• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3594 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ مرداد

مخالفان مي‌گويند موفق به شكستن محاصره قلب اقتصادي سوريه شده‌اند

جدال تن به تن قدرت در حلب

 

قلب اقتصادي سوريه به سرفصل اخبار بازگشته است. حلب كه پنج سال جنگ بي‌امان و تلاش براي تصاحب و بازپس‌گيري آن مخروبه‌اي از آن باقي گذاشته است همچنان در بطن اخبار قرار دارد؛ محبوب‌ترين شهر سوريه پيش از آنكه ناآرامي‌ها اين كشور را دربربگيرد. شهري كه اكنون گرفتار است و پيروزي در آن مي‌تواند صحنه مذاكرات سياسي سوريه را هم تغيير بدهد. در ده روز گذشته نام‌هاي منبيج و حلب بيش از هرنام ديگري در پرونده سوريه به چشم خورده است. اكنون بازار ادعاها در خصوص شكسته شدن محاصره حلب داغ است: مخالفان دولت سوريه مي‌گويند كه موفق شده‌اند محاصره اين شهر را بشكنند و در نتيجه اين موفقيت، ارتباط ميان نيروهاي مخالفان در شرق و غرب حلب احيا شده است. در آن سوي ميدان هم نيروهاي دولتي بشار اسد هستند كه اين ادعا را تكذيب مي‌كنند و مي‌گويند كه بله تلاش‌هايي براي شكستن محاصره حلب از سوي شورشيان صورت گرفته اما از سوي دولتي‌ها دفع شده است. موج اخبار متناقض است و تاييد صحت ادعاهاي هركدام از همراهان و مخالفان بشار اسد در خصوص حلب آسان نيست. هرچند كه شورشيان مي‌گويند پل ارتباطي ميان آنها باز شده است اما برخي ناظران بر تحولات ميداني سوريه اعتقاد دارند كه حتي اگر اين شكسته شدن محاصره در محدوده‌هايي صحت داشته باشد اما مخالفان هنوز موفق نشده‌اند بر مواضع دست يافته تسلط پيدا كنند و همين مساله جا پاي آنها در زمين بازي را سست مي‌كند. ائتلاف شبه‌نظاميان مخالف دولت كه تلاش مي‌كنند محاصره حلب را بشكنند چند گروه جهادي نزديك به القاعده را هم در دل خود جا داده است. در حال حاضر بده‌بستان‌هاي زميني ميان نيروهاي حامي بشار اسد و مخالفاني كه هويت آنها واحد و مشخص نيست در ساعت تغيير مي‌كند. به عنوان مثال، روز جمعه هم شورشيان مخالف بشار اسد از حمله به يك پايگاه نيروهاي دولتي خبر دادند اما جبهه حاميان دولت ساعتي بعد مدعي شد كه حمله شورشيان را پس زده و دوباره بر پايگاه مسلط شده است. با وجود آنكه در چندماه اخير دولت سوريه به كمك نيروهاي روسي توانسته بود موفقيت‌هاي زميني بسياري را از آن خود كند اما ناظران مسائل سوريه مي‌گويند كه مخالفان دولت مركزي در 72 ساعت گذشته موفقيت‌هاي چشمگيري را از آن خود كرده‌اند. اين موفقيت‌ها در صورتي كه به سرعت روي زمين تثبيت نشود منجر به از دست رفتن مواضع از دست ائتلاف مخالفان بشار اسد خواهد شد و با توجه به حجم مقاومت نيروهاي دولتي سوريه چندان بعيد نيست كه مخالفان نتوانند به ثبات در حوزه مواضع تازه به دست آمده دست پيدا كنند.
جبهه فتح الشام (جفش) و 21 گروهك متحدش تحت عنوان «جيش الفتح» از هفت روز پيش نبرد با نيروهاي دولتي سوريه را آغاز كرده‌اند و پيش بيني مي‌شود كه اين نبرد تا شكست يا پيروزي نسبي يكي از دو طرف تاچند روز يا شايد چندهفته ديگر هم ادامه پيدا كند. بر اساس اخبار رسيده عمليات‌هاي انتحاري متعدد و شديد كه توسط جيش الفتح هدايت شده است منجر به اين شد كه اين گروه بتواند از محور «راموسه» به قسمت جنوبي حلقه محاصره حلب نفوذ كند و عملا محاصره را در حالت شكستن قرار بدهد. گزارش رسيده حاكي از اين است كه منطقه راموسه زير آتشباري دوطرفه قرار دارد. به گزارش فارس در پي اين رخدادها بود كه منابع خبري اعلام كردند نيروهاي ويژه حزب‌الله لبنان از «گردان رضوان» وارد منطقه الحمدانيه
 در غرب شهر حلب شدند. نيروهاي گردان رضوان خود را براي انجام عمليات بازپس‌گيري برخي مناطق اشغال شده در «الراموسه» واقع در جنوب غرب شهر حلب آماده مي‌كنند. جنبش النجبا عراق نيز اعلام كرد كه امروز 2000 نفر از نيروهاي خود را كه از نظر آموزشي و عملياتي در سطح بالايي قرار دارند، به حلب اعزام كرده و اكنون به اين شهر رسيده‌اند. به گفته اين جنبش، اين نيروها از جمله نيروهاي ضربتي هستند كه در آزادسازي بسياري از مناطق ريف حلب نيز مشاركت داشته‌اند. منابع سوري مي‌گويند كه تلاش شديد جيش الفتح براي باز كردن معبر نظامي در جنوب حلب براي خارج كردن افسران تركيه‌اي و غربي بوده است كه در شرق حلب محاصره شده بودند. در حال حاضر نيروهاي مقاومت در بخش‌هاي مهمي از جنوب شهر حلب از جمله جنوب و شرق الراموسه، كارخانه سيمان در شرق الراموسه، العامريه در شمال غرب الراموسه و منطقه «606» تسلط كامل دارند و تمام راه ارتباطي تروريست‌ها تا مركز شهر حلب را رصد مي‌كنند.
حلب در چندهفته گذشته به دليل فراغت بال نيروهاي دولتي از مناطق ديگر و موفقيت‌هاي آنها در مركز توجه نيروهاي دولتي قرار داشته و نبردهاي شديدي در اطراف آن صورت گرفته است. گفته مي‌شود كه در حال حاضر رقمي حدود 250 هزار غيرنظامي در حلب سكونت دارند. پس از محاصره حلب توسط دولت سوريه به كمك روس‌ها، «مسيرهاي امن» در اطراف حلب ايجاد شد و دولت اعلان كرد كه آماده پذيرش و اسكان هزاران غيرنظامي ساكن اين شهر در مناطق اطراف آن است و همچنين از شورشيان دعوت كردند كه با زمين گذاشتن سلاح از مسيرهاي ويژه تعيين شده براي آنها تسليم شوند. اخبار رسيده از حلب و وضعيت مردمي در اين شهر چندان قابل تاييد نيست. در حالي كه برخي رسانه‌هاي غربي مانند بي‌بي‌سي ادعا مي‌كنند كه مردم اين شهر از شكسته شدن محاصره توسط نيروهاي مخالف بشار خرسند شده‌اند اما در چند روز گذشته كه گذرگاه‌هاي امني براي خروج مردم از سوي دولت تعبيه شده بود نيز شاهد خروج دسته‌اي شهروندان بوده‌ايم. بر اساس گزارش شبكه‌هاي داخلي سوريه، صداي انفجار، تيراندازي و درگيري ثانيه‌اي آسمان حلب را آرام نمي‌گذارد. مدير ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرده است كه بيش از ۷۰۰ تن از نيروهاي دولتي و گروه‌هاي مسلح شورشي از روز يكشنبه گذشته در حلب كشته شده‌اند. در گزارش‌هاي رسيده از سوريه باز هم خبر از هدف قرار گرفتن يك بيمارستان به گوش مي‌رسد. بر اساس گزارش ناظران حقوق بشر، حمله هوايي به تخريب يك بيمارستان در شمال غربي سوريه منتهي شد كه در نتيجه آن ده غيرنظامي جان خود را از دست دادند. در ميان غيرنظاميان نام چندكودك خردسال نيز به چشم مي‌خورد. براساس گزارش‌هاي موجود، جولاي بدترين ماه در خصوص حمله به مكان‌هاي درماني در سوريه بوده است. در اين ماه 43 مورد حمله به تاسيسات خدمات درماني گزارش شده است. هنوز مشخص نشده است كه جنگنده‌اي كه روز گذشته به يك مركز درماني در منطقه شمال غرب سوريه برخورد كرد از جنگنده‌هاي نيروي ائتلاف به رهبري امريكا بوده يا از جنگنده‌هاي روس.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون