در اين دو روز بررسي شود. نظري در خصوص از دست دادن هوشياري يكي از بيماران در هنگام دياليز شدن گفت: ‌2 تن از بيماران در دياليزهاي بعدي هوشياري خود را از دست دادند كه يكي از اين افراد فوت شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون