• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3604 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ مرداد

عدد نوشت

ايجاد مناطق ويژه تحت مديريت استاني

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: آزادي مشاركت سرمايه‌گذاري براي اتباع داخلي و خارجي از مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري در منــاطق ويژه اقتصادي است. به گزارش روابط عمومي و بين‌الملل، مهندس علي يزداني برقراري ارتباط تجاري بين‌المللي و تحرك در اقتصاد را از اهداف ايجاد مناطق ويژه اقتصادي عنوان كرد و گفت: تسريع در تكميل زيرساخت‌هاي صنعتي مناطق ويژه اقتصادي با اولويت تامين راه، آب، برق، گاز، مخابرات در دستور كار متوليان مناطق ويژه اقتصادي قرار گيرد. مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران ضرورت توجه به انتخاب و استقرار طرح‌هاي صنعتي داراي توجيه فني و اقتصادي با گرايش واحدهاي صادرات‌گرا و فعال كردن سايركاربري‌ها شامل بخش‌هاي خدماتي، انبار، تجاري در مناطق ويژه را مورد تاكيد قرارداد و افزود: مسائل ايمني، بهداشت و محيط زيست (hsee) در شهرك‌ها و مناطق ويژه اقتصادي بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد. مهندس يزداني در بخش ديگري از سخنانش به ايجاد 950 شهرك و ناحيه‌ صنعتي مصوب و 9 منطقه ويژه اقتصادي تحت مسووليت شركت‌هاي استاني اشاره و خاطرنشان كرد: متاسفانه مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري در مناطق ويژه اقتصادي از نگاه رسانه‌ها مغفول مانده و سرمايه‌گذاران شناخت كافي از مزاياي استقرار در اين مناطق را ندارند، اين در حالي است كه مناطق ويژه اقتصادي با بهر‌ه‌مندي از معافيت‌هاي گمركي و عوارض و سود بازرگاني براي ورود و خروج كالاها شده در در داخل مناطق ويژه، نقش بسزايي در توسعه صادرات غيرنفتي و ايجاد اشتغال مولد در كشور دارند.


 افزايش قيمت نفت

قيمت هر بشكه نفت در بازارهاي جهاني با 24 سنت افزايش به 13/51 دلار در هر بشكه رسيد كه بالاترين قيمت در دو ماه گذشته به شمار مي‌رود. به گزارش فارس و به نقل از رويترز، قيمت نفت خام در ساعات اوليه معاملات ديروز كاهش يافت، اما بار ديگر با افزايش روبه‌رو شد و همچنان در نزديكي بالاترين قيمت در دو ماه گذشته قرار دارد. نفت برنت بالاي 51 دلار در هر بشكه معامله شد و قيمت نفت نسبت به اوايل ماه جاري ميلادي بيش از 20 درصد رشد داشته است. هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 24 سنت افزايش 13/51 دلار در هر بشكه فروخته شد. نفت برنت براي نخستين بار از 24 ژوئن تاكنون در روز پنجشنبه بالاي 50 دلار معامله شد. به گفته تاجران، كاهش قيمت در ساعات اوليه معاملات آسيايي بيشتر به علت برداشت سود سرمايه‌گذاران بوده است. با اين حال، تحليلگران معتقدند كه اين افزايش حبابي است و به طور ويژه پس از اعلام مذاكرات در نشست آتي اوپك و ديگر توليدكنندگان بزرگ نظير روسيه براي كاهش فزوني عرضه كه بعيد است به نتيجه برسد، رخ داده است.


افزايش هر برگ اوراق مسكن

 نرخ هر برگ اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن در فرابورس به بيش از ۱۰۰ هزار تومان افزايش يافت و همچنان روند صعودي را طي مي‌كند. به گزارش مهر، نرخ اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن به هر برگ بيش از ۱۰۰ هزار تومان افزايش پيدا كرد كه يك ركود در چندماهه اخير به شمار مي‌رود. در واقع متقاضياني كه سپرده‌گذاري را براي دريافت وام در بانك مسكن انجام نداده‌اند بايد با مراجعه به فرابورس اين اوراق را خريداري كنند. براين اساس، قيمت اوراق وام مسكن به بيش از ۱۰۰ هزار تومان رسيده يعني به عبارتي براي دريافت وام ۶۰ ميليون توماني خريد مسكن، متقاضيان بايد بيش از ۱۰ ميليون تومان اوراق خريداري كنند كه رقم بسيار بالايي است و سهم زيادي از نقدينگي آنها را مي‌بلعد. باوجود اعتراض‌هايي كه در چند ماه اخير به نرخ اوراق تسهيلات مسكن شده بود اما بازهم به نظر مي‌رسد كه تلاشي براي بهبود اين وضعيت نمي‌شود و همچنان اين اوراق با نرخ‌هاي بالايي به فروش مي‌رسد. اين در حالي است كه تعريف اين تسهيلات براي افزايش توان متقاضيان بازار مسكن بوده و بايد به بهبود وضعيت بازار مسكن كمك كند. اين در حالي است كه هنوز انتقاداتي به نرخ سود اين تسهيلات و زمان بازپرداخت آنها مي‌شود و فعالان بازار مسكن معتقدند كه با اين شرايطي كه بانك مسكن براي ارايه تسهيلات تعيين كرده نمي‌توان از ركود خارج شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون