• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3604 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ مرداد

دبير جايزه مهرگان: با ادامه مشكلات جايزه به خارج منتقل مي‌شود

جوايز خصوصي در ايران به سختي مي‌توانند به راه خود ادامه دهند، چند جايزه ادبي در سال‌هاي گذشته گاه به دلايل مادي و گاه سنگ‌هاي ديگري كه جلوي پاي‌شان انداخته شد تعطيل شدند، ‌جايزه شعر كارنامه، ‌جايزه ادبي والس، ‌جايزه ديرپاي هوشنگ گلشيري و چند جايزه كوچك و بزرگ ديگر. در اين ميان جايزه مهرگان همچنان به كار خود با سختي ادامه مي‌دهد، اين جايزه خصوصي كه به پله شانزدهم خود رسيده، برگزيدگان دو دوره پانزدهم و شانزدهم با تاخيري چند ماهه مرداد ماه اعلام مي‌شوند. دليل اين تاخير هم به خاطر درگذشت فتح‌الله بي‌نياز عضو هيات امنا و دبير چند دوره جايزه مهرگان ادب و همچنين تغيير هيات داوران بوده است.
عليرضا زرگر دبير جايزه مهرگان ادب است. او همواره در طول اين سال‌ها از بي‌مهري مسوولان به اين جايزه گلايه داشته و در تلاش بوده كه اين جايزه را ثبت رسمي كند اما اين اتفاق نيفتاده است. او مي‌گويد: «اگر پس از گذشت دو دهه از عمر اين جايزه امسال نيز براي ثبت رسمي جايزه مشكل داشته باشيم و امكان و اجازه برگزاري مراسم نهايي جايزه در مكاني عمومي و درخور شأن جايزه مهرگان داده نشود، ثبت جايزه مهرگان در خارج از ايران و انتقال بخشي از برنامه‌هاي كاري آن با هدف ادامه حيات فرهنگي و توسعه اين جايزه ناگزير خواهد بود و جداً جاي نگراني و تاسف است كه در ادامه رفتارها و سياست‌هايي كه منجر به خروج نخبگان علمي و بسياري از نويسندگان و هنرمندان از كشور شده است، به ناچار بايد به كوچ اجباري جوايز مستقل و خصوصي نيز تن داد.»
زرگر همه راه‌ها را براي حل مشكلات جايزه مهرگان رفته است. او حتي پاييز گذشته با سيدعباس صالحي معاونت فرهنگي ارشاد گفت‌وگوي مفصلي داشته و به مشكلات پر شمار پيش روي جوايز ادبي مستقل و خصوصي و همچنين تشكل‌هاي مردم نهاد فرهنگي اشاره كرده است. او مي‌گويد كه به صالحي پيشنهاد داده كه «بهتر است نگاه و رفتار متفاوتي از اسلاف خويش در 10‌ساله گذشته نسبت به جوايز مستقل داشته باشند و موانع رسميت بخشيدن به فعاليت تشكل‌ها و جوايز خصوصي را برطرف كنند. ايشان نيز ظاهرا علاقه‌مند به رفع مشكلات بودند و حتي خود ايشان پيشنهادي براي تسريع در روند ثبت قانوني جايزه مهرگان داشتند. ولي متاسفانه پس از تدارك مدارك مورد نياز و پيگيري‌هاي شش ماهه هنوز هيچگونه پيشرفتي براي حل مشكل حاصل نشده است و به نظر مي‌رسد جناب معاون فرهنگي تمام هم و غم خود را مصروف توسعه جوايز رنگارنگ و پر از سكه دولتي يا شبه دولتي كرده‌اند و هنوز موعد توجه به مشكلات تشكل‌هاي مستقل و خصوصي حوزه فرهنگ فرا نرسيده است.»
طبق برنامه پيش‌بيني شده در مهرماه امسال اسامي برگزيدگان نهايي دوره‌هاي پانزدهم و شانزدهم جايزه مهرگان ادب، اسامي داوران مرحله مقدماتي و نهايي جايزه  و در صورت مهيا بودن شرايط، محل برگزاري مراسم نهايي جايزه اعلام خواهد شد و بلافاصله كار بررسي آثار دوره‌هاي هفدهم و هجدهم مهرگان ادب نيز آغاز مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون