• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

اين روزها در اردوگاه اصولگرايان چه مي‌گذرد؟

قيام و قعود‌هاي انتخاباتي در جناح راست

گروه احزاب| راستگرايان سياسي ايران به اين راحتي‌ها نمي‌توانند به راهبرد واحدي براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 برسند. اين را مي‌شود از مواضع ضد و نقيض آنان ديد. چه آنكه عده‌اي از آنان معتقدند كه راه نجات اصولگرايي در حمايت از خيرالموجودين سياستمداران كشور است. از منظر اين گروه حسن روحاني خيرالموجودين است. اما در مقابل جماعتي ديگر معتقدند كه روحاني، روحاني جامعه روحانيت مبارز نيست و پشتيباني از او در انتخابات 96 باعث خواهد شد تا مهر باطلي پاي شناسنامه اصولگرايان كوبيده شود. «با روحاني» يا «بر روحاني» تنها گره افتاده بركلاف سياست‌ورزي امروز اصولگرايان نيست. چنانچه براساس اخبار منتشر شده قرار است جامعتين (جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز) نقش نخ تسبيح را براي گردهم‌آوري گروه‌هاي اصولگرا بازي كند. اين يعني آنكه آيت‌الله محمد يزدي و آيت‌الله موحدي كرماني فصل‌الخطاب اصولگرايان خواهند شد و ديگر خبري از آيت‌الله مصباح‌يزدي نخواهد بود. كنار گذاشته شدن رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني هم بي‌ترديد نتيجه‌اي جز ورود مستقل جبهه پايداري و نواصولگرايان غير معتدل به انتخابات نخواهد داشت. جداي از اين مسائل برخي ديگر از گروه‌هاي اصولگرا هم بيش از آنكه درصدد رتق و فتق مسائل مربوط به انتخابات 96 باشند گويا تصميم دارند پاشنه كفش‌هاي‌شان را براي انتخابات شوراي شهر بالا بكشند. همه اين اتفاقات ريز و درشت در اردوگاه اصولگرايان در حالي است كه طي ماه‌هاي اخير محمود احمدي‌نژاد و سعيد جليلي نه تنها بر تحركات سياسي شان افزوده شده كه نقد نسيه دولت را هم كنار گذاشته و شمشير نقد روحاني را از غلاف بيرون كشيده‌اند.
سبحاني‌نيا: تجميع نظري روي احمدي‌نژاد نيست
همين فعل و انفعالات است كه باعث شده تا بر ضريب درهم ريختگي و واكنش‌هاي رنگين كماني بازيگران جناح راست افزوده شود. در همين راستا حسين سبحاني‌نيا در گفت‌وگو با نامه نيوز خبر داده كه جامعتين محور فعاليت انتخاباتي اصولگرايان خواهند بود. او همچنين خبر داده كه اصولگرايان سعي دارند با گزينه‌هايي كه در دوره‌هاي گذشته بوده‌اند وارد رقابت با حسن روحاني شوند. حسين‌سبحاني‌نيا همچنين درباره احمدي‌نژاد گفته است: محموداحمدي‌نژاد ممكن است به صورت مستقل بخواهد كانديدا شود كه اول بايد بحث تاييد صلاحيت وي مشخص شود. اما از آنجايي كه اطلاع دارم بعيد مي‌دانم اصولگرايان بخواهند از وي حمايتي انجام دهند. باتوجه به اينكه احمدي‌نژاد در طيف اصولگرايي طرفداران و مخالفان سر سخت خود را دارد، لذا تجميع نظر روي چنين فردي را محتمل نمي‌دانم. سبحاني البته در بخش ديگري از مصاحبه خود به اين مساله هم اعتراف كرده كه عده‌اي از اصولگرايان خواهان استمرار رياست‌جمهوري روحاني هستند اما در عين حال تاكيد دارد كه «اصولگرايان به دنبال كسي هستند كه با نظر و ديدگاه‌هاي اصولگرايان نزديكي بيشتري داشته باشد.»
سجادي: از ليست انتخاباتي اصولگرايان كه احمدي‌نژاد در آن حضور دارد، خبر نداريم
سيدكمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري هم درباره ليست پيشنهادي اصولگرايان براي انتخابات سال آينده و وجود نام احمدي‌نژاد در اين فهرست گفته است: ما از چنين فهرستي خبر نداريم و اصلا وارد بحث رياست‌جمهوري هنوز نشديم. سجادي كه با سايت انتخاب گفت‌وگو كرده تاكيد كرده كه جبهه پيروان خط امام و رهبري اقدامات خود را براي انتخابات شوراي شهر آماده كرده است. به گفته اين فعال سياسي اصولگرا، جبهه پيروان خط امام و رهبري بنا دارد در مورد انتخابات شوراي شهر اقداماتي را انجام دهد و در وهله نخست شوراي شهر مهم است و بعد رياست‌جمهوري. سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به ليست پيشنهادي اصولگرايان در مورد شوراي شهر گفت: پيشنهاد ما  ليستي است كه بيش از 21 نفر در آن حضور داشته باشند كه شامل اصولگرايان حقيقي و حقوقي است.  
غرويان: سعيد جليلي گزينه آيت‌الله مصباح براي انتخابات است
هرچند اين روزها نام محمود احمدي‌نژاد و فعل و انفعالات سياسي‌اش تمركز اصولگرايان را برهم‌زده اما اين به آن معنا نيست كه سعيد جليلي يكي از گزينه‌هاي احتمالي اصولگرايان غير سنتي و معتدل براي انتخابات 96 نباشد. چنين است كه آيت‌الله محسن غرويان از اساتيد حوزه علميه قم در گفت‌وگو با سايت انتخاب تاكيد مي‌كند كه: «با توجه به اقداماتي كه اخيرا جليلي انجام مي‌دهد قطعا ايشان به فكر انتخابات رياست‌جمهوري دوره بعد است.» غرويان كه سال‌ها معاون آيت‌الله مصباح‌يزدي در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني بوده و ازاخبار قم بي‌اطلاع نيست در ادامه گفته است: «با توجه به شواهدي كه وجود دارد، احتمال حمايت آيت‌الله مصباح‌يزدي از جليلي در انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد.» غرويان همچنين درباره احمدي‌نژاد بر اين اعتقاد است كه اصولگرايان از رييس دولت‌هاي نهم و دهم به عنوان يك ابزار در دوره بعد استفاده خواهند كرد. ايجاد فضاي دو قطبي و جوسازي مهم‌ترين ابزاري است كه با وجود احمدي‌نژاد اصولگرايان مي‌توانند از آن بهره ببرند.
آغاز به كار ستاد انتخاباتي جبهه ايستادگي به نام «همت»
جداي از همه اين مسائل در اردوگاه اصولگرايان اتفاقات ديگري هم در جريان است؛ اتفاقاتي كه نشان مي‌دهد گروه‌هاي كوچك‌تر اصولگرايان هم به دنبال ايفاي نقشي بيشتر در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر هستند. جبهه ايستادگي كه روزگاري در حمايت از كانديداتوري محسن رضايي تشكيل شده بود از جمله اين گروه‌هاي سياسي است. اين جبهه حالا با حضور عناصري همچون حسين كنعاني مقدم و حسن بيادي همچون جبهه پيروان خط امام و رهبري همه تمركزشان در حال حاضر روي موضوع انتخابات شوراي شهر است. اين موضوعي است كه حسن كنعاني مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران از آن خبر داده است: ستاد انتخاباتي جبهه ايستادگي به نام «همت» تشكيل شده وجلسات اين ستاد انتخاباتي برگزار در حال برگزاري است. كنعاني كه دبيركل حزب سبز ايران هم هست در ادامه خاطرنشان كرده كه حزب سبز ايران با شعار «تهران نفس تازه‌اي مي‌خواهد» وارد رقابت انتخابات شوراها خواهد شد.
گزارش نهاونديان به جامعه مدرسين حوزه علميه
در حالي كه قيام و قعودهاي انتخاباتي در گوشه گوشه اردوگاه اصولگرايان در جريان است، اساتيد حوزه علميه قم گزارشي دقيق از عملكرد دولت روحاني را از طريق محمد نهاونديان دريافت كردند. اين خبري است كه سيد محمد غروي در گفت‌وگو با فارس از آن خبر داده است. به گفته اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهوري به عنوان ميهمان ويژه جامعه مدرسين در جمع اعضاي شوراي مركزي اين تشكل مذهبي- سياسي حضور پيدا كرده و گزارش عملكرد دولت در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي را به جامعه مدرسين ارايه و رويكرد دولت در اين زمينه‌ها را تبيين كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون