• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

رييس‌جمهوري در كنفرانس وحدت اسلامي:

به بهانه‌هاي مختلف، به فاصله‌ها دامن نزنيم

گروه سياسي| رييس‌جمهور ديروز از وحدت گفت. تمام جملاتش يك پاي ثابت داشت و اين پاي ثابت همان «وحدت» بود. او ديروز به كنفراس وحدت رفت، كنفرانسي كه با حضور 500 شخصيت از 65 كشور، به مدت دو روز در سالن اجلاس سران برگزار مي‌شود و حجت‌الاسلام والمسلمين علامه شيخ نعيم قاسم، معاون دبيركل حزب‌الله لبنان و سيد عمار حكيم، رييس مجلس اعلاي عراق در اين كنفرانس سخن خواهند گفت. در اين اجلاس حسن روحاني با اشاره به اينكه وحدت سران سياسي كشورهاي اسلامي در حرف و عمل ضروري است، اظهار داشت: مگر امكان پذير است كه جهان اسلام به سمت وحدت حركت كند اما سياسيون و سران كشورهاي اسلامي اين واقعيت را در زبان و عمل نپذيرند؟ و مگر ممكن است دو جمع مسلمانان با هم متحد شوند در حالي كه در منافع ملي رودرروي يكديگر ايستاده‌اند؟ وي تاكيد كرد: بايد اسلام رحماني، معتدل و اعتدالي را به جهان معرفي و در برابر افراط و خشونت ايستادگي كرده و به دنيا بگوييم كه اسلام دين افراط و خشونت نيست، بلكه دين مدارا است. اوهمچنين به جلسه هيات دولت هم رفت و در اين جلسه با تاكيد بر اينكه در هفته وحدت نبايد بين گروه‌ها، احزاب و جناح‌هاي مختلف تفرقه‌افكني مشاهده شود و سخناني ببينيم كه فاصله‌ها را بيشتر كند، گفت: « ما همه پيرو آن پيامبر عظيم الشاني هستيم كه پيامبر رأفت و رحمت بود و ما بايد در ميان خودمان برادري، مهرباني و رأفت را مشاهده كنيم نه اينكه به دلايل و بهانه‌هاي مختلف يك موضوع كوچك را دايم بزرگ و ادامه دهيم و دايم به انشقاق و فاصله‌ها دامن بزنيم. نتيجه‌اش چه مي‌شود؟ يعني دنبال چه هستيم و چه كار مي‌خواهيم بكنيم؟» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، گزيده سخنان حسن روحاني در جلسه ديروز هيات دولت و افتتاحيه بيست و هشتمين كنفرانس وحدت اسلامي در ادامه مي‌آيد:

افتتاحيه بيست و هشتمين كنفرانس وحدت اسلامي در تهران
 بايد اين‌گونه نگاه كنيم كه اگر كسي مسيري را انتخاب كرد و فكر كرد كه اين مسير حق است، اگر اشتباه هم كند، معذور است و اگر مذاهب مختلف را اينچنين ببينيم كه هدف و مراد نهايي آنها اطاعت از خداست، مي‌توانيم به وحدت برسيم اما اگر اساس را در باطل بودن ‌راه‌ها و مسيرهاي ديگر ببينيم، ديگر وحدت هدفي دور از دسترس خواهد بود. معني وحدت اين نيست كه مذاهب مختلف دست از مناسك خود برداشته و بر طبق فقه خود عمل نكنند، اگر مذاهب مختلف را اين‌گونه ببينيم كه مقصد واحد دارند و براي رسيدن به اين مقصد واحد، راه‌هاي مختلف را در پيش گرفته‌‌اند كه غايت همه آنها قرآن، تسليم در برابر حق و پيروي از سيره پيامبر(ص) است، آن وقت وحدت امكان‌پذير خواهد بود.
 براي رسيدن به وحدت بايد همه ساز و كارها را در مسير وحدت به‌كار بگيريم و مثلا اگر شبكه‌يي راديويي يا تلويزيوني به نام دفاع از اهل سنت و شيعه در برابر مذهبي ديگر ايستاد و اگر كسي به نام دفاع از مقدسات مذهبي به مقدسات مذهب ديگري توهين كرد، بايد با صداي واحد آن را محكوم كنيم.
 اگر بناست با هم متحد باشيم، بايد از همان كتاب‌هاي دوره دبستان به فرزندان‌مان بياموزيم كه يكديگر را به رسميت بشناسند و مذاهب مختلف را به عنوان شاخه‌هاي يك درخت واحد ببينند و اين ديدگاه را به دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدارس ديني نيز نشر دهيم.
 مگر ممكن است جهان اسلام به سمت وحدت حركت كند، اما سياسيون كشورهاي اسلامي اين واقعيت را در بيان و عمل خود به رسميت نشناسند، مگر مي‌شود دو جامعه اسلامي در بيان به دنبال وحدت باشند اما در عرصه عمل، منافع ملي آنها رو در روي يكديگر باشد؟ براي رسيدن به وحدت بايد تضاد منافع با يكديگر را رفع كرده و تهديدات مشترك جهان اسلام را براي هم تبيين كنيم و هر تهديدي را كه متوجه هر نقطه از جهان اسلام است، تهديد همه جهان اسلام بدانيم و براي همه جهان اسلام منافع مشترك ترسيم كنيم و قبول كنيم كه اين به نفع همه امت اسلامي، آينده جهان اسلام و فرزندان ما است.
 متاسفانه امروز خانه‌ها و شهرهاي اسلامي به نام دين و خلافت، ويران مي‌شود و برخي در برابر آن سكوت مي‌كنند و بگذريم از آنكه برخي كشورها به نحوي به اين قاتلان پست‌تر از بهايم ياري‌ رسانده و پول و اسلحه مي‌دهند.
 اگر به دنبال وحدت هستيم بايد اهل سنت را در غزه، علويان را در دمشق، زيدي‌ها را در يمن، كرد و سني و شيعه را در عراق و شيعه و سني را در افغانستان و پاكستان و هر جاي جهان اسلام يد واحد و امت واحده ببينيم تا وحدت در جهان اسلام محقق شود.
 امروز گروهي غارتگر با نام دين با آبروي اسلام بازي مي‌كنند و نه تنها موصل، رقه، لبنان، افغانستان و پاكستان را به خاك و خون مي‌كشند، بلكه به آبروي پيامبر و اسلام اهانت مي‌كنند. متاسفانه به نام دين سر مي‌برند، بقاع و مقابر متبركه و كنيسه و مسجد را نابود مي‌كنند و اهل كتاب را بدون جرم و گناهي مي‌كشند و به آن افتخار مي‌كنند.
 امروز در شرايطي هستيم كه بايد مسير وحدت و يكپارچگي را برگزيده و به آن افتخار كنيم. همه جوانان مسلمان در جهان از اقدامات يك گروه هتاك به اسلام و آدم‌كش، احساس شرم مي‌كنند، مگر اسلام دين سمحه و سهله و بشارت نيست و مگر پيامبر(ص) وقتي كه اميرالمومنين(ع) و معاذ را براي تبليغ اسلام به يمن اعزام مي‌كرد، به ايشان توصيه نفرمود كه اسلام را ديني سهل معرفي كنيد كه سخت و پيچيده نيست؟ بايد اسلام رحماني، معتدل و اعتدالي را به جهان معرفي و در برابر افراط و خشونت ايستادگي كرده و به دنيا بگوييم كه اسلام دين افراط و خشونت نيست، بلكه دين مدارا است.
 جمهوري اسلامي ايران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌يي جهان اسلام، با رهبري رهبر عظيم‌الشان خود در كنار هر گروه و ملت مسلماني كه در برابر افراط بايستد چه در غزه باشد و چه در دمشق، موصل، كردستان عراق، پاكستان و يا هر جاي ديگر جهان اسلام مي‌ايستد و از آنها حمايت مي‌كند و از هر گروه و ملتي كه براي آزادي سرزمين‌شان مي‌جنگند نيز حمايت مي‌كند.
 دنياي استكبار امروز مي‌خواهد با تفرقه بين مسلمانان، بر سرزمين‌هاي اسلامي كه از مناطق استراتژيك جهان است، سلطه يافته و منافع كشورهاي اسلامي را غارت كند و بر مسلمانان حكومت كند، امروز بايد براي منافع دنيوي و اخروي خود و آينده جهان اسلام و آينده فرزندان خود دست در دست يكديگر نهاده و از تفرقه و اختلاف بر سر مسائل كوچك عبور كرده و براي اهداف بزرگ و براي ياري رساندن دين خدا به پا خيزيم. امروز روزي است كه خدا و دين خدا از ما مي‌خواهند كه در برابر ظالمان، مشركان و مزدوران آنها ايستادگي كرده و به صحنه بياييم و اين راهي است كه اگر آن را برگزينيم و در مسير آن تلاش و فداكاري كنيم، خدا نيز ما را ياري خواهد كرد.

جلسه هيات دولت
  امروز دشمنان ما در منطقه از طايفه‌گري، اختلافات مذهبي و قومي، سوءاستفاده مي‌كنند، هميشه بين مذاهب از همان ديرباز و از قرون اوليه اسلام، اختلاف نظر بوده و اين اختلافات طبيعي، مشكلي را ايجاد نمي‌كند. مشكل زماني آغاز مي‌شود كه ديگران با برنامه‌ريزي سياسي از اين اختلاف‌نظر در برخي از مسائل سوء‌استفاده مي‌كنند. آن موقع است كه براي وحدت جهان اسلام خطرناك مي‌شود.
  فعاليت راديو و تلويزيون و شبكه‌هاي تلويزيوني زيادي كه به نام طرفداري از شيعه و اهل سنت، عليه يكديگر برنامه پخش مي‌كنند، قطعا اينها مستقيم و غيرمستقيم توسط دست‌هاي استعمار هدايت مي‌شوند.
  در شرايط امروز جهان با اين همه خطراتي كه دنياي اسلام را تهديد مي‌كند لازم است كه شيعه و سني همه در كنار هم قرار بگيريم و دست به دست هم بدهيم و در دنياي اسلام، وحدت و اتحاد ايجاد كنيم.
  مسلما دست‌هاي ديگران است كه اختلافات طبيعي، ذهني و نظري را به نزاع و برخورد بين مذاهب و اقوام تبديل مي‌كند و اين مي‌تواند براي منطقه و جهان اسلام بسيار خطرناك باشد و ما را از مسير توسعه باز بدارد.
  در هفته وحدت نبايد بين گروه‌ها، احزاب و جناح‌هاي مختلف تفرقه‌افكني مشاهده شود و سخناني ببينيم كه فاصله‌ها را بيشتر كند. ما همه پيرو آن پيامبر عظيم الشاني هستيم كه پيامبر رأفت و رحمت بود و ما بايد در ميان خودمان برادري، مهرباني و رأفت را مشاهده كنيم نه اينكه به دلايل و بهانه‌هاي مختلف يك موضوع كوچك را دايم بزرگ و ادامه دهيم و دايم به انشقاق و فاصله‌ها دامن بزنيم. نتيجه‌اش چه مي‌شود؟ يعني دنبال چه هستيم و چه كار مي‌خواهيم بكنيم؟
  انقلاب اسلامي و ‌نظام جمهوري اسلامي ايران وحدت، اتحاد و برادري آورده است، بر لبه آتش بوديم و اسلام و انقلاب ما را نجات داد. بايد اين نعمت‌هاي بزرگ را به ياد آورده و به جاي آنكه به اختلاف و مسائل جزيي پرداخته شود به انقلاب، كشور و توسعه‌مان افتخار كنيم. ان‌شاء‌الله بتوانيم راه پيغمبر(ص) و راه امام صادق(ع) را ادامه دهيم.
  مبناي دولت از اين پس اين خواهد بود تا به استان‌هايي كه سفر انجام شده و برنامه‌هايي در آنجا مطرح گرديده، به تدريج همه استانداران‌ها به جلسه دولت آمده و هم گزارش كار بدهند و هم مشكلات‌شان را مطرح كنند، تا بررسي شود كه چه مقدار از مسائلي كه در سفر استاني قول داده شده، اجرايي و چه مقدار باقي مانده و چه كمك‌هايي بايد بكنيم كه آنها به طور كامل اجرايي و عملياتي شود.

 

افخم: علماي اسلام زمينه فكري برخورد با فرقه‌گرايي را فراهم كنند

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه وحدت مساله ضروري جهان اسلام است، گفت: علما و انديشمندان جهان اسلام بايد زمينه‌هاي برخورد فكري با پديده‌هاي فرقه‌گرايي و افراط‌گري را فراهم كنند. به گزارش ايرنا، مرضيه افخم روز چهارشنبه در حاشيه بيست و هشتمين اجلاس بين‌المللي وحدت اسلامي افزود: امروزه ضرورت اقدام عملي براي تقويت وحدت امت اسلام بيش از پيش نمايان شده است، چراكه معضلات پيش روي جهان اسلام همچون تروريسم و فرقه‌گرايي، انرژي و ظرفيت زيادي از جهان اسلام را به خود معطوف كرده است. وي ادامه داد: كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي و نشست‌هاي مشابه آن، زمينه‌هاي خوبي را براي تصميم‌گيري در جهت اقدامات عملي فراهم مي‌كند. سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: يكي از اهداف شناخته شده تروريسم و گروه‌هاي تكفيري، ايجاد تفرقه و تقويت فرقه‌گرايي و تشتت در جهان اسلام بوده كه لازم است از طريق اين كنفرانس‌ها و گفت‌وگوهايي كه بين انديشمندان و علما انجام مي‌شود زمينه‌هاي برخورد ايدئولوژيك با اين موضوعات، شناسايي و تبيين شود. افخم تاكيد كرد: در عين حال در حوزه عمل هم انديشمندان و علماي جهان اسلام بايد به سمت تصميم‌گيري براي يك اقدام فوري جدي با نگاه به آينده براي حل معضلات جهان اسلام حركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون