• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3591 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ مرداد

گزارش «اعتماد» از پشت پرده تغييرات مديريتي در باشگاه استقلال

مديركل حراست وزارت ورزش جانشين افشارزاده

گروه ورزش| بهرام افشار‌زاده روز سه‌‌شنبه با تصميم‌هيات‌مديره از سمت سرپرستي باشگاه كنار گذاشته شد. در خبر منتشر شده در رسانه‌ها عنوان شده بود كه هيات‌مديره با استعفاي اين مدير با سابقه به خاطر احترام به قانون و موضوع ممنوعيت فعاليت مديران دو شغله موافقت كرده‌ است. اما مساله حايز اهميت اين است كه در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها اخبار منتشر شده حمايت از بركناري بهرام افشارزاده از سرپرستي باشگاه استقلال داشت. يك روز بعد (ديروز) اما خبر عجيب ديگري منتشر شد؛ سازمان بازرسي كل كشور حساب باشگاه استقلال را مسدود كرد. ماموران اين نهاد قانوني با مراجعه به ساختمان باشگاه و بعد از بررسي اسناد و مدارك حساب‌هاي بانكي باشگاه را مسدود كردند. علت اين اتفاق قراردادهاي سنگين و خارج از عرف اين باشگاه اعلام شد كه حواشي زيادي در چند هفته اخير به دنبال داشته است. حالا اهالي فوتبال ايران منتظر هستند تا از پشت پرده ارتباط اين دو اتفاق با هم اطلاعات كافي به دست بياورند. چرا كه به نظر مي‌رسد خبر موافقت با استعفا در اصل بهانه‌اي براي جدايي افشارزاده از استقلال بوده است. اما اتفاقات و مصاحبه‌هاي اعضاي هيات‌مديره به خوبي نشان داد كه او از كار بركنار شده است. مديرعاملي رضا حسني‌خو هم اتفاقي غير قابل انتظار براي اهالي فوتبال در باشگاه استقلال بود  اما مديركل حراست وزارت ورزش از حالا به بعد نفر اول مديريتي در باشگاه استقلال است.
    
انتشار خبر موافقت هيات‌مديره باشگاه استقلال با استعفاي بهرام افشارزاده به نظر مي‌رسد كه بيشتر يك فضاسازي رسانه‌اي براي دوري از جنجال و حاشيه بود. اين صحبت‌هاي منصور پورحيدري با مهر را بخوانيد: « مگر هيات‌مديره جلسه داشته كه بخواهد با استعفاي افشارزاده موافقت كند؟ بعيد مي‌دانم هيات‌مديره هم با استعفاي ايشان موافق باشد». صحبت‌هاي مسعود معيني عضو هيات‌مديره باشگاه اما كاملا با آنچه منصور پورحيدري گفت، تفاوت دارد. معيني به فارس گفت: «افشارزاده خودش احساس خستگي كرد و ترجيح داد كه استعفا دهد و البته استعفايش را هفته گذشته به وزير داده است». اين تناقض در صحبت‌ها با توجه به اتفاقي كه پيرامون حضور ماموران سازمان بازرسي در باشگاه رخ داد، به خوبي نشان مي‌دهد كه واقعيت آن چيزي نيست كه در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است.
وزارت ورزش در شرايطي بركناري افشارزاده را به منع استفاده از بازنشستگان عنوان كرد كه چندين ماه از ابلاغ دستور رييس‌جمهور براي استفاده نكردن از بازنشستگان مي‌گذرد. ضمن اينكه برخي بازنشستگان ديگر نيز هم‌اكنون در ورزش كشور فعال هستند و به نظر مي‌رسد اين دليل اصلي بركناري افشارزاده نيست. با اين حال وزارت ورزش تصميم خودش را گرفت و بركناري افشارزاده را به تصميم هيات‌مديره گره زد. درحالي كه بنابر اظهارنظر منصور پورحيدري هيات‌مديره استقلال اصلا جلسه‌اي نداشته كه طي آن بخواهد با استعفاي افشارزاده موافقت كند. ضمن اينكه هيچ‌وقت به‌طور رسمي در روزهاي اخير اعلام نشده بود كه افشارزاده از مسووليتش استعفا كرده است كه حالا هيات‌مديره بخواهد با آن موافقت كند. با اين حال طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها يكي از اصلي‌ترين دلايل تغييرات مديريتي در باشگاه استقلال، قرارداد‌هايي است كه مديران اين باشگاه با بازيكنان جديد تيم منعقد كرده‌اند. از طرفي انتشار مبلغ قرارداد بازيكنان در هفته گذشته هم نشان داد كه ابهامات زيادي در اين باره وجود داشته است.
    
خبرگزاري مهر روز گذشته در گزارشي كوتاه به شكلي رسمي به بخشي از اين ابهامات پرداخته است. بر اساس گزارشي كه اين خبرگزاري درباره قراردادهاي بازيكنان استقلال منتشر كرده حرف و حديث‌هاي بسيار زيادي وجود دارد. به عنوان مثال در اين تيم فرشيد باقري كه در ليگ چهاردهم از صباي قم ۹۰ ميليون تومان دستمزد گرفت و در ليگ پانزدهم اين رقم به ۱۵۰ ميليون تومان افزايش يافت، در ليگ شانزدهم با استقلال قرارداد 950 ميليون توماني امضا كرده است. يعني چيزي حدود شش برابر درآمد سال گذشته‌اش. افزايش نا متعارف مبلغ قرارداد بازيكن درباره علي قرباني هم تكرار شده است. او كه سال گذشته با نفت تهران قرارداد 300 ميليوني داشت، امسال دريافتي‌اش بيش از دو برابر شده و با استقلال قرارداد 650 ميليون توماني امضا كرده است. استقلال در ظاهر در مورد كاوه رضايي تا حدودي درست عمل كرده و همان مبلغ يك ميليارد سال گذشته را براي او نوشته است اما با كشمكشي كه بين استقلال و پرسپوليس بر سر جذب كاوه رضايي وجود داشت و سه جلسه مستقيمي كه اين بازيكن با پرسپوليسي‌ها برگزار كرد و در نهايت به استقلال آمد، بسيار بعيد است كه مبلغ قرارداد واقعي كاوه رضايي با استقلال همان يك ميليارد توماني باشد كه از ذوب آهن مي‌گرفت. طبق مقايسه‌اي كه رسانه‌ها در مورد پيشنهاد استقلال با پرسپوليس انجام دادند ظاهرا اوضاع به اين شكل بوده است: «كاوه رضايي 7/1 ميليارد تومان از استقلال گرفته كه ۶۰۰ ميليون آن نقد بوده است. اين رقم در فوتبال ايران بسيار قابل توجه است. در عين حال پرسپوليسي‌ها هم به كاوه قول قرارداد 4/1 ميلياردي با ۵۰۰ ميليون نقد را داده بودند.»
در واقع در اين جابه‌جايي استقلال نزديك به دو (7/1) برابر قبل به كاوه رضايي دستمزد داده است. در اين مقايسه نمي‌توان حسين حسيني و كنعاني زادگان را محاسبه كرد چون اين دو با ملوان به عنوان سرباز به ميدان مي‌رفته‌اند و قراردادشان تنها شش ميليون تومان بوده است اما بختيار رحماني پيش از تراكتورسازي با فولاد قرارداد ۶۰۰ ميليون توماني داشته كه استقلال امسال طبق اسناد نوشته شده تقريبا دو برابر به او پول داده است هرچند باز هم بايد تاكيد كرد اين قراردادها ممكن است جور ديگري محاسبه شوند و استقلال پول بيشتري تا پايان فصل با توجه به آپشن‌هايي كه در تمام قراردادهاي بازيكنان و باشگاه‌ها وجود دارد پرداخت كند. اوج اشتباه استقلال اما عقد قرارداد يك ميليارد و صد ميليوني با حاج محمدي بوده است در حالي كه اين مدافع در چهار سال در نفت تهران تنها ۴۴ بازي انجام داد و دو گل زد قراردادش بيش از هشت برابر زمان با نفت نوشته شده است. در واقع به نظر مي‌رسد استقلال عامل تورم پنج تا هشت برابري بازيكنان فوتبال ايران شده است و آنها را بسيار گران قيمت‌تر از قبل خريداري كرده كه اين موضوع در نوع خود قابل بررسي است. خبرگزاري مهر مدعي شده كه اين گزارش را بر اساس اعلام ليست استقلال در سازمان ليگ محاسبه كرده است نه با اعدادي كه گمان مي‌رود واقعا استقلال به اين بازيكنان پرداخت كند.
    
اين فعل و انفعالات و ابهامات در قرارداد بازيكنان باشگاه استقلال، ‌درست در نقطه مقابل سياستي بود كه وزارت ورزش و جوانان براي مديريت دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تعيين كرده بود. افزايش بدهي‌هاي اين دو باشگاه در سال‌هاي گذشته باعث شده كه مديران وزارت ورزش تاكيد ويژه‌اي روي جلوگيري از هزينه‌هاي اضافي در اين باشگاه‌ها داشته باشند؛ اتفاقي كه به نظر مي‌رسد در فصل نقل و انتقالات، مديران سرخابي به آن توجه نكرده‌اند چرا كه در باشگاه پرسپوليس با اينكه بيشترين پرداختي قرارداد 950 ميليون تومان به ستاره‌هاي اين تيم است، اما به نظر مي‌رسد كه ستاره‌هاي سرخپوش با كمك آپشن‌ها و توافقات با مديران دريافتي به مراتب بيشتري از استقلال تا پايان فصل خواهند داشت. طبق اخبار رسيده ماموران سازمان بازرسي در جريان حضور در باشگاه استقلال به اسناد و مداركي درباره ابهامات مربوط به قراردادها و پرداختي‌هاي خارج از قرارداد به بازيكنان دست پيدا كردند كه باعث شد حساب‌هاي بانكي باشگاه فعلا تا اطلاع ثانوي مسدود شود. هجم ابهامات درباره مسائل مالي و قرارداد‌هاي بازيكنان هم به قدري بالا رفت كه روز گذشته پس از حرف و حديث‌هاي بسيار زياد درباره اينكه چه كسي جانشين بهرام افشارزاده در استقلال خواهد شد، ‌با پيشنهاد محمود گودرزي، ‌مديركل حراست وزارت ورزش به عنوان سرپرست جديد باشگاه استقلال انتخاب و معرفي شد.
    
اينكه چرا وزارت ورزش اداره باشگاه استقلال در شرايط كنوني را به يك مدير امنيتي سپرده سوالي است كه اكثر اهالي فوتبال جواب براي آن پيدا نكرده‌اند. اما با توجه به ابهاماتي كه به آن اشاره شد، ‌به نظر مي‌رسد كه مسوولان وزارت ورزش در نظر دارند مشكلات به وجود آمده‌اي را كه به آن اشاره شد سر و سامان بدهند. به همين ترتيب رضا حسني‌خو، مديركل حراست وزارت ورزش در مقطع فعلي براي ساماندهي اين وضع به عنوان مديرعامل باشگاه استقلال انتخاب شد. آن هم در شرايطي كه از حسين قريب، ‌كاظم اوليايي، مسعود معيني و شهاب جهانيان به عنوان گزينه‌هاي مديرعاملي باشگاه در محافل ورزشي نام برده شده بود.
با تصميم هيات مديره شهاب جهانيان  به سمت رياست هيات مديره انتخاب شد و  بايد ديد باين انتصاب ها  اوضاع استقلال ختم به خير خواهد شد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون