• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3591 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ مرداد

هشدار شديداللحن اردوغان به اروپا و امريكا

رييس‌جمهور تركيه حمايت از گولن را حمايت از تروريست‌ها خواند

گروه جهان| رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه آرام نمي‌گيرد. دومينويي از مصاحبه‌ها و اظهارنظرها از سوي او ادامه دارد و جالب اينجاست كه در بسياري از اين موارد هم اظهارات وي پشت سر هم تكرار مي‌شود. اردوغان همه را مقصر كودتاي 15 جولاي مي‌داند. هم در داخل بگير و ببندها به اسم تلاش براي دفع‌خطر هر روز بيشتر مي‌شود و هم در حيطه سياست خارجي آقاي رييس‌جمهور به دنبال يافتن مقصري است كه گناهش يا تعلل در محكوم كردن كودتاست يا نگهداري مردي كه اردوغان وي را رهبر كودتا مي‌داند يا حمايت پشت پرده از كودتا. روز گذشته اردوغان نوك پيكان حملات را به سمت متحدان غربي تركيه نشانه رفت و آنها را متهم به حمايت از ترور در برابر تركيه كرد و علاوه بر اين خواستار استرداد گولن از سوي امريكا به تركيه شد. اردوغان، كودتاي 15 جولاي را سناريويي مي‌داند كه در خارج از اين كشور نوشته شده و توسط مزدوران داخلي در اين كشور اجرا شده است. وي همچنين به‌شدت و صراحت از تعلل امريكا در استرداد فتح‌الله‌گولن، روحاني مخالف دولت تركيه كه در امريكا زندگي مي‌كند، انتقاد كرد و تاكيد كرد كه اين اقدام امريكايي‌ها مانع بزرگي در مسير مبارزه با ترور تركيه خواهد بود. از زمان كودتا، اردوغان سركوب بي‌پاياني را در داخل تركيه آغاز كرده است؛ تاكنون 18 هزار نفر بازداشت شده‌اند و هزاران نفر هم از كارهاي اداراي خود اخراج شده‌اند. در آخرين مجموعه اين اقدام‌ها هم تيم فوتبال تركيه و كادر يك بيمارستان نظامي در اين كشور انگ حمايت از كودتا را خوردند.
آيا كر و كور هستيد؟
 انتقادهاي غربي‌ها از اقدام‌هاي اردوغان هم با واكنش تند و تيز وي روبه‌رو شد و وي در اين خصوص گفت: «متاسفانه، غرب از ترور حمايت مي‌كند و در كنار طراحان اين كودتا ايستاده است.» اردوغان در اين سخنراني كه در كاخ رياست‌جمهوري وي صورت گرفت از كساني انتقاد كرد كه تركيه را دوست خود و تركيه نيز آنها را دوست خود مي‌خواند. وي در بخش‌هايي از سخنانش آلمان را به صراحت و مستقيم مورد حمله قرار داد و از اينكه آلماني‌ها اجازه ندادند وي با ويدئو كنفرانس با هواداران خود در كلن صحبت كند به‌شدت انتقاد كرد و گفت: «برلين پيش از اين امكان استفاده از چنين امكاناتي را به رهبران پ.ك.ك داده بود. اين كودتا تنها برنامه‌اي نبود كه در داخل طرح‌ريزي شده باشد بلكه بازيگران اين سناريو در حقيقت نسخه‌اي را كه بيرون نوشته شده بود، بازي كردند.» اردوغان در ادامه سخنانش واشنگتن را هدف انتقادهاي خود قرار داد و افزود: چگونه ممكن است كه ما شريك استراتژيك باشيم و شما همچنان گولن را پناه داده و مخفي كنيد؟ اردوغان همچنين به حاميان گولن هشدار داد اگر از اين به بعد كسي از حرف‌هاي گولن پيروي كند، هزينه آن را خواهد پرداخت و با عواقبش مواجه خواهد شد. وي همچنين افزود: من خودم كسي بودم كه در گذشته به گولنيست‌ها كمك كردم. از خدا و مردم به خاطر اينكه خطر پيش‌رو را نديدم، طلب بخشش دارم. اردوغان در مصاحبه ديگري با يك شبكه مكزيكي نيز درخواست واشنگتن براي ارايه مدارك دخالت گولن در كودتا را بي‌دليل خواند و افزود: بايد كر و كور باشيد كه نفهميد گولن پشت سر اين ماجراهاست. وقتي ما درخواست استرداد يك تروريست را مي‌كنيم شما بايد اين خواهش را اجابت كنيد. اگر معطل كنيد و دايما درخواست اسناد بيشتر را تكرار كنيد در حقيقت مانعي بر سر راه مبارزه با تروريسم ترسيم مي‌كنيد.
همه‌چيز وابسته به استرداد گولن است
تركيه روز گذشته دومين سري از اسناد دست داشتن گولن در كودتاي اخير و درخواست براي استرداد وي را تسليم امريكايي‌ها كرد. وزير دادگستري تركيه در اين خصوص گفت: «ما به سوال آنها در اين خصوص كه چرا دستگيري گولن يك ضرورت است با ارايه اوليه اسناد پاسخ داديم. بيانيه‌ها و اسناد بسيار جدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد گولن در كودتا دست داشته است. به همين دليل فورا بايد وي را دستگير كرد چرا كه ما اطلاعاتي داريم كه مي‌گويد وي در حال تلاش براي رفتن به كشور ثالثي است.» اين مقام ترك تاكيد كرده است كه دوستي ميان تركيه و امريكا به مساله استرداد گولن وابسته است. وي همچنين تاكيد كرد كه بر اساس تحقيقاتي كه دولت تركيه انجام داده گولن نمي‌تواند بدون اجازه و تاييد امريكا خاك اين كشور را به مقصد كشور سومي ترك كند. اين اظهارات مقام‌هاي تركيه به منزله هشداري به امريكا مبني بر اين است كه اگر گولن از اين كشور برود قطعا دولت امريكا به وي كمك كرده است. در شرايطي كه تركيه تلاش مي‌كند حمايت‌هاي خارجي بيشتري را عليه گولن و فعاليت موسسه‌هاي وابسته به وي جلب كند، وزير امور خارجه تركيه مي‌گويد كه پاكستان به آنكارا اطمينان داده كه درباره مساله مدارس، كالج‌ها و نهادهاي تجاري مرتبط با گولن با تركيه همكاري كامل خواهد داشت. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري ورلد بولتن، مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه گفت، اسلام‌آباد قول داده تا با تركيه همكاري كامل داشته باشد و از تلاش‌هاي دولت آنكارا در زمينه مقابله با مدارس مربوط به فتح‌الله گولن، روحاني در تبعيد و مخالف دولت تركيه حمايت كند. وي در جمع خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت: سازمان تروريستي فتح‌الله در حال اداره مدارس، كالج‌ها و نهادهاي تجارتي در پاكستان و ساير نقاط جهان است. اين گروه و رهبرش كه در امريكاست، مسوول اصلي كودتاي نافرجام تركيه است. پاكستان به ما تضمين داده تا با ما همكاري لازم را داشته باشد. ما در ابتداي امر از اين گروه حمايت مي‌كرديم اما ديگر نمي‌توانيم چنين كاري را انجام دهيم. مطمئن هستيم كه اقدامات لازم براي اين مساله در نظر گرفته مي‌شود. وزير خارجه تركيه در كنار سرتاج عزيز، معاون نخست وزير پاكستان در امور خارجه از وضعيت فوق‌العاده در تركيه كه در پي كودتاي نافرجام در اين كشور اعمال شده، دفاع كرد و با رد انتقادهاي اروپا از اعمال وضع فوق‌العاده، به اعمال حالت اضطراري در فرانسه در پي حملات تروريستي در پاريس در نوامبر اشاره كرد و گفت: تركيه پيش از اعمال اين اقدامات دست كم هفت حمله تروريستي را از سر گذرانده بود. اما اين‌بار اوضاع كاملا متفاوت است.
نخستين سفر يك مقام عالي‌رتبه اروپايي به تركيه
رييس شوراي اروپايي كه عالي‌ترين نهاد حقوق بشري قاره سبز است روز چهارشنبه براي گفت‌وگو با مقام‌هاي دولتي و همچنين چهره‌هاي اپوزيسيون در تركيه وارد خاك اين كشور شد. اين نخستين ديدار يك مقام اروپايي در اين سطح از تركيه پساكودتا است. گفته مي‌شود كه اين مقام اروپايي با رييس‌جمهور، نخست وزير، وزراي امور خارجه و دادگستري ديدار خواهد كرد و همزمان با چهره‌هاي ارشد اپوزيسيون در تركيه هم رايزني‌هايي خواهد داشت. دولت‌هاي غربي پس از اتفاق‌هاي نيمه جولاي در تركيه هم كودتا در اين كشور را محكوم كردند و هم چندين بار نگراني‌هاي خود در خصوص سركوب چهره‌هاي اپوزيسيون را مطرح كردند. همزمان با سفر اين مقام اروپايي به تركيه، عفو بين‌الملل در گزارشي اعلام كرد كه مسوولان تركيه‌اي دو هفته بعد از كودتاي نافرجام، تعدادي از افراد را در مكان‌هاي نامشخص بازداشت كرده‌اند كه اين امر به دليل پر شدن گنجايش زندان‌هاست و افراد مظنون در اقصي‌نقاط كشور در تاسيسات ورزشي يا مكان‌هاي پرورش حيوانات در شرايط غيرانساني نگهداري مي‌شوند. عفو بين‌الملل تاكيد كرد كه بايد به بازداشت‌شدگان اجازه داده شود تا با خانواده‌هاي‌شان در تماس باشند و به آنها اين امكان داده شود تا وكيل بگيرند.
سرانجام صداي اپوزيسيون بلند شد
قريب به 20 روز از كودتاي تركيه مي‌گذرد و اندك اندك اتحاد روزهاي 15‌ و 16‌ جولاي در ماه آگوست جاي خود را به بازگشت اختلاف‌هاي سياسي ميان دولت و احزاب اپوزيسيون مي‌دهد. رجب طيب اردوغان ساعات طلايي براي بازگرداندن اتحاد و مدارا ميان احزاب مختلف را با تندروي‌هاي خود از دست داده است. در همين راستا از صبح روز گذشته نشانه شكاف‌ها اندك اندك هويداتر از قبل شده است. بهانه يك گروه، سكوت دولت در برابر جريان فتح‌الله گولن پيش از شكل‌گيري كودتا است و بهانه گروه ديگر رفتار عصبي دولت با كساني كه اردوغان مي‌گويد در كودتا دست داشته‌اند و البته تعداد آنها نيز به يك تا چندنفر محدود نمي‌شود بلكه دايره‌اي چندهزارنفري را دربرمي‌گيرد. به گزارش روزنامه حريت، كمال قليچدار اوغلو، رهبر اصلي‌ترين حزب اپوزيسيون تركيه – جمهوري خلق - در راهپيمايي‌اي كه توسط رييس‌جمهور اين كشور براي بزرگداشت قربانيان كودتاي نافرجام 15 جولاي سازماندهي شده، شركت نخواهد كرد و هياتي از نمايندگان حزبش را براي شركت در «راهپيمايي دموكراسي و شهدا» كه قرار است هفتم آگوست سال جاري ميلادي (17 مرداد) در استانبول برگزار شود، اعزام مي‌كند. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه قليچدار اوغلو و دولت باغچلي، رهبرحزب «جنبش ملي» را دعوت كرده تا در اين راهپيمايي شركت كنند و ... ادامه در صفحه 11

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون