• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3591 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ مرداد

پيشنهاد مهم رييس قوه قضاييه:

گفت‌وگو درباره حقوق بشر با اروپا به شرط دوطرفه بودن آن آغاز شود

آيت‌الله آملي‌لاريجاني گفت: ستاد حقوق بشر، شوراي عالي امنيت ملي و وزارت خارجه، بحث و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را با اروپايي‌هاي باز كنند؛ البته با اين كيفيت كه تمام مسائل دو طرفه مورد بحث قرار گيرد؛ البته حساب امريكايي‌ها جداست. آنها اهل خدعه هستند و اين موضوع را در برجام نشان دادند و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند، ما برجام دو و سه و چهار و پنج نداريم. به گزارش ميزان، آيت‌الله آملي‌لاريجاني رييس قوه قضاييه گفت: مساله حقوق بشر مساله بسيار پر اهميتي است، هم در دنياي امروز از لحاظ آثار مهم و نظري كه دارد و هم براي اديان الهي و خصوصا دين اسلام. وي افزود: مساله حقوق بشر يكي از مسائل محوري از لحاظ نظري و عملي است و لذا در دنيا هم به لحاظ نظري كارهاي بسيار با ارزشي در مورد تحليل حق انساني، حق بشر، تحليل ماهيت حق به‌طور كلي و رابطه حق با تكليف صورت مي‌گيرد و اين موارد عمدتا در فلسفه سياسي مورد تنقيح قرار مي‌گيرد.
رييس قوه قضاييه عنوان كرد: بنده پيشنهاد دادم كه بحث‌هايي درباره حقوق و حقوق بشر اسلامي را جزو كارهاي اساسي قرار دهيم؛ البته نمي‌شود فقط انتزاعي عمل كرد؛ اما يكي از كارهايي كه بايد در ستاد با حضور انديشمندان داخلي و خارجي پيگيري شود، درباره ماهيت حق است و اينكه آيا حق بشر كه وجود دارد، واقعيت حق است يا خير؟
آيت‌الله آملي‌لاريجاني تصريح كرد: اعلاميه جهاني حقوق بشر يك پشت صحنه دارد كه نگاه‌ها و ايدئولوژي در آن نهفته است و در كميته‌هاي پيش‌نويس كساني كه اين اعلاميه جهاني را تدوين كرده‌اند، بيان كرده‌اند كه نگاه‌شان سكولار و ليبرال است. آنها در ماده يك اعلاميه حقوق بشر حفظ كرامت انساني را مطرح كرده‌اند و با اين موضوع جلو آمدند و در نسل‌هاي بعدي مصوبات سازمان ملل در مورد حقوق بشر به مساله آزادي ازدواج اشاره كردند. البته ما هم قبول داريم كه ازدواج اجباري باطل است؛ اما آنها كم‌كم مفهوم ازدواج را به همجنس هم تسرّي دادند.  رييس دستگاه قضا ادامه داد: 98 درصد مردم ايران به نظام جمهوري اسلامي ايران راي دادند؛ نظامي كه اسلام اساس آن است و حال، غرب مي‌گويد اسلام نباشد؛ اما بايد بدانند كه حرف‌هايي كه در مورد نقض قصاص و اعدام مي‌زنند، نفي حقوق مردم ما است. چه كسي به شما (امريكايي‌ها) حق داده ايدئولوژي ليبرال و سكولار و نحوه حيات غربي خود را به ما تحميل كنيد.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني با بيان اينكه رفتار غرب در باب حقوق بشر دوگانگي دارد و آنها از حقوق بشر استفاده ابزاري مي‌كنند، گفت: حقوق آيت‌الله شيخ قاسم كه مجاهد بي‌بديل بحرين و منطقه است، رعايت نشده و كسي را كه سكونتش در بحرين قديمي‌تر است سلب وطن كرده اند؛ آيا چنين چيزي امكان دارد كه يك رهبر روحاني و انقلابي كه اهداف حقوق بشري را مطرح مي‌كند و مي‌گويد هر بحريني حق راي داشته باشد، اينگونه مورد ظلم واقع شود؟ در اينجا امريكايي‌ها چه موضع‌گيري‌اي كرده‌اند؟
وي تصريح كرد: آيا حقوق بشر فقط براي امريكا و رژيم غاصب صهيونيستي است و مسلمانان حقوق بشر ندارند؟ در فلسطين اشغالي هزاران كودك و مرد و زن و جوان را به شهادت رساندند؛ با دلارهاي خود جلوي دهان دبيركل سازمان مدافع حقوق بين‌الملل را مي‌گيرند؛ اين درحالي است كه امروز براي همه دنيا معلوم شده كه دفاع آنها از حقوق بشر ابزاري است و هر جا كه ميل دارند حقوق بشر را مانند پتك مي‌كنند. آيا اين حقوق بشر است؟
آيت‌الله آملي‌لاريجاني خاطرنشان كرد: ما در طول سي و چند سال چند ميليون مهاجر افغاني و عراقي را پذيرفته و از آنها استقبال كرديم. با اينكه كشورمان در تحريم‌هاي گسترده بود، اما آنها را پذيرفتيم، به آنها اسكان داديم و بر اساس نگاه انساني، مقام معظم رهبري فرمودند فرزندان آنها در مدارس ما تحصيل كنند؛ اما كل اروپا با آن ثروت بيكرانش، مهاجرين و آواره‌هايي را كه خودش مسبب آوارگي آنها بود، نپذيرفت و از اين مساله استنكاف كرد. آيا اين حقوق بشر است؟ اروپا بايد در اين زمينه توضيح دهد.
رييس قوه قضاييه گفت: آواره‌هاي سوري را چه كسي در دنيا ايجاد كرده است؟ داعش با چه ابزار و اسلحه‌اي كار مي‌كند و مدافع اينها چه كساني هستند؟ همگان مي‌دانند كه عربستان، حكومت دست نشانده‌اي است و اين كشورها، ضد بشري‌ترين رفتارها را انجام مي‌دهند و به‌طور مثال سر كودك 10 ساله را مي‌بُرند و فيلم آن را پخش مي‌كنند.
وي تصريح كرد: كار غرب در دفاع از حقوق بشر رنگ باخته است؛ چرا كه رفتار آنها ابزاري و دوگانه است و در خود امريكا حق سياه‌پوستان رعايت نمي‌شود و روزي نيست كه سياه‌پوستي توسط پليس در آنجا كشته نشود، كشورهاي اسلامي بايد به خود بيايند و راه مستقل خودشان را پيش بگيرند و جمهوري اسلامي ايران در حقوق بشري كه منبعث از معنويت و نگاه الهي است، پيشتاز است.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني گفت: به شوراي عالي امنيت ملي، وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر پيشنهاد مي‌كنم مساله گفت‌وگو با كشورهاي اروپايي را در بحث حقوق بشر باز كنند؛ چون ما در زمينه حقوق بشر مدعي هستيم؛ اما حساب امريكايي‌ها جداست؛ آنها اهل خدعه هستند و اين موضوع را تمام وكمال در برجام نشان دادند و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند، ما برجام دو و سه و چهار و پنج نداريم و ما در اين گفت‌وگوها شروطي داريم چرا كه معتقديم كيفيت اين گفت‌وگوها بايد طرفيني باشد.
رييس دستگاه قضا ادامه داد: رفتاراروپا با بشريت در تمام دنيا با توجه به
اسلام هراسي‌هايي كه دراروپا راه انداخته‌اند و كشف حجاب اجباري در دبيرستان‌ها و دانشگاه‌هاي فرانسه جاي سوال دارد و ما نسبت به اين مسائل در اروپا بحث و سوال داريم. آنها اسلام هراسي در اروپا
راه مي‌اندازند؛ اما اگر كسي به هولوكاست نگاه چپي بكند، بايد به زندان برود. اين مسائل هم در گفت‌وگوهاي حقوق بشري با اروپا بايد مطرح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون