• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3608 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ شهريور

رهبران ايتاليا، فرانسه و آلمان با يكديگر ديدار كردند

تلاش براي انسجام بيشتر در اتحاديه اروپا

گروه جهان| سران سه كشور ايتاليا، فرانسه و آلمان در جزيره ونتوتنه ايتاليا گرد هم آمدند تا در خصوص مهم‌ترين مسائل داخلي اتحاديه اروپا و همچنين مسائل بين‌المللي به بحث و تبادل نظر بپردازند. اما رنتزي، اولاند و مركل پيش از هرگونه مذاكره‌اي به آرامگاه آلتيرو اسپينلي، نظريه‌پرداز اتحاديه اروپا رفتند كه اكنون محل دفن او تبديل به محل نمادين تولد اتحاديه اروپا شده است. آنها با اهداي گل، يك پيام را ارسال كردند كه كماكان به تمام آرمان‌هايي كه اسپينلي براي به وجود آوردن آن تلاش كرد پايبند هستند. با اين وجود سران اين سه كشور به ايتاليا آمدند تا گام‌هاي همكاري را در زمينه‌هايي مانند اشتراك‌گذاري اطلاعات و دفاع از مرزها را با يكديگر درميان بگذارند و همچنين در خصوص واكنش‌ها و اقدامات مناسب در خصوص خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را مورد بررسي قرار دهند چرا كه ممكن است هرگونه تصميم عجولانه شرايط اقتصادي اتحاديه را به صورت كلي تغيير دهد. همچنين بحث رشد افراط‌گرايي و همچنين بحران مهاجران از جمله موضوعات مهمي بود كه با يكديگر به بحث و تبادل نظر پرداختند. اين سه رهبر كشورهاي قدرتمند اتحاديه اروپا كنفرانس مطبوعاتي خود را در ناو هواپيمابر ايتاليايي گاريبالدي انجام دادند كه وظيفه هماهنگي عمليات امدادو نجات مهاجران به اتحاديه اروپا در مديترانه را بر عهده دارد.
آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در خصوص نياز به اشتراك‌گذاري اطلاعات در سراسر اتحاديه اروپا گفت: در مواجهه با تروريسم و جنگ داخلي سوريه ما بايد در امنيت داخلي و خارجي خود همكاري بيشتري انجام دهيم. گفتني است، سران سه كشور بزرگ اتحاديه اروپا از نظر جمعيت به استثناي بريتانيا قصد دارند تا خود را براي جلسه رسمي سران اتحاديه اروپا در براتيسلاواي اسلواكي در ماه آينده آماده كنند و به يك هماهنگي پيش از برگزاري اين نشست دست يابند. روز دوشنبه سخنگوي خانم مركل گفت: اين نشست سه جانبه پيش از اجلاس سپتامبر قصد دارد تا يك موضع مشترك را از اتحاديه اروپا در خصوص مسائل مختلف منعكس كند.
اين مذاكرات در حالي در ايتاليا برگزار شد كه مركل قصد دارد تا در هفته جاري با تعدادي از رهبران ديگر اتحاديه اروپا برنامه‌ريزي كرده تا شرايط را براي اجلاس سپتامبر آماده كند. مركل گفت: اروپا بر مواضع خود ايستاده است. ما به تصميم بريتانيايي‌ها براي خروج از اتحاديه اروپا احترام مي‌گذاريم و 27 كشور باقيمانده در اتحاديه مي‌خواهند بر يك اروپاي مرفه تمركز داشته باشند. گفتني است، در جلسه ماه ژوئن كه در برلين و يك روز پس از همه‌پرسي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا ميان مركل، اولاند و رنتسي برگزار شد، بر سر سه موضوع امنيت، رشد اقتصادي، جوانان و اشتغالزايي تاكيد كردند تا علاقه شهروندان را براي تمركز بر اتحاديه اروپا بيشتر كنند. با اين وجود توافق بر سر جزييات اين اقدامات زمان مي‌برد. فرانسه و آلمان مدت‌هاي طولاني است كه در مورد بهترين راهي كه منجر به افزايش رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال مبارزه با مهاجرت و تروريسم مي‌شوند بحث كنند. اما در پي همه‌پرسي بريتانيا در ماه ژوئن وزير دارايي آلمان طرح يكپارچه‌سازي مالي بيشتر در اتحاديه اروپا را رد كرد. چرا كه آلمان اين استدلال را داشت با توجه به سهم نامتناسبي كه از پناهندگي بردوش آلمان افتاده است، مركل معتقد است كه آلمان تنها قرباني اين افزايش همبستگي خواهد بود. مجتبي رحمان، يك مديرعامل شركت مشاوره گروه اوراسيا در اروپا گفت: با توجه به شرايط داخلي آلمان هيچ انگيزه‌اي براي ادغام بيشتر اقتصادي در آلمان وجود ندارد. چرا كه آلمان‌ها معتقدند ادغام بيشتر اقتصادي در اتحاديه مي‌تواند با سست شدن قواعد حاكم بر ميزان بدهي‌هاي كشورهاي عضو، خطرات مالي را براي كشور به همراه داشته باشد.
درخواست اولاند از شهروندان اروپا
فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه در حاشيه اين نشست از اروپاييان و رهبران اين كشورها خواست تا از گرايش‌هاي ناسيوناليستي پس از رفراندوم حضور بريتانيا در اتحاديه اروپا عقب‌نشيني كنند. وي افزود: اروپا مي‌تواند آينده‌اي با وحدت و انسجام داشته باشد. اما اين موضوع زماني محقق مي‌شود كه رهبران مبارز ملي از جدايي و خودبيني دوري كنند. اين سخنان اولاند در حالي گفته مي‌شود كه فرانسه بيش از هر كشور ديگري در اروپا شاهد پشتيباني از احزاب راست افراطي در ميان نگراني‌هاي امنيتي و اقتصادي است.
نوشتن فصل جديد
ماتئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا نيز در كنار دو رهبر ديگر اتحاديه گفت كه اروپا مي‌خواهد پس از انتخابات بريتانيا و ترك اتحاديه اروپا، روي دفاع مشترك، امنيت و رشد اقتصادي به ويژه پرداختن به بيكاري جوانان تمركز و شروع به نوشتن فصل جديدي از اتحاديه اروپا كند. رنتسي تاكيد كرد كه براي بهبود امنيت اشتراك‌گذاري اطلاعات يك اولويت مطلق براي مبارزه با خشونت‌هاي تروريستي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون