• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

عدد نوشت

دولت از روسيه وام مي‌گيرد

نمايندگان مجلس ديروز به دولت اجازه دادند تا مبلغ پنج ميليارد دلار وام از دولت روسيه براي طرح‌هاي عمراني دريافت كند. در جريان بررسي لايحه اصلاحيه بودجه 95 در جلسه علني ديروز مجلس پيشنهاد غلامرضا تاجگردون رييس كميسيون برنامه و بودجه به عنوان يك تبصره الحاقي به لايحه به تصويب رسيد. به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده مي‌شود، با رعايت سقف مقرر در تبصره سه قانون بودجه سال 95 كل كشور تا مبلغ پنج ميليارد دلار وام از دولت روسيه براي طرح‌هاي تملك‌ دارايي‌هاي سرمايه‌اي با شرايط زير اخذ كند: وام دريافتي صرفا براي طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، امور زير‌بنايي و توليدي پيوست شماره يك قانون بودجه كل كشور با اولويت انرژي‌هاي نو، هسته‌اي، نيرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبكه‌هاي آبياري و طرح‌هاي انتقال آب اختصاص مي‌يابد. طرح‌هاي موضوع بند يك با پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه كشور به تصويب هيات وزيران مي‌رسد. نحوه اعمال حساب وام دريافتي، تعيين مدت بازپرداخت و ميزان سهم ساخت داخلي و ساير شرايط وام به پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، سازمان برنامه و بودجه كشور به تصويب هيات وزيران مي‌رسد. نمايندگان با 148 راي موافق، 45 راي مخالف و هشت راي ممتنع از مجموع 238 نماينده حاضر با اين پيشنهاد موافقت كردند و به اين ترتيب مجوز اخذ وام تا مبلغ پنج ميليارد دلار از دولت روسيه براي طرح‌هاي عمراني در متن قانون بودجه سال 95 گنجانده شد.


پرداخت تسهيلات خود‌اشتغالي و كارآفريني

مديرعامل صندوق كارآفريني اميد از پرداخت ۲۰۰۰ ميليارد ريال تسهيلات براي ايجاد مشاغل خانگي، ‌خوداشتغالي و كارآفريني در سطح كشور خبر داد و گفت: از صنايع كوچك و كسب و كارهاي خرد و بازار‌محور حمايت مي‌كنيم. اصغر نوراله‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: تسهيلات پرداخت شده با هدف افزايش توليدات داخلي و رونق اشتغال براي بيش از ۹۹۸۰ نفر پرداخت شده است. وي تصريح كرد: امسال نيز ۱۰ هزار ميليارد ريال اعتبار براي كسب و كار در نظر گرفته شده كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال به ۵۰ هزار نفر اختصاص داده شود.


به گفته نورالله‌زاده ۵۰ درصد اين اعتبارات صرف شبكه‌سازي و كارآفريني شده، ‌۳۰ درصد براي خود‌اشتغالي و ۲۰ درصد براي ايجاد مشاغل خانگي تخصيص يافته است. مديرعامل صندوق كارآفريني اميد خاطرنشان كرد: رويكرد صندوق در راستاي ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و تقويت توليد، حمايت از صنايع و كسب و كارهاي خرد و كوچك بازار محور است و به دنبال ايجاد رقابت‌پذيري در قيمت و كيفيت مناسب براي محصولات توليدي هستيم. به گفته نورالله‌زاده ‌با گسترش توليد در واحدهاي خرد و كوچك، قيمت تمام شده به‌شدت كاهش يافته و اين امر تاثير مستقيمي روي قيمت تمام شده كالا مي‌گذارد. وي همچنين از امضاي تفاهمنامه با خيرين اشتغالزا خبر داد و گفت: اين تفاهمنامه باعث توسعه ظرفيت كسب و كارهاي خرد و كوچك در قالب حمايت از خيريه‌هاي اشتغالزا مي‌شود. مديرعامل صندوق كارآفريني اميد ابراز اميدواري كرد: با اجراي اين تفاهمنامه، زمينه توانمندسازي، آموزش و اشتغال پايدار براي جويندگان كار و افراد داراي انگيزه از طريق تعامل و هم‌افزايي امكانات و منابع صندوق و خيريه فراهم شود.

 

وعده براي بازگشت به چرخه توليد

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خروج بسياري از واحدهاي توليدي از چرخه توليد، گفت: برنامه‌ريزي شده است كه حدود ۸۰۰۰ واحد كه عموما صنايع كوچك هستند، به چرخه توليد بازگردند. محسن صالحي‌نيا گفت: سياست‌هاي محوري در توسعه منابع با توجه به ظرفيت‌هاي مناطق مختلف و پتانسيل‌هاي محلي تعيين مي‌شوند. وي افزود: طرحي با عنوان رونق توليد كه دربر‌گيرنده بسياري از سياست‌هاي بخش صنعت است، تعريف شده كه راه‌اندازي مجدد واحدهاي راكد، واحدهاي داراي توليد حداقلي و واحدهايي با ظرفيت كم فعاليت از آن جمله‌ هستند. صالحي‌نيا تاكيد كرد: ايجاد بازار براي واحدهاي صنعتي در صنايعي مانند ساختماني، غذايي و دارويي يكي از سياست‌هاي حمايتي از واحدهاي صنعتي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون