• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

درخواست كتبي علي مطهري از مصطفي پورمحمدي

توضيح درباره سال 67 به جاي مغالطه

گروه سياسي

 فايل صوتي منتسب به مرحوم آيت‌الله منتظري قرار نيست به اين زودي‌ها فراموش شود. ديروز سه چهره نسبت به اين فايل صوتي واكنش نشان دادند. واكنش‌هايي كه هركدام از آنها با ديگري متفاوت بود. علي مطهري كه خود زخم خورده منافقين بود خطاب به مصطفي پورمحمدي دست به قلم شد. از موضع دو روز پيش او در مورد فايل صوتي انتقاد كرد و آن را «مغلطه» ناميد. از او خواست كه به جاي مغالطه به عنوان يك مقام آگاه توضيحات لازم را بدهد. از سوي ديگر اما آيت‌الله ري‌شهري نيز در واكنش به اين فايل صوتي گفت: «آنچه در اين نوار آمده چيز جديدي نيست اما معلوم مي‌شود كه در بيت آيت‌الله منتظري هنوز كساني هستند كه به منافقين كمك كنند.» اما شايد مهم‌ترين واكنش ديروز مربوط به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود كه در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به جاي واكنش صريح به اين فايل صوتي از حملات صورت گرفته به بهانه اين فايل به بيت امام انتقاد كرد و از خدمات فرزند امام، سيد احمد خميني گفت. هرچه كه هست فضاي سياسي كشور هنوز هم تحت تاثير فايل صوتي منتسب به مردي است كه نزديك به هفت سال از درگذشتش مي‌گذرد.

نامه  مطهري به مصطفي پورمحمدي
غبار 28 ساله‌اي كه با انتشار يك فايل صوتي از ماجرا زدوده شد. دهه شصت شمسي در ايران تاريخ پر فراز و نشيبي دارد. كشوري كه يك انقلاب را پشت سر گذاشته و هنوز در تب و تاب شور و شعارهاي انقلاب است كه درگير جنگي تمام عيار با همسايه مي‌شود. مخالفاني كه اسلحه به دست مي‌گيرند و هم پيمان صدام مي‌شوند و زندانياني كه در تابستان 67 حكم اعدام مي‌گيرند و ماجراهايي كه بسيار گفته شده. اكنون بعد از 28 سال بحث همان تابستان بار ديگر داغ شده است، پس از انتشار فايل صوتي منتسب به آيت‌الله منتظري توسط فرزندش احمد منتظري كه در آن بحث‌هايي پيرامون اعدام زندانيان در سال 67 در گرفته بود، واكنش‌هاي زيادي از چهره‌هاي سياسي تا بيت امام را به همراه داشت اما در ميان همه واكنش‌ها اظهارات مردي كه خود يكي از بازيگران اصلي تابستان 67 بود مورد توجه قرار گرفت. مصطفي پورمحمدي كه سال‌ها قبل وجود چنين جلسه‌اي را با آيت‌الله منتظري از بيخ و بن تكذيب كرده بود پس از انتشار فايل صوتي كه نشان مي‌داد او نيز يكي از حاضرين در آن جلسه بوده چند روز سكوت كرده بود اما در نهايت سكوت خود را با اين جمله شكست «برخي دنبال تطهير دشمنان خون‌آشام اين ملت هستند كه در قساوت و خونريزي به صغير و كبير رحم نكردند به طوري كه همه افراد در ترس قساوت آنها بودند. » اكنون نايب‌رييس مجلس دست به قلم شده و نامه‌اي خطاب به وزير دادگستري نوشته است. وزيري كه بي‌شك اطلاعات زيادي درباره تابستان 67 دارد و علي مطهري مي‌خواهد پورمحمدي قفل سكوت 28 ساله را بشكند و در مورد تابستان آن سال توضيح دهد. اين درخواست مردي است كه زخم‌خورده منافقين است و پدرش قرباني ترور و خشونت منافقين شده است و در نامه‌اش به پورمحمدي نيز بر اين مساله تاكيد دارد كه انحرافات فكري و جنايات بزرگ منافقين بر همه روشن است اما او تنها يك هدف را دنبال مي‌كند و آن پاسخ‌گويي مسوولان به سوال‌هايي است كه اين روزها در افكار عمومي جامعه ايران رژه مي‌رود. مطهري پاسخ‌هايي امثال پاسخ پورمحمدي را مغالطه مي‌داند و معتقد است نبايد از احساسات ديني و انقلابي مردم سوءاستفاده كرد از پاسخگويي فرار كرد. نايب‌رييس مجلس در نامه‌اش به وزير دادگستري حسن روحاني يك سوال صريح از او مي‌پرسد « آيا شايعاتي كه درباره اتفاق سال 67 درباره نحوه اجراي حكم امام (ره) گفته مي‌شود صحت دارد يا خير؟» علي مطهري از ابتداي انتشار اين فايل صوتي تنها بر يك موضوع تاكيد داشته و آن لزوم روشن شدن ابعاد اين ماجرا براي افكار عمومي بوده است و از همين رو بود كه در نخستين واكنشش به اين ماجرا پيشنهاد داد تا افرادي كه در ماجراي سال 67 دخيل بودند و مسووليتي داشتند درباره اين موضوع توضيح دهند.
به گزارش ايسنا، علي مطهري در اين نامه خطاب به پورمحمدي آورده است: در صحبت خود در ارتباط با انتشار فايل صوتي مرحوم آيت‌الله منتظري، فرموده‌ايد: «برخي دنبال تطهير دشمنان خون‌آشام اين ملت هستند كه در قساوت و خونريزي به صغير و كبير رحم نكردند به‌طوري كه همه افراد در ترس قساوت آنها بودند. » متاسفانه اين، مشكل كشور ماست كه مسوولان به جاي توضيح يك مساله و پاسخ به سوالي كه براي برخي اذهان ايجاد شده است به مغالطه مي‌پردازند و از عواطف انساني و ديني و انقلابي مردم بهره‌برداري مي‌كنند و هيچگاه به سوال مورد نظر پاسخ نمي‌دهند. در موضوع فايل صوتي مذكور همه مسوولاني كه پاسخ دادند صرفا به جنايتكاري منافقين از يك سو و عظمت شخصيت امام خميني (ره) از سوي ديگر پرداختند و هيچ پاسخي به سوال ندادند و در واقع توضيح واضحات دادند. نايب‌رييس مجلس در ادامه نامه خود بر جنايات بزرگ منافقين تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: انحرافات فكري و جنايات بزرگ منافقين بر همه روشن است و گروه فرقان هم كه شخصيتي به عظمت آيت‌الله مطهري را به شهادت رساند شاخه‌اي از منافقين بود. اين امر محل بحث نيست. محل بحث اين است كه با توجه به اينكه از نظر اسلام و در حكومت اسلامي حتي به چنين جانياني و طرفداران آنها نيز نبايد ظلم شود آيا شايعاتي كه درباره اتفاق سال 67 درباره نحوه اجراي حكم امام (ره) گفته مي‌شود صحت دارد يا خير؟ جناب عالي كه همراه آقايان رييسي، نيري و رازيني در متن اين قضيه بوديد بايد ضمن توضيح ماجرا، يا مي‌فرموديد اين شايعات به هيچ‌وجه صحت ندارد يا مي‌فرموديد ممكن است قصورهايي هم صورت گرفته باشد كه در صورت اثبات از خانواده‌هاي آنها عذرخواهي و جبران خسارت خواهد شد. او در پايان خاطرنشان مي‌شود: اين روش برخلاف تفكر رايج كه كتمان خطاهاي احتمالي را موجب تقويت نظام مي‌داند و بلكه نوعي عصمت براي جمهوري اسلامي قائل است، موجب جلب اعتماد بيشتر مردم و استحكام افزون‌تر نظام اسلامي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون