• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

مذاكره و توافق احتمالي درباره اختلافات

ديدار در ساختمان شماره 10 داونينگ

آنجلا مركل، خانم صدراعظم آلمان كه در سال‌هاي پس از بحران اقتصادي اروپا با تبديل شدن به فرشته نجات قاره سبز، به شكل غيررسمي به رهبر اتحاديه اروپا تبديل شده است، اكنون به عنوان قدرتمندترين مقام اروپايي با مسائل و چالش‌هاي گوناگوني روبه‌رو است. همزمان با افزايش راستگرايي افراطي در كشورهايي چون يونان كه مي‌رود دومينوي ريزش در منطقه يورو را به حركت در‌آورد، او بايد بحران اوكراين را چنان مديريت كند كه ضمن حفظ اعتبار اتحاديه اروپا در برابر روسيه موجب كاهش تنش‌ها شود. از سوي ديگر اگر بريتانيا نيز بر طبل جدايي از اتحاديه بكوبد، ستون‌هاي اتحاديه زودتر از پيش خواهد ريخت.
به همين دليل به نظر مي‌رسد درست چند روز پس از هشدار ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا درباره همه‌پرسي زودهنگام درباره سرنوشت عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا، مركل به لندن مي‌رود تا با كامرون درباره اين دغدغه‌ها رايزني و گفت‌وگو كند؛ دغدغه‌هايي كه به نحوي شامل بريتانيا نيز مي‌شود. ديويد كامرون تهديد كرده است چنانچه مطالبات مالي اتحاديه اروپا از لندن افزايش يابد و اتحاديه اقدام به اصلاح قانون مهاجرت نكند، همه‌پرسي كه قرار بود در سال 2017 درباره جدايي از اتحاديه اروپا برگزار شود، خيلي زودتر برگزار خواهد شد. البته اين موضوع در بريتانيا به يك شعار تبليغاتي بين احزاب مدعي انتخابات پارلماني آينده تبديل شده است. حزب رقيب كارگر و حزب نوظهور استقلال هم از تغيير مسير بريتانيا از اتحاديه اروپا سخن مي‌گويند.
اما از ديدار دو تن از رهبران اروپا در ساختمان شماره 10 داونينگ، پيشنهاد اجتناب از سوءتفاهم به گوش مي‌رسد. تايمز خبر داده است كه ظاهرا صدراعظم آلمان با طرح تحديد رفت و آمد نيروهاي كار و نيز حذف كمك‌هاي رفاهي به آنان كه ازسوي دولت ديويد كامرون مطرح شده، موافقت كرده است. در صورت اعلام اين موافقت يكي از موانع مهم در مذاكرات در پيش روي لندن با اتحاديه اروپا در خصوص بحث مهاجرت از بين خواهد رفت. برنامه دولت انگليس براي قطع و محدود‌سازي مزاياي اجتماعي و مالياتي خانواده‌هاي مهاجران اروپايي سبب صرفه‌جويي در ميليون‌ها پوند براي اين كشور خواهد شد. در راستاي تحديد سياست‌هاي مهاجرتي انگليس، دولت ديويد كامرون اخيرا طرح سختگيرانه‌يي براي مهاجران اروپايي مطرح كرده كه از آن جمله طرح قطع مزاياي خانواده مهاجران كه در وطن خود ساكن هستند، است. بر اين اساس گفته مي‌شود احتمالا مركل از هرگونه تغيير منطقي در شوراي اروپايي كه چالشي براي اصول حركت آزاد مهاجران ايجاد نمي‌كند، حمايت كند.
براساس طرح ياد شده مهاجران اروپايي كه از مزاياي پرداخت ماليات در انگليس بهره‌مند مي‌شدند، ديگر تا حداقل چهار سال پس از ورود به انگليس هيچ مزايايي دريافت نكنند. همچنين به موجب اين طرح، خدمات و مزاياي اجتماعي مسكن براي مهاجران تا چهار سال بعد از ورود و اشتغال مهاجران، قابل دريافت نخواهد بود.
 بيانيه مشترك مركل و كامرون بر ادامه مذاكرات براي مقابله با بي‌ثباتي در اقتصاد جهاني و طراحي يك معامله تجاري بين اتحاديه اروپا و امريكا تمركز شده است. بر اساس اظهارات اين دو مقام اروپايي براي اتحاديه با‌ثبات‌تر و رقابتي، دو طرف نسبت به بهره‌برداري بيشتر از پتانسيل بازار و كاهش مقررات مانع كسب و كار اقدام خواهند كرد.
بر اساس گزارش‌ها در همين حال، كامرون كه گفته مي‌شود براي كنترل روند مهاجرت نيروي كار اروپايي به انگليس تحت فشار اعضاي قدرتمند حزبش قرار گرفته است، قصد دارد پيش از آنكه ادامه عضويت كشورش در اتحاديه اروپا به همه‌پرسي گذاشته شود، بر سر شرايط ادامه اين عضويت مذاكره كند. كامرون با وجود مخالفت صريح رهبران اروپايي ازجمله صدراعظم آلمان، آزادي رفت وآمد نيروهاي كار در اتحاديه اروپا را مهم‌ترين موضوع درمذاكراتش با اتحاديه اروپا بيان كرده است.
اين درحالي است كه پيش‌تر آنجلا مركل هشدار داده بود كه اجازه نخواهد داد قوانين مربوط به آزادي رفت وآمد نيروي كار در اتحاديه اروپا، تحت هيچ عنوان، تضعيف شود. مركل در ماه اكتبر گذشته به كامرون هشدار داده بود كه پيشنهاد وي براي محدود كردن پذيرش مهاجران ازساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا باعث مي‌شود كه وي به نقطه غير‌قابل بازگشت در ارتباط با اين اتحاديه برسد. لازم به ذكر است مركل از سوي رهبران اروپا متهم به سختگيري است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از هشدار مركل به يونان درباره خروج از اتحاديه اروپا، مارتين شولتس، رييس پارلمان اروپا مي‌گويد آنجلا مركل، صدراعظم آلمان درباره خروج يونان از اتحاديه اروپا گمانه‌زني غيرمسوولانه مي‌كند. وي تاكيد كرد: بحث‌ و گمانه‌زني در رابطه با احتمال خروج يونان از اتحاديه اروپا هيچ كمكي نمي‌كند. نخست‌وزير يونان هفته گذشته هشدار داد كه ممكن است اين كشور مجبور شود از حوزه يورو خارج شود.

 

درخواست از مركل

پس از انتشار خبر ديدار آنجلا مركل، صدراعظم آلمان با آرسني ياتسنيوك، نخست‌وزير اوكراين در برلين، ديده‌بان حقوق بشر از مركل درخواست كرد براي حفظ جان غيرنظاميان اوكرايني به كي‌يف فشار وارد كند. اين نهاد بين‌المللي اعلام كرد: مركل بايد از وزارت دفاع اوكراين درخواست كند تا به ارايه دستورات واضح به سربازاني بپردازد كه در شرق اوكراين با مخالفان مي‌جنگند و به آنها دستور دهد تا از تسليحات انفجاري در مناطق پرجمعيت و عليه غيرنظاميان استفاده نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون