• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

خبر كوتاه

آمار اعتياد دانش‌آموزان رسانه‌اي نمي‌شود

فارس| علي مويدي؛ قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «در چند ماه اخير ابلاغ كرديم كه تحت هيچ شرايطي آمار اعتياد دانش‌آموزان در رسانه‌ها اعلام نشود، بلكه به صورت محرمانه و مكتوب به وزارت آموزش و پرورش اعلام شود تا راهكارهاي لازم توسط آموزش و پرورش به عمل بيايد.»


كمبود سرم در مراكز دياليز پابرجاست

مهر| در پي تكذيب خبر كمبود سرم تزريقي مراكز دياليز و شيمي درماني از سوي رييس سازمان غذا و دارو، سرپرست مركز پزشكي خاص شرق گفت: همچنان تعداد زيادي از مراكز دياليز از بابت تامين كافي و به موقع سرم تزريقي خود نگران هستند و چنانچه طبق اظهارات رييس غذا و دارو ذخاير سرم كافي است، شركت‌هاي توزيع‌كننده بايد به علت عدم توزيع مناسب آن مورد بازخواست قرار بگيرند.


اهميت ثبت جهاني بافت‌ تاريخي يزد

معاون ميراث فرهنگي در نشست مسوولان مرتبط با ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با ماريانا كوريا، ارزياب يونسكو گفت: ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد آغازي براي ثبت ديگر شهرهاي خشتي و تاريخي ايران خواهد بود و بر اين اساس اهميت زيادي براي كشورمان دارد. ايرنا


وزير بهداشت: در كنترل بحران دارو موفق بوديم

اعتماد| وزير بهداشت در آستانه روز داروساز با اشاره به نقش مهم داروسازان در نظام سلامت گفت: «حدود ۲۰ هزار داروساز داريم كه بخش عمده‌اي از زنجيره خدمات سلامت را تشكيل مي‌دهند و نقش‌شان بسيار حياتي‌تر از چيزي است كه تصور مي‌كنيم چرا كه داروسازان واسطه شفا هستند. اگر در اين مسير آسيبي متوجه داروسازان شود، همه زحمات اين حوزه بي‌اثر مي‌شود. ۹۷ درصد داروهاي مورد نياز كشور در داخل توليد مي‌شود. اگر نمي‌توانستيم اين كار را انجام دهيم، هزينه‌هاي حوزه سلامت چهار برابر سهمي بود كه اكنون دولت و مردم مي‌پردازند.
در ابتداي دولت با بحران دارويي مواجه بوديم، اما با سرعت عمل دولت و همكاري بيمه‌ها، داروسازان و داروخانه‌ها توانستيم در كنترل آن موفق شويم و اين موضوع بسيار مهم است. در سه سال گذشته دستاوردهاي خوبي در حوزه دارويي كشور داشته‌ايم. سهم ريالي بازار توليد داخل دارو از ۶۰ به ۷۰ درصد افزايش يافته اما با چالش‌هايي هم مواجهيم.
يكي از اين چالش‌ها تاخير در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، هم از سوي بيمه‌ها و هم از سوي بيمارستان‌هاست و مايه شرمندگي ما شده چرا كه بنا نبود مطالبات تا اين حد بي‌پاسخ بماند بلكه قرار بود حداكثر ظرف يك ماه بتوانيم تسويه حساب كنيم و بيمه‌ها موظف بودند كه از تاريخ تحويل اسناد از بيمارستان‌هاي دولتي، طي دو هفته ۶۰ درصد مطالبات و طي دو ماه ۴۰ درصد باقيمانده را پرداخت كنند. درست است كه داروخانه‌ها از تعرفه خدمات دارويي راضي نيستند، اما اصل اين تعرفه هم در معرض آسيب است و بايد مراقبت كنند تا به اصل آن خدشه‌اي وارد نشود. برخي‌ها سازمان غذا و دارو را خيلي اذيت مي‌كنند. من از داروسازان مي‌خواهم حقوق مردم را رعايت كرده و كمك كنند تا در ماه‌هاي پاياني فعاليت دولت، حوزه دارو حاشيه‌ساز نشود و آسيب نبيند.»
در اين مراسم همچنين عليرضا زالي، رييس سازمان نظام پزشكي گفت: «ما هميشه در سازمان نظام پزشكي اعتقاد داريم كه داروساز بايد به عنوان يك مشاور و همراه در كنار پزشك براي ارتقاي نظام سلامت و كيفيت درمان حضور داشته باشد، به خصوص اينكه معمولا نخبگان علمي در رشته داروسازي تحصيل مي‌كنند و نبايد نقش آنها را در سلامت جامعه ناديده گرفت.»  
همچنين رسول ديناروند، رييس سازمان غذا و دارو از كنترل و كاهش چشمگير قيمت فرآورده‌هاي دارويي و تجهيزات پزشكي خبر داد و در توضيح وضعيت توليد داخلي دارو گفت: «سهم بازار داروهاي توليد داخل در سه سال اخير از حدود ۶۰ درصد به نزديك ۷۰ درصد رسيده و همچنين كاهش قيمت ميانگين اقلام داروي وارداتي در سال 93 حدود 5/26 درصد و در سال 94 حدود ۱۴ درصد بوده ضمن آنكه سهم هزينه‌هاي دارو و ملزومات پزشكي از كل هزينه‌هاي سلامت از 9/21 درصد در سال ۹۲ به 4/14 درصد در سال ۹۳ كاهش پيدا كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون