• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

كتابخانه

رمان «آفتابِ دار» نوشته احمد هاشمي به تازگي توسط انتشارات نيلوفر منتشر شده است. «آفتاب‌دار» نخستين رمان احمد هاشمي است و به ماجراي زندگي آدم‌هايي مي‌پردازد كه با قواعدي كه خودشان براي ساخته‌اند، زندگي مي‌كنند. «آفتاب دار» روايت زندگي سه دوست به نام يدي، رضا و رحيم است كه دچار بدبياري مي‌شوند و با تكرار اين بدبياري‌ها كل داستان شكل مي‌گيرد. هر كدام از اين شخصيت‌ها ادعاهايي دارند و گفت‌وگوهاي آنها شباهت زيادي به گفت‌وگوهاي سياسي يا روشنفكري دارد، اما در نهايت قرار نيست حرف مهمي بزنند و با آن چيزي را تغيير دهند. اين شخصيت‌ها بدون آنكه چيزي از عمل خلاف بدانند فقط از آن صحبت مي‌كنند. رمان هاشمي را مي‌توان يك رمان روانشناختي هم دانست. اين كتاب داستان آدم‌هايي است كه در طول روز با آنها زياد برخورد مي‌كنيم. آدم‌هايي كه در ماجراها و گرفتاري‌هاي‌شان دست‌وپا مي‌زنند؛ آدم‌هايي كه اگرچه براي نجات از مشكلي كه با آن درگير هستند تلاش مي‌كنند اما براي آينده برنامه‌اي ندارند. «آفتاب دار» روايتي از همان اتفاقاتي است كه در جامعه ما اتفاق مي‌افتد، اما در سايه دوگانگي موجود در شخصيت‌هايش جذابيت بيشتري براي خواندن پيدا مي‌كند. «آفتاب دار» نوشته احمد هاشمي با قيمت 9500 تومان منتشر شده است.


رمان «زندگي جعلي من» نوشته پيتر كري با ترجمه شهرزاد لولاچي توسط نشر افق منتشر شد. در رمان «زندگي جعلي من» شاعري جوان و سنتي به نام كريستوفر چاب، از ملبورن به خيابان‌هاي كثيف و مرطوب كوالالامپور فرار كرده است. اما مثل فرنكشتاين توسط موجودي كه خودش خلق كرده تعقيب مي‌شود... اين رمان در ۵۰ فصل نوشته شده كه فصل اول آن، در سال ۱۹۸۵ در كليساي قديمي ثورنتون، بركشاير آغاز مي‌شود. پيتر كري نويسنده «زندگي جعلي من» متولد سال ۱۹۴۳ در استراليا و يكي از ۳ نويسنده‌اي است كه دو بار جايزه بوكر را از آن خود كرده‌اند. اين رمان در سال ۲۰۰۳ براساس زندگي ارنست مالي، شاعر دورغين ميانه قرن بيستم استراليا نوشته شد. «زندگي جعلي من» با ۳۳۶ صفحه، تيراژ 1100 نسخه و قيمت 17500 تومان منتشر شده است.


رمان «خانه پدرم» نوشته اورهان كمال (۱۹۷۰-۱۹۱۴) نويسنده رئاليست تركيه‌اي به‌تازگي با ترجمه حميدرضا همايوني‌فر توسط انتشارات رهي منتشر شده است. داستان اين رمان، روايت زندگي قهرمان داستان از زبان اوست كه وضعيت زندگي يك خانواده در تنش‌هاي اجتماعي تركيه در آستانه جنگ جهاني اول و كوچ اجباري را به تصوير مي‌كشد. اين كتاب در زمان انتشار در تركيه، با استقبال زيادي روبه‌رو شد. در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: «قلمرو خودم را در خانه تعيين كرده بودم. هر آنچه مي‌گفتم اجرا مي‌شد. مي‌توانستم خواهران و برادرم را تا جايي كه دلم مي‌خواهد كتك بزنم. وقتي كه پس از غروب با توپ فوتبال زير بغل برمي‌گشتم، كسي نمي‌پرسيد كه كجا بوده‌ام، چرا دير كرده‌ام يا از درس و مدرسه‌ام به خاطر فوتبال بازي كردن زده‌ام! با بادبادك‌هايم كه رنگ و اندازه‌هاي گوناگون داشتند بالاي بام خانه مي‌رفتم و فرامينم را به آسمان صادر مي‌كردم. مادرم در شرايطي نبود كه بخواهد با من سروكله بزند. هر روز با كلي عصبانيت از دادگاه‌ها، پيش وكيلان مي‌رفت و از آنجا به اداره‌هاي ثبت اسناد. تلاش مي‌كرد تا قضيه‌ خانه‌اي را كه از پدرم برايش به جا مانده بود، حل‌وفصل كند. معمولا خسته و خيس عرق برمي‌گشت. نمي‌دانم حتي بدون داشتن اين دست دغدغه‌ها هم مي‌توانست با من تا كند يا نه. آن سال در مدرسه مردود شدم. اما اين موضوع حتي كوچك‌ترين تاثيري روي حكمفرمايي من در خانه نداشت. مادرم چند باري غر زد؛ ولي نهايتا كوتاه آمد و گفت: «هر كاري مي‌خواي بكن. اندازه‌ كافي بزرگ هستي. نمي‌تونم خودم رو عذاب بدم.» با اين حرفش عملا افسار من را به دست خودم سپرد. خوشحال بودم. فكر مي‌كردم سلطنتم ادامه مي‌يابد. اما يك روز، نامه‌ بلندبالايي از پدرم دريافت كرديم. او از ما خواسته بود تا فورا براي گذرنامه اقدام كنيم، هر چه را كه مي‌توانيم بفروشيم و سريع راه بيفتيم. «خانه پدرم» با قيمت 12000 تومان منتشر شده است. نسخه الكترونيك اين كتاب با قيمت 4000 تومان منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون