• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

يوسفيان‌ملا، ادياني‌راد و اميرآبادي مسوول تدوين اساسنامه

برزخ اصولگرايي در گرو تصميم مستقلين

«اعتماد» از تصميمات جديد اصولگرايان مجلس براي فراكسيون‌شان خبر مي‌دهد

زينب صفري
اصولگرايان مجلس كه در شب انتخابات هيات رييسه مجلس با ادعاي عضويت 180 نماينده، عنوان اكثريت را براي فراكسيون خود انتخاب كردند حتما تصورش را هم نمي‌كردند كه سه ماه بعد با بحران تعداد اعضا مواجه شوند و درست به همين دليل فرآيند شكل‌گيري رسمي فراكسيون‌شان تا اين اندازه طولاني شود. حالا زمان هر چقدر به نفع فراكسيون اميدي‌ها پيش مي‌رود اما شرايط را براي فراكسيون اصولگرايان پيچيده‌تر مي‌كند.
 اميدي‌ها اگرچه در روزهاي اول تلخي بي‌وفايي آنهايي كه با ليست آنها به مجلس آمده بودند اما به فراكسيون ديگري رفتند را تجربه كردند اما با جدا شدن آنها هر روز منسجم‌تر شدند و با تجربه‌تر. شاهد مثالش هم پيروزي‌هايي است كه اميدي‌ها در صحن مجلس به دست مي‌آورند. پيروزي‌هايي كه با انتخاب نواب رييس مجلس و اعضاي هيات رييسه آغاز شد و در جريان انتخاب نمايندگان ناظر در مجامع و شوراها ادامه پيدا كرد. با اين وجود اما ايام به كام فراكسيون اصولگرايان پيش نمي‌رود. آنها از فرداي انتخاب رييس مجلس، اول دچار چند دستگي شدند و بعد هم با تشكيل فراكسيون مستقلين رسما بخشي از بدنه خودشان را از دست دادند تا تشكيل رسمي فراكسيون اصولگرايان و برگزاري مجمع عمومي‌شان معطل تلاش‌ها براي بازگرداندن مستقلين به فراكسيون اصولگرايان شود؛ تلاش‌هايي كه ظاهرا چندان نتيجه بخش نبوده است.
تيم سه نفره مسوول تدوين پيش‌نويس اساسنامه فراكسيون اصولگرايان
آنطور كه حميدرضا فولادگر درباره آخرين اقدامات فراكسيون اصولگرايان به خبرنگار «اعتماد» گفته قرار است يك تيم سه نفره متشكل از ادياني راد، يوسفيان ملا و اميرآبادي‌فراهاني پيش‌نويس اساسنامه اين فراكسيون را تدوين كنند.
 دو چهره از اصولگرايان تندرو و يك چهره از اصولگرايان معتدل. تا بعد از آن متن اين پيش‌نويس در جمع بيست نفره‌اي از نمايندگان به انتخاب لاريجاني نهايي شود. با نهايي شدن اين متن مجمع عمومي تشكيل شده و بعد از تصويب اساسنامه شوراي مركزي فراكسيون تشكيل خواهد شد. هرچند هنوز تركيب اين بيست نفر معلوم نيست.
اصولگرايان نگران به دنبال مستقلين
فولادگر اما درباره چرايي طولاني شدن روند تشكيل شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مي‌گويد: خود ما هم ازاين بابت گله مند هستيم كه چرا اين روند طولاني شده است. اما بحث رايزني با اعضاي فراكسيون مستقلين خيلي كار را عقب انداخت. هر چند الان به نتايج خوبي رسيديم. رايزني كه فولادگر درباره آن سخن مي‌گويد اما نتايج مختلفي از نگاه فراكسيون ولايتي‌ها و مستقل‌ها داشته است. چه آنكه از يك‌سو فولادگر معتقد است حاصل اين رايزني‌ها آمدن فراكسيون مستقلين در زيرمجموعه فراكسيون اصولگرايان است اما مستقل‌هايي مانند لاهوتي و جعفرزاده ايمن آبادي مي‌گويند به هيچ‌وجه قرار نيست فراكسيون مستقلين زيرمجموعه فراكسيون اصولگرايان قرار بگيرد. فولادگر با بيان اينكه با تعيين تكليف اساسنامه تا پايان هفته به‌زودي مجمع عمومي برگزار خواهد شد به «اعتماد» مي‌گويد: با رايزني‌هايي كه انجام داديم قرار شد فراكسيون مستقلين زيرمجموعه فراكسيون اصولگرايان قرار بگيرند. قرار شد ضمن اينكه فراكسيون خودشان را دارند اما زير مجموعه فراكسيون اصولگرايان قرار بگيرند و در انتخابات اين فراكسيون هم شركت كنند. البته تصميم دوستان ولايت اين است كه در هر صورت و با هر تعدادي كه بود بالاخره مجمع عمومي را بعد از تعيين تكليف اساسنامه تشكيل دهيم. خود آقاي لاريجاني هم تاكيدش اين است كه فراكسيون مستقلين زيرمجموعه همين فراكسيون قرار بگيرد. بنابراين اگر آمدند چه بهتر. اما اگر نيامدند فراكسيون اصولگرايان كار خودش را ادامه مي‌دهد. او درباره تشكيل شوراي عالي با عضويت 17 نفر از هر كدام از فراكسيون‌ها هم گفت كه اين يك پيشنهاد بود كه در نهايت جلو نرفت و به تصويب نرسيد. فولادگر تاكيد مي‌كند رياست فراكسيون اصولگرايان همچنان در دست علي لاريجاني باقي خواهد ماند. در همين حال علاءالدين بروجردي هم درباره تاخير پيش آمده در تشكيل فراكسيون اصولگرايان تلويحا به رايزني‌ها با فراكسيون مستقلين اشاره كرده و به «اعتماد» مي‌گويد: ما معتقد هستيم مجموعه اصولگرايان بايد در يك مجموعه واحد حضور داشته باشند و بتوانند با هماهنگي يكديگر اكثريت مجلس را رقم بزنند. اين مدل از همه بهتر است. حتي اگر افرادي علاقه‌مند هستند با نام ديگري فعاليت كنند مي‌توانند اما بايد در دايره واحدي و زيرمجموعه همين فراكسيون اصولگرايان قرار بگيرند.
مستقلين مردد در پيوستن به ولايت
اما اين اظهارات در حالي است كه اعضاي فراكسيون مستقلين بر جدايي خودشان از فراكسيون اصولگرايان تاكيد مي‌كنند. در اين‌باره مهرداد لاهوتي به «اعتماد» مي‌گويد بحث قرار گرفتن فراكسيون مستقلين زيرمجموعه فراكسيون اصولگرايان به هيچ‌وجه مطرح نيست. تنها پيشنهاد تشكيل شوراي هماهنگي با عضويت 17 نفر از هر يك از دو فراكسيون‌ها از سوي آقاي لاريجاني مطرح شده است. او در پاسخ به اين سوال كه با رياست همزمان علي لاريجاني بر فراكسيون اصولگرايان و شورايعالي آيا در عمل مستقلين زيرمجموعه اصولگرايان قرار نخواهند گرفت، گفت: نه اين‌طور نيست. آقاي لاريجاني رييس فراكسيون ولايت نيست. ما مي‌گوييم شورايعالي فراكسيون‌ها داشته باشيم. فراكسيون اميد را هم دعوت كنيم. حضور داشته باشند. منتخبيني از همه فراكسيون‌ها در اين شورايعالي باشد تا در بحث‌هاي اساسي بتوانيم بهتر به كلام واحد و مشترك برسيم. هرچند معتقدم اين پيشنهاد سر نمي‌گيرد و هركدام از فراكسيون‌ها در نهايت كار خودشان را انجام خواهند داد. لاهوتي تاكيد مي‌كند: روز يكشنبه ما در فراكسيون مستقلين اساسنامه خودمان را تصويب كرديم و با وجود اينكه فشار زيادي وجود داشت تا يك بند ممنوعيت عضويت در فراكسيون‌هاي ديگر را نياوريم اما ما عضويت در فراكسيون‌هاي ديگر را هم ممنوع كرديم. اما در اين ميان اظهارات جعفرزاده ايمن‌آبادي درباره فراكسيون مستقلين و اصولگرايان جالب‌تر است. او به «اعتماد» مي‌گويد قرار است فراكسيون مستقلين كار خودش را انجام دهد. اساسنامه ما هم تصويب شد و عضوگيري ما از دوشنبه آغاز شده است. فراكسيون ولايت هم بايد عضو‌گيري كند و عدم عضو‌گيري در اين فراكسيون معناي خوبي ندارد. بعد از عضو‌گيري قرار است متناسب با وزني كه هر فراكسيون دارد تعدادي از هر دوطرف شورايعالي را تشكيل مي‌دهند.
جعفرزاده: تعداد اعضاي فراكسيون اصولگرايان از مستقلين كمتر است
او درباره تعيين عدد 17 به عنوان تعداد اعضاي هركدام از دو فراكسيون در شورايعالي هم گفت: تعداد بايد بر اساس وزن فراكسيون‌ها باشد. ما ادعا داريم كه وزن فراكسيون‌مان بيشتر است. بنابراين نبايد در شورايعالي 35 نفره ما همان تعدادي باشيم كه فراكسيون ولايت باشد. چون آنها از ما كم‌تعدادتر هستند. او ادامه مي‌دهد نظر آقاي لاريجاني اين است كه تعداد اعضا را براساس وزن فراكسيون‌ها مشخص نكنيم و مساوي باشيم، اما ما مي‌گوييم نه. چون مي‌دانيم كه تعداد اعضاي فراكسيون اصولگرايان كم است و بنابراين بايد بر اساس وزن خودش در شورايعالي حضور داشته باشد. او همچنين مي‌گويد كه با تشكيل شوراي عالي الزاما قرار نيست آقاي لاريجاني رييس باشد. اما ما اتفاق‌نظر داريم و پيش‌بيني مي‌كنيم اين‌طور باشد. در شورايعالي روساي فراكسيون‌ها با هم رقابت مي‌كنند. اما اگر اصولگرايان با وز‌ن‌شان در آنجا حاضر شوند و قاعده بازي را رعايت كنند رييس ما ايشان خواهد بود. حالا معلوم نيست سرانجام فراكسيون اصولگرايان كم‌تعداد و بدون حضور مستقلين تشكيل خواهد شد يا بالاخره خواهند توانست مستقلين را زير پرچم خودشان جاي بدهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون