• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

آغاز سوآپ نفت تا چند روز آينده

سوآپ نفت روس‌ها از مسير ايران

همزمان با بازديد نمايندگان ويتول سوييس براي سوآپ نفت روسيه از بزرگ‌ترين پايانه نفت ايران در درياي خزر، يك مقام مسوول از احتمال از سرگيري سوآپ نفت ايران تا ۱۴ روز آينده خبر داد. با گذشت حدود هفت سال از توقف سوآپ نفت كشورهاي حاشيه درياي خزر از مسير ايران، هنوز اين تجارت نفتي از سرگرفته نشده و مذاكرات با شركت‌هاي بين‌المللي و كشورهاي حاشيه درياي خزر همچون روسيه، تركمنستان، قزاقستان و جمهوري آذربايجان كماكان ادامه دارد.
با اين وجود پنجشنبه هفته گذشته هياتي از يك شركت نفتي سوييس (ويتول) از تاسيسات و زيرساخت‌هاي پايانه نفتي نكا به عنوان بزرگ‌ترين پايانه نفتي ايران در درياي خزر براي از سرگيري سوآپ نفت بازديد كردند. اين بازديد هيات نفتي سوييسي (ويتول) در حالي از پايانه نفتي نكا انجام شده كه اين شركت سوييسي پيش از توقف سوآپ نفت، همواره در تجارت سوآپ نفت كشورهاي حاشيه درياي خزر با شركت ملي نفت و نيكوي ايران همكاري كرده است. علاوه بر اين در كنار ويتول سوييس از شركت برتيش پتروليوم انگليس هم به عنوان يكي از شركت‌هاي علاقه‌مند به از سرگيري سوآپ نفت خام كشورهاي درياي خزر از مسير ايران نام برده مي‌شود.
حميدرضا شاهدوست با تاييد بازديد كارشناسان شركت نفتي سوييس شاغل در بازار نفت روسيه از پايانه نفتي نكا، گفت: كارشناسان اين شركت بزرگ سوييسي براي از سرگيري سوآپ نفت خام از تجهيزات و امكانات پايانه نفتي نكا بازديد كردند. رييس پايانه نفتي شمال كشور از احتمال ازسرگيري سوآپ نفت خام ۷ تا ۱۴ روز آينده از پايانه نفتي نكا خبر داد و افزود: هم‌اكنون تاسيسات پايانه نفتي نكا براي از سرگيري سوآپ نفت آماده است.
اين مقام مسوول با بيان اينكه پايانه نفتي نكا با در اختيار داشتن سه جايگاه اسكله پهلوگيري كشتي‌هاي نفتكش با آبخور 4/5 متري و با ظرفيت هفت‌هزار تني در شرايط فعلي با ۱۲ مخزن آماده تخليه روزانه ۱۲۰ هزار بشكه نفت كشورهاي حاشيه خزر است، اظهار داشت: علاوه بر اين عمليات ساخت حوضچه نفتي براي افزايش ظرفيت سوآپ نفت به 5/2 ميليون بشكه در روز آغاز شده است.
از سوي ديگر بيژن زنگنه، وزير نفت هم هفته گذشته با اشاره به صدور فرمان از سرگيري سوآپ نفت خام كشورهاي حاشيه درياي خزر، با اشاره به آمادگي ايران براي سوآپ نفت روسيه گفته بود: روس‌ها هم علاقه خود را براي سوآپ بخشي از نفت توليدي خود از مسير ايران اعلام كرده‌اند. به گزارش مهر، هم‌اكنون ظرفيتي براي سوآپ روزانه ۱۵۰ هزار بشكه نفت خام در كشور وجود دارد كه راه‌اندازي سوآپ با توجه به اينكه جايگزين آن در خليج‌فارس تحويل مشتريان مي‌شود، مي‌تواند به افزايش سهم نفت ايران در بازار كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون