• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3604 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ مرداد

علي مطهري:

دولت مقابل تك روي‌ها بايستد

گروه سياسي| علي مطهري پنجشنبه شب هفته گذشته در گردهمايي حاميان دولت تدبير و اميد در استان زنجان حاضر شد و به ارزيابي عملكرد دولت در سه سال گذشته پرداخت. او به عنوان يكي از حاميان دولت اگرچه در سياست خارجي نمره خوبي به دولت داده اما در سياست داخلي معتقد است كه دولت آن‌طور كه بايد عمل نكرده است. شاهد مثالش هم موضوع انتشار يالثارات و همينطور لغو كنسرت‌هاست كه به اعتقاد او دولت بايد در مقابل تك روي‌ها بايستد و به وعده‌هايش عمل كند. او همچنين ركود اقتصادي را يكي از نقاط ضعف اقتصادي دولت دانست اما دخالت نهادهاي حكومتي و نظامي در اقتصاد را از مشكلات دولت برشمرد و از آن انتقاد كرد. مطهري در جمع حاميان دولت سخنانش را با اين ديدگاه شهيد مرتضي مطهري درباره صلاح و فساد حكومت‌ها آغاز كرد و توضيح داد كه ايشان معتقد بود سازمان و ساختار صالح مهم‌تر از خود شخصيت‌ها هستند و چه بسا شخصيت‌هاي صالحي كه چون ساختار سالمي بر جامعه حاكم نيست نمي‌توانند به منويات اصلاحي خود عمل كنند. فرزند شهيد مطهري از همينجا اين نتيجه را گرفت كه امروز ما فسادهاي مكرر و زيادي در جامعه خودمان مي‌بينيم، كم‌كم به اين فكر فرو مي‌رويم كه شايد ساختار و سازمان جامعه ما با وجود شخصيت‌هاي صالح دچار اشكال باشد كه اين فسادها دايما در حال تكرار است. امروز با وجود رهبران و شخصيت‌هاي صالح، اصلاحات به سختي در جامعه ما انجام مي‌شود. شخصيت‌هاي ما در درون اين ساختار هضم مي‌شوند. بعد از گفتن اين عبارات، مطهري پيشنهاد داده كه اگر اين موضوع اثبات شود ما بايد در فكر اصلاح ساختار بوده و به فرض مثال قانون اساسي خودمان را اصلاح كنيم. وي با بيان اينكه امروز وقتي شاهد تكرار برخي كارشكني‌ها در جامعه هستيم، كم‌كم به اين موضوع فكر مي‌كنيم كه ساختار جامعه ما دچار مشكل است كه اين فسادها مدام تكرار مي‌شود و اصلاحات اجتماعي به سختي انجام مي‌گيرد، اظهار كرد: دغدغه ديگر، نبود وحدت و همبستگي است كه هر چه از عمر انقلاب اسلامي مي‌گذرد از خلوص‌نيت‌ها كم و بر اختلاف‌ها افزوده شده و قدرت‌طلبي و قدرت‌پرستي جايگزين خلوص نيت افراد مي‌شود. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه زماني كه اصلاح‌گراها روي كار مي‌آيند، جبهه مقابل به هر شكلي براي آن مشكل ايجاد و آن را مي‌كوبد، افزود: بي‌شك، تفرقه يكي از عوامل انقراض جوامع بشري است كه در قرآن‌كريم نيز به اين مهم اشاره شده است كه ظلم، فساد اخلاقي، ترك امر به معروف و نهي از منكر و تفرقه جامعه را به هلاكت مي‌كشاند. وي با بيان اينكه قرآن كريم ظلم را يكي از دلايل انقراض جوامع برشمرده است، گفت: اگر در جامعه‌اي ظلم بر عدالت غلبه داشته باشد آن جامعه از بين خواهد رفت. همچنين فساد اخلاق، ترك امر به معروف و نهي از منكر و تفرقه هم از عواملي هستند كه سبب انقراض امت‌ها مي‌شوند.

رابطه با امريكا تابو نيست
او با تاكيد بر اينكه اين سنت خداوند است، گفت: انقلاب ما نيز بستگي به عملكردها دارد و بايد مراقب باشيم. او به ارزيابي عملكرد دولت در بخش‌هاي مختلف پرداخت و با بيان اينكه معيار سنجش عملكرد يك دولت در جمهوري اسلامي پايبندي به شعارهاي اوليه انقلاب است، تاكيد كرد: استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، عدالت، اخلاق و معنويت از جمله اين شعارها بوده كه در سياست خارجي، داخلي، اقتصاد و فرهنگ قابل اندازه‌گيري است. به اعتقاد مطهري دولت يازدهم در سياست خارجي موفق بوده است، چرا كه ما از انزوا خارج شديم و ايران‌هراسي كه سياست رژيم صهيونيستي است، بسيار كاهش يافته. اما مطهري اين را هم گفته است كه در ميان عرب‌ها هنوز ايران هراسي وجود دارد كه بايد برطرف شود. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه موضوع رابطه با امريكا نبايد منجر به فراموش شدن آرمان‌هاي انقلاب شود، خاطرنشان كرد: رابطه با امريكا تابو نيست و اين امر يك فرضيه اشتباه است؛ چرا كه انقلاب اسلامي زماني به خطر مي‌افتد كه ما از آرمان‌هاي خود دست بكشيم. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين موضوع كه بايد از فرصت‌هاي برجام استفاده كنيم، گفت: استفاده از فرصت‌هاي برجام بستگي به رفتار و خواست ما دارد كه از چند درصد از فرصت‌هاي ايجاد شده بتوانيم بهره ببريم. مطهري با تاكيد بر اينكه ركود اقتصادي نقطه ضعفي براي دولت است، عنوان كرد: تورم با رونق اقتصادي قابل كنترل است. وي با بيان اينكه دولت با مشكلات مالي شديدي روبه‌رو است، خاطرنشان كرد: ملاحظه كاري در امور اقتصادي از جمله نقطه ضعف‌هاست، دولتي‌ها و مجلسي‌ها در قضيه دادن يارانه و قطع يارانه‌هاي افراد غيرنيازمند در جلسات خصوصي مي‌گويند كه يارانه به اين افراد چيز بيخودي است ولي هيچ كدام نمي‌خواهند براي حذف آن وارد شوند، دولت نيز به فكر انتخابات است كه اين كار درستي نيست. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: امروز دولت در پايان هر ماه با مصيبت، پول يارانه را تامين مي‌كند. وي دخالت نهادهاي حكومتي و نظامي در اقتصاد را از ديگر مشكلات دولت برشمرد و به مشكلات ايجاد شده در خصوص موسسه ثامن‌الحجج نيز اشاره كرد.

دولت مردم را با سينما آشتي داد
مطهري بي‌توجهي به فرهنگ عمومي را از نقاط ضعف دولت در مسائل فرهنگي دانست و خاطرنشان كرد: دولت در فرهنگ توفيق نسبي داشته و مردم را با سينما آشتي داده است و اهالي فرهنگ و هنر نيز دلگرم شده‌اند. همچنين به گزارش ايسنا، مطهري با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد دولت در حوزه سياست داخلي به توفيق چنداني دست نيافته كه برخي از اين موارد را مي‌توان در مورد مسائلي چون روزنامه يالثارات و قضيه كنسرت‌ها مشاهده كرد، افزود: معتقديم دولت بايد در مقابل اين تك‌روي‌ها بايستد، اسلام تكليف موسيقي را مشخص كرده است، لذا اظهارنظر برخي در اين مورد محلي از اعراب ندارد. همچنين در مساله مطبوعات، دادستان برخلاف تصميم هيات نظارت بر مطبوعات در خصوص تخلف روزنامه يالثارات برخورد كرد. افزون بر اين ايلنا هم گزارش داده نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: در خصوص قانون مطبوعات بايد در اين موارد يك مرجع واحد وجود داشته باشد يا دولت ايستادگي كامل داشته باشد. مطهري، لغو كنسرت در برخي استان‌ها را فدرالي برشمرد و گفت: دولت بايد در مقابل اين تكروي‌ها ايستادگي كند و به هيچ‌كس حق دخالت در اين موارد را ندهد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه انتقاد و آزادي بيان در مقابل برخي نهاد‌هاي كشور توسط مطبوعات مهم ارزيابي مي‌شود، گفت: بايد با انتقاد و واكاوي توسط رسانه‌ها و مطبوعات به‌دنبال رفع عيوب و بررسي و آسيب‌شناسي در امور مهم جامعه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون