• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

سايه گردو غبار روي شهرهاي كشور

گرد و غبار؛ ‌معضل شهرهاي غربي كشور، ‌بار ديگر بر سر مردم آوار شد. استان‌هاي كرمانشاه، ‌ايلام و خوزستان باز هم با گردوغبار مواجه شدند و ريزگردها، ‌شاخص آلودگي، ‌مرزهاي اضطرار را جابه‌جا كردند. شاخص آلودگي در شهرهاي استان ايلام از 5 برابر تا 6 و نيم برابر هواي سالم را نشان دادند. شاخص هوا در ايلام، 760 را نشان مي‌دهد و سيروان، ‌987 آلوده‌ترين شهر اين استان اعلام شد.

مدير ملي مقابله با پديده گرد و غبار در خصوص ميزان غلظت گرد و غبار در استان‌هاي جنوب غربي كشور به فارس گفت: در ساعت 8 صبح روز گذشته، ميزان غلظت گرد و غبار در شهر ايلام 760، مهران 721، دهلران 329 و سيروان 758 بوده است و اين روند تا ساعت 10 صبح ادامه داشته به گونه‌اي كه غلظت گرد و غبار در سيروان در ساعت 10 به 987 رسيده بود.

ضياءالدين شعاعي در خصوص ورود جبهه گردوخاك از عراق گفت: جبهه نه چندان قوي گردوغبار از شمال عراق و مختصري از مرز سوريه و عراق شكل گرفته بود چون جهت وزش باد شمال غربي بود به سمت ايران آمد و استان‌هاي جنوب غربي ما را تحت‌تاثير قرار داد. گرچه در استان اهواز هم تا حدودي گرد و غبار ظاهر شد ولي روند افزايشي از نيمه شب تا 10 صبح ادامه داشت به گونه‌اي كه كميته بحران ساعت كار ادارات در استان ايلام را به ساعت 12 كاهش داده بود چون احتمال مي‌داد اين وضعيت تشديد شود. كرمانشاه هم به وضعيت اضطرار رسيد. بر اساس خبري كه رييس اداره نظارت و پايش اداره كل محيط زيست استان كرمانشاه داد، غلظت گرد و غبار در كرمانشاه 488 ميكروگرم بر مترمكعب هوا است كه بيش از 3 برابر آستانه هواي سالم گزارش شده است. اين بيست و پنجمين روز آلوده اين شهر در سال 95 است.

همچنين بر اساس گفته رييس گروه پيش‌بيني اداره كل هواشناسي استان كرمانشاه، گرد و غبار ديد افقي در شهرستان سرپل‌ذهاب را به حدود 300 متر رسانده است. همچنين كمترين ديد افقي قصرشيرين 600 متر و گيلانغرب حدود دو هزار متر اعلام شد. اين عدد در شهر كرمانشاه، چهار هزار متر بود.

خوزستان هم كه آشناترين به گردو غبار است، ‌روز گذشته تحت تاثير جبهه هواي ورودي به كشور قرار گرفت و سرعت 50 كيلومتري باد وزيده شده، ‌شهرهاي اين استان را تحت تاثير قرار داد. مديركل هواشناسي استان در اين خصوص به ايسنا گفت: بعد از ظهر روز گذشته شاهد وزش باد با سرعت 50 كيلومتر در بيشتر نقاط استان بوديم و به دليل وقوع گرد و غبار، ميزان ديد افقي در هنديجان به 200 متر، اهواز 500 متر، بستان 800 متر و در آبادان به 1000 متر رسيده بود.

كوروش بهادري تصريح كرد: به دليل كاهش ميزان ديد ناشي از گرد و غبار عمليات هوانوردي فرودگاه اهواز نيز در روز گذشته مختل شد، البته اين وضعيت پايدار نبود و پس از سه ساعت به پايان رسيد. صبح چهارشنبه مجددا گرد و غبار در خوزستان فعال شد، در حال حاضر بسياري از نقاط استان تحت تاثير گرد‌و غبار قرار گرفته است. وقوع گرد و غبار اين دو روز در اثر فعاليت منشا داخلي است و از كانون‌هاي كشور عراق نيست. البته كشور عراق نيز امروز شاهد گرد و غبار است ولي اين گرد و غبار از عراق به سمت استان كردستان ايران در حال حركت است.

اين مقام هواشناسي ادامه اين روند را براي روز پنجشنبه پيش‌بيني نكرد و توقف آن را اعلام كرد.

روز گذشته، زابل هم در سيستان و بلوچستان با گردو غبار شديد و توفان شن مواجه شد، تا جايي كه سازمان هلال احمر اقدام به امدادرساني به مردم كردند. رييس اين سازمان، با اعلام امدادرساني به 2 هزار و 790 نفر از متاثران از توفان شن سيستان و بلوچستان، گفت: 558 بسته غذايي و يك‌هزار و 400 عدد ماسك در سه روز گذشته ميان متاثران توفان شن توزيع شده است.

ناصر چرخساز، به امدادرساني به پنج روستاي شهرستان‌هاي هيرمند و زابل اشاره كرد و به ايسنا گفت: براي امدادرساني به هموطنان، 10 تيم امدادي شامل 46 امدادگر و نجاتگر به كار گرفته شدند و هم‌اكنون امدادرساني در مناطق متاثر، ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون