• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

پايان المپيك با 8 مدال براي ايران

روزآخر بدون مدال گذشت

وحيد جعفري

كميل قاسمي جواب اعتماد و ايستادگي رسول خادم را به بهترين شكل ممكن داد. زماني كه كميل انتخابي تيم ملي را از پرويز هادي برد، تازه آغاز كار بود، چرا كه طرفداران هادي معتقد بودند كه حضور در ريو حق اوست؛ اما خادم به خوبي مي‌دانست احتمال اينكه پرويز در المپيك ايران را به مدال برساند زياد نيست و بهتر است به قاسمي امتحان پس داده اعتماد كند. خادم بهتر از هر كسي بر اين ماجرا واقف بود كه پرويز هادي در اوج آمادگي هم به كشتي‌گيران درجه يك دنيا خواهد باخت، كميل قاسمي ناآماده هم همينطور؛ اما خوب مي‌دانست كه اگر كميل آماده شود توان غلبه بر هر حريف گردن‌كلفتي را خواهد داشت، براي همين آبروي خود را به خطر انداخت و ريسك كرد تا قاسمي دوبنده ايران را در برزيل به تن كند و شب و روز تلاش كرد تا كميل آماده شود و نشان ارزشمند المپيك را به گردن بياويزد.
كميل چهار سال قبل در شرايطي‌كه كم‌تجربه‌ترين نفر تيم بود، در المپيك 2012 درخششي فراوان داشت و در عين شايستگي براي حضور در فينال، به مدال برنز قناعت كرد. مبارزه فراموش‌نشدني او برابر آرتور تايمازوف، غول ازبكستاني‌ها از فرازهاي زيباي المپيك لندن بود؛ جايي كه همگان به چشم ديدند تايمازوف كه حضور در 3 فينال المپيك را در كارنامه داشت براي حضور در چهارمين فينال، به‌شدت دچار تنگي‌نفس شد و اين «گوي شانس» بود كه به فريادش رسيد و حكم به برتري او داد وگرنه كميل با شجاعتي مثال‌زدني و تاكتيكي موثر، اجازه خودنمايي را از غول گرفته و فاصله‌اي تا پيروزي نداشت. در سال‌هاي گذشته كميل تجارب بيشتري اندوخته و صاحب مدال نقره سال 2014 دنيا هم شده هرچند فراز و فرودهاي گاه و بي‌گاه او، كمي غيرمعمول به نظر مي‌رسد، با اين ‌حال او در 29 سالگي، برد و باخت‌هايش را پشت سر گذاشته و به پختگي كافي رسيده و مي‌دانست كه رقبا در المپيك فقط به نيت كشتن مي‌آيند، نه فقط بردن.
آزادكار سنگين وزن ايران با قرعه نسبتا دشواري كه داشت به فينال رقابت‌هاي المپيك ريو رسيد و در ديدار پاياني هم نمايش قابل قبولي در برابر طاها آكگول حريف قدرتمند ترك خود داشت و در نهايت صاحب نشان نقره شد تا تبديل شود به پرافتخار‌ترين سنگين‌وزن كشتي ايران در المپيك‌ها كه دو مدال از اين بازي‌ها در كارنامه دارد، يكي برنز 2012 لندن و ديگري همين نقره ريو. اوج هنرنمايي كميل آنجايي بود كه گنو پترياشويلي جوان 22 ساله و پر توان گرجي‌ها -كه در سال‌هاي 2013 و 2015 به مدال برنز جهان رسيده- را شكست داد و اين در حالي بود كه گنو خود قبل از مصاف با قاسمي موفق شده بود آلن زاسيف، دارنده مدال نقره جهان در سال 2013 از اوكراين را مغلوب سازد و اين در شرايطي بود كه زاسيف هم در دور اول بلال ماخوف دارنده سه مدال طلاي جهان و يك برنز المپيك از روسيه را برده بود. در واقع كميل از ميان يك مشت قهرمان و مدعي به فينال رسيد و در ديدار ماقبل فينال هم ترول دلاگنف از امريكا را در 33 ثانيه و مقتدرانه با نتيجه 10 بر صفر شكست داد تا هوش و توانايي فني خود را به رخ دارنده دو مدال برنز رقابت‌هاي 2009 و 2014 جهان بكشد و برود به ديدار طاها آكگول دارنده دو مدال طلا و يك برنز جهان در سال‌هاي 2015، 2014 و 2013. كميل در فينال تلاش خود را كرد؛ اما بردن آكگول بهترين و آماده‌ترين سنگين وزن چند سال اخير كشتي آزاد دنيا كار آساني نيست. البته اگر قاسمي مي‌توانست برنامه‌هايي كه كادرفني براي او در نظر گرفته بود را روي تشك پياده كند، مي‌توانست همچون گنو پترياشويلي، آزادكار تركيه را هم شكست دهد؛ اما خب نتوانست و با مدال ارزشمند نقره به كار خود در ريو پايان داد.
نصيري جايگزين خوبي براي سيد احمد نبود
در ادامه مسابقات كشتي آزاد المپيك و در روز پاياني مسابقات ميثم نصيري، نماينده وزن 65 كيلوگرم ايران در نخستين مبارزه خود مقابل بوريسلاو نواچكوف از بلغارستان و دارنده مدال برنز اروپا با نتيجه 10 بر 7 شكست خورد و از رسيدن به مراحل بالاتر بازماند. نصيري در اين مبارزه ضعيف‌تر از حد معمول ظاهر شد و حريف هرچه به پاهاي او رسيد امتياز كسب كرد، در حالي كه اين نصيري بود كه بايد از حريف زير‌گيري مي‌كرد و با بردن دست خود زير كتف نواچكوف اجازه حمله را به او نمي‌داد و در مقابل خود به پاهاي رقيب مي‌رسيد. در دور بعد رقابت‌ها با توجه به شكست 7 بر 4 كشتي‌گير بلغار مقابل گومز، نايب قهرمان سال 2011 جهان از پورتوريكو، نصيري از رقابت‌هاي المپيك كنار رفت.‌اي كاش سيد احمد محمدي مدعي اين وزن شرايط حضور در المپيك را داشت و راهي ريو مي‌شد تا جايگزين او با اين نمايش نه‌چندان جالب اسباب ناراحتي مردم ايران را هم فراهم نمي‌كرد. سيد احمد محمدي مدعي اصلي اين وزن كه در رقابت‌هاي قهرماني جهان صاحب دو مدال نقره و برنز شده بود درست كه چندي پيش پاي مصدوم خود را به تيغ جراحان سپرد؛ اما او در واقع نتوانست از نظر ذهني كنترل حساب‌شده‌اي بر افكارش داشته باشد و برخلاف تصور، نه لزوما به‌دليل آسيب‌ديدگي كه بيشتر به دليل نبود تمركزكافي و... از فضاي كشتي خارج شد و تا زماني‌كه به اصل خود رجوع نكند، بعيد است ديگر آن سيد جنگنده ميدان‌هاي معتبر شود. نمايش ضعيف نصيري حالا بيشتر از هر زمان ديگري نشان داد كه چرا خادم دوست داشت محمدي شرايط حضور در المپيك را پيدا كند كه در اين صورت مدعي نخست كسب مدال طلا مي‌بود؛ اما متاسفانه سيد شرايطش را پيدا نكرد تا نصيري به ريو برود و نتواند جايگزين خوبي براي نايب قهرمان جهان شود. پر بيراه نيست اگر ادعا كنيم در صورتي كه پرويز هادي به جاي كميل قاسمي راهي المپيك مي‌شد، عملكرد‌ش در حد همين عملكرد نصيري -كه جايگزين سيد احمد شد- مي‌شد.
داوران سر پلنگ زخمي را بريدند
در روز پاياني مسابقات رضا يزداني، كاپيتان تيم ملي هم به ميدان رفت. يزداني، نماينده وزن 97 كيلوگرم ايران و دارنده دو طلا و دو برنز جهان در نخستين مبارزه خود مقابل ابراهيم بلوكباشي از تركيه به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه 10 بر صفر به برتري رسيد و راهي مرحله يك هشتم نهايي شد. رضا در دومين مبارزه خود به مصاف ختاك گازيموف دارنده دو مدال برنز المپيك، يك طلا، يك نقره و سه برنز جهان از آذربايجان رفت و در پايان با نتيجه 2 بر يك شكست خورد و از رسيدن به مرحله بعد بازماند.
در وقت نخست اين مبارزه يزداني بر خلاف جريان مبارزه از داور اخطار گرفت و يك امتياز از دست داد. در ادامه يزداني موفق شد با زيرگيري حريف را پس از يك كش و قوس خاك كند اما در كمال ناباوري در حالي كه داور وسط 2 امتياز به يزداني داد رييس تشك پس از بازبيني فيلم و در حالي كه كاملا مشخص بود نمي‌خواهد يزداني در اين مبارزه به برتري برسد از دادن امتياز به يزداني خودداري كرد و به واسطه رد شدن اعتراض يزداني يك امتياز ديگر به گازيموف داده شد تا كشتي 2 بر صفر شود. حتي داور وسط و داور كناري رييس تشك معتقد بودند دو امتياز بايد به يزداني داده شود و از تصميم رييس تشك تعجب كرده بودند. رييس تشك حتي در تكرار صحنه مبارزه اصلا به تلويزيون هم نگاه نمي‌كرد. اين اقدام رييس تشك با اعتراض شديد خادم و توكليان همراه بود و او با بيان اينكه زانوي حريف يزداني به تشك خورده است شديدا نسبت به حق خوري اعمال شده اعتراض كرد. يزداني در وقت دوم يك امتياز روي كم كاري حريف گرفت و گازيموف در حالي كه در اين كشتي حتي يك زير هم نگرفت و فقط دفاع مي‌كرد، پيروز مسابقه شد. با اين تفاسير بايد گفت دلارهاي آذربايجاني‌ها در روز پاياني مسابقات كشتي به مدد آنها آمد و شركت «آتا هولدينگ» حامي مالي اتحاديه جهاني كشتي پيروزي را براي آزادكاران اين كشور خريد. البته يزداني اين توان را داشت كه با اين شرايط نيز بر حريف خود غلبه كند اگر تلاش بيشتري مي‌كرد؛ اما خب داوران بي‌وجدان وقتي نخواهند كسي پيروز شود، كار به اين آساني‌ها نخواهد بود.
تماشاگران داوران را هو كردند
همان عضو ژوري كه باعث شد حق رضا يزداني در ديدار مقابل ختاگ گازيموف آذربايجاني در مرحله يك‌هشتم نهايي المپيك 2016 خورده شود اين بار در مرحله يك‌چهارم نهايي وزن 65 كيلوگرم حق كشتي‌گير پورتوريكويي را خورد تا باز هم نشان دهد مافياي داوري در كشتي دنيا بيداد مي‌كند. گومز از پورتوريكو كه مدال نقره جهان را در اختيار دارد در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل اختيار نوروزاف از ازبكستان به روي تشك رفت و در حالي كه از حريف ازبك تا ثانيه‌هاي پاياني 7 بر 6 عقب بود موفق شد با گرفتن دو خم حريف وي را روي پل ببرد اما داور ميدان امتيازي به وي نداد. به دنبال اين اتفاق مربيان كشتي‌گير پورتوريكويي نسبت به اين تصميم اعتراض كردند كه هيات ژوري پس از بازبيني فيلم اعتراض آنها را به‌جا دانست و 2 امتياز به گومز پورتوريكويي داده شد تا 7 بر 6 جلو بيفتد اما در عين ناباوري همان فردي كه به عنوان ژوري حق رضا يزداني را مقابل كشتي‌گير آذربايجاني خورده بود اين بار هم مانع از دادن اين امتياز شد و در اقدامي عجيب و كاملا غيرمنطقي 2 امتياز به كشتي‌گير ازبك داد كه روي پل رفته بود! اين حق‌خوري آشكارا باعث شد تا مربيان گومز به او بگويند از ادامه مبارزه خودداري كند و تماشاگران هم داوران را به‌شدت هو كردند اما او به مبارزه ادامه داد و در ثانيه‌هاي پاياني هر چه زد به در بسته خورد تا در نهايت 8 بر 5 شكست بخورد و به همين راحتي او را بازنده كنند. تكرار اين اتفاقات شرم‌آور در داوري كشتي‌هاي المپيك باز هم نشان داد مافياي پشت پرده در دنياي كشتي نتايج را به راحتي تغيير مي‌دهند.
يزداني در شانس مجدد
در ادامه اين رقابت‌ها گازيموف موفق شد با پيروزي مقابل نمايندگان ازبكستان و اوكراين راهي ديدار نهايي شود تا به اين ترتيب رضا يزداني نيز به مرحله شانس مجدد راه يابد و براي رسيدن به مدال برنز المپيك تلاش كند. گازيموف موفق شد 12 بر 3 ماگومد ابراگيموف از ازبكستان را شكست دهد و در مرحله نيمه‌نهايي موفق شد والري آندريتسف از اوكراين را 11 بر صفر از پيش رو بردارد و فيناليست شود. پلنگ جويبار براي رسيدن به نشان برنز ابتدا با رادوسلاو باران از لهستان، مبارزه كرد و با نتيجه 5 بر 2 از سد اين حريف عبور كرد. او در ديگر مبارزه خود با ماگومد ابراگيموف از ازبكستان مبارزه كرد و در همان ثانيه هاي آغازين كشتي طي يك غافلگيري با اجراي فن« تندر » به روي پل رفت و با ضربه فني  نتيجه را به حريف واگذاركرد و و داع تلخي با المپيك و كشتي داشته باشد. يزداني دو طلا و دو برنز جهان را در كارنامه خود دارد و تنها مدال المپيك را در ويترين افتخاراتش نمي‌بيند.  لازم به يادآوري است كاروان ايران با كسب 8 مدال به كار خود در المپيك 2016 ريو پايان داد. 3 طلا توسط كيانوش رستمي و سهراب مرادي در وزنه برداري و حسن يزداني در كشتي آزاد، يك نقره توسط  كميل قاسمي دركشتي آزاد، دو برنزتوسط سعيد عبدولي و قاسم رضايي در كشتي فرنگي، يك برنزتوسط حسن رحيمي در كشتي آزاد و يك برنز ارزشمند توسط كيميا عليزاده در رشته تكواندو براي ايران در اين دوره از بازي هاي تابستاني به دست آمد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون