• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3605 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۱ مرداد

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس:

تهيه و تدوين طرح مركز پژوهش‌هاي مجلس براي انتخابات الكترونيكي

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي از تهيه و تدوين طرح اين مركز براي برگزاري انتخابات الكترونيكي خبر داد. به گزارش فارس، جمله‌هاي كليدي اظهارات كاظم جلالي به شرح زير است:
 مركز پژوهش‌هاي مجلس براي رفع مشكل و اختلافات به وجود آمده بين شوراي نگهبان و وزارت كشور درخصوص برگزاري راي‌گيري الكترونيكي در حال تدوين طرحي در اين خصوص است.
 متاسفانه مراحل راي‌گيري الكترونيكي كه يكي از مراحل اصلي انتخابات الكترونيك است به دليل اختلافات ناشي از مسائل فني بين شوراي نگهبان و وزارت كشور، عملياتي نشده است.
 برگزاري راي‌گيري الكترونيك علاوه بر كمك به شفافيت روند راي‌گيري، موجب كاهش قابل توجه هزينه‌هاي انتخاباتي و تسريع در اخذ راي و شمارش آرا مي‌شود.
 مركز پژوهش‌هاي مجلس براساس مزاياي راي‌گيري الكترونيكي در حال تدوين طرحي كارشناسي براي ارايه راهكار و روشي نوين و ايمن براي برگزاري انتخابات الكترونيك مطابق با رعايت موارد قانون انتخابات كشور و رفع ابهامات موجود بين شوراي نگهبان و وزارت كشور است.
 از چالش‌هاي اصلي روش‌هاي قبلي ارايه شده درخصوص راي‌گيري الكترونيك، عدم اعتماد مردم به روش‌هاي الكترونيكي، عدم دسترسي به اسناد فيزيكي، عدم توانايي در بازشماري آرا در صورت لزوم، عدم تامين امنيت قابل قبول و عدم توانايي در برابر مخاطرات احتمالي و تمركز پايگاه داده تراكنش‌هاي اخذ راي در مركز وزارت كشور بود.
 طرح جديد مركز پژوهش‌ها كه مبتني بر فناوري «زنجيره بلاك» يا «بلاك چِين» (block chain) است تا حد زيادي ابهامات فوق را برطرف مي‌كند. «زنجيره بلاك» يك فناوري جديد در ذخيره‌سازي ايمن است و در دنيا به‌شدت مورد توجه بوده است.
 زنجيره بلاك شامل تعدادي بلاك است كه داده مربوط به هر راي مي‌تواند در يك بلاك ذخيره شود و مكانيزمي كه براي اتصال بلاك‌ها به هم استفاده مي‌شود بسيار ساده اما مطمئن است، به‌طوري‌كه مي‌تواند زنجيره بلاك‌ها را به صورت يكپارچه درآورد و از هرگونه تقلب و تغيير در محتويات بلاك‌ها جلوگيري ‌كند كه اين بر اساس الگوريتم رمزنگاري نامتقارن انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون