• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

پايان جشن عروسكي‌ها تحت تاثير يك اظهارنظر

بهروز غريب‌پور: روستانشينان هم پيگير كنسرت‌ها شدند

مرضيه برومند حكم دبيري دوره آينده جشنواره تئاتر عروسكي را دريافت كرد

گروه فرهنگ و هنر

اختتاميه شانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي – تهران مبارك – در حالي يكشنبه شب برگزار شد كه مرضيه برومند – دبير جشنواره - و فاطمه معتمد آريا كه اجراي مراسم را برعهده داشت صبح همان روز رشيد تئاتر و سينماي ايران را بدرقه كرده بودند و داغ اين فراق همچنان بر چهره‌شان بود.
برومند ابتداي مراسم در ميان تشويق ممتد حاضران در سالن اصلي مجموعه تئاترشهر روي صحنه آمد اما استقبال عروسكي‌ها به حدي بود كه اين هنرمند ناچار بود دقايق متوالي به ابراز احساسات حاضران پاسخ دهد و در نتيجه پشت تريبون نرفت.
«مادر عروسك‌ها» در ادامه تلاش كرد غبار غم از چهره پاك كند تا شادي بچه‌ها و خانواده تئاتر عروسكي كه همواره برآن تاكيد داشت در سالن حاكم شود. برومند صحبت‌هايش را اين‌گونه آغاز كرد: «تقدير گاهي اندوه و غم را براي ما رقم مي‌زند و اگر اين غم‌ها نباشد انسان قدر شادي را نمي‌داند. گاهي مرگ باعث مي‌شود انسان قدر هستي را بداند.»
اين كارگردان از داوود رشيدي به عنوان انساني بزرگ ياد كرد كه ستايشگر هستي بود و تا آخرين لحظه براي تئاتر كار كرد و به گفته او «آمد، ديد، نمايش داد و رفت.» برومند افزود: «استاد من، داوود رشيدي، شوهرخواهر عزيزم هرجا بود عاشق شادي بود و من از او اجازه گرفتم تا ما هم به شادي ادامه دهيم.»
مراسم اختتاميه از اين لحظه به بعد رنگ جدي‌تر به خود گرفت و برومند كه به صراحت‌كلام شهره است در جملاتي كنايه‌آميز كه با استقبال حاضران همراه شد، بيان كرد: «هيچ‌چيز مانند هنر نمي‌تواند انسان را به خدا نزديك كند. هنري كه در تارِ حسين عليزاده، دوتارِ دوتارنوازان خراسان، صداي استاد شجريان و شهرام ناظري نهفته است. براي رسيدن به خدا زبان‌هاي مختلفي وجود دارد اما بعضي افراد زبان هنرمندان را نمي‌فهمند كه اميدوارم به كلاس بروند و ياد بگيرند.»
برومند سپس با ارايه گزارش فعاليت‌هاي دبيرخانه جشنواره، از تمامي ارگان‌ها و سازمان‌هايي كه در مسير برگزاري جشنواره همراه شدند به قدرداني پرداخت. او خود را «وجيه‌الجناحين» خطاب كرد و همين ويژگي را دليل همگرا شدن سازمان‌هايي مانند زيباسازي شهر تهران، شهرداري‌ منطقه يازده، معاونت امور هنري و اداره كل هنرهاي نمايشي در برپايي جشنواره دانست.
جذابيت بخش ابتدايي اختتاميه زماني افزايش يافت كه فاطمه معتمدآريا با لباسي كه بيشتر تداعي‌كننده يك نمايشگر عروسكي بود تا چهره شناخته شده سينما روي صحنه آمد. شايد به ياد سال‌ها فعاليت هنري در سالن‌هاي نمايش و بين عروسكي‌ها. او كه تجربه سال‌ها عروسك‌گرداني را در كارنامه دارد، بيان كرد: «تمام دلم و لحظات عمرم با تئاتر عروسكي آميخته است و هرچه تلاش مي‌كنم بزرگ بشوم يادم مي‌افتد چه عروسك‌هايي در دست گرفته‌ام. انگار عروسك‌ها رهايم نمي‌كنند. با همه وجود كنارتان هستم. اما اينجا اجازه ما دست خودمان نيست بلكه دست عروسك‌هاست.»
بعد از اين صحبت‌ها جمعي از نمايشگران عروسكي با عروسك‌هاي رنگارنگ به صحنه آمدند. معتمدآريا نيز هدايت يكي از عروسك‌ها را بر عهده گرفت و براي دقايقي شادي بر فضاي سالن اصلي حاكم شد.
بزرگداشت رييس يونيماي جهاني و بهروز غريب‌پور
حضور مبارك روي صحنه نيز حال و هواي متفاوتي به مراسم بخشيد و شيطنت‌هاي گاه‌وبيگاهش كنار معتمدآريا كه به قول برومند «كودك درونش هميشه مشغول شيطنت است» جذابيت‌ها را افزايش مي‌داد.
ادامه برنامه به برگزاري دو بزرگداشت اختصاص داشت. بر همين اساس از ددي پودامجي، هنرمند تئاتر عروسكي اهل كشور هندوستان و رييس يونيماي جهاني دعوت شد. اين هنرمند لوح تقدير و تنديس خود را از دست آتيلا پسياني و يكي از موبدان زرتشتي دريافت كرد. پودامجي كه زرتشتي است با لباس سنتي مردم هند روي صحنه آمد و پس از درخواست يك دقيقه سكوت به احترام زنده‌ياد داوود رشيدي به تقدير از فعاليت‌هاي هنرمندان ايراني پرداخت.
معتمدآريا سپس اعلام كرد: «بر اساس تقويم زرتشتي امشب تولد پودامجي است و حاضران در سالن ترانه تولد مبارك را براي او خواندند.»
تشكر بهروز غريب‌پور از امام جمعه مشهد!
بهروز غريب‌پور، سرپرست گروه تئاتر «آران» كه سال‌ها تجربه در عرصه نمايش به ويژه نمايش عروسكي را در كارنامه‌ خود به ثبت رسانده است يكي ديگر از چهره‌هايي بود كه مورد تقدير قرار گرفت. اين هنرمند با گراميداشت خاطره داوود رشيدي، از حميد سمندريان، مصطفي و مهين اسكويي و ديگر هنرمندان فقيد تئاتر نيز ياد كرد و گفت: «شنيده‌ام استاد ركن‌الدين خسروي هم دچار آلزايمر شده و همين جا براي ايشان آرزوي سلامتي مي‌كنم.»
اين كارگردان كه چهره‌هاي هنري همواره به توانايي‌هايش در عرصه مديريت نيز اقرار مي‌كنند، با صراحت نسبت به اظهارات اخير امام جمعه مشهد واكنش نشان داد و بيان كرد: «مي‌خواهم به نكته‌اي اشاره كنم كه احتمالا تعجب شما را به همراه دارد. من از امام جمعه مشهد متشكرم! به اين دليل كه از وقتي درباره برگزاري كنسرت‌ها موضع‌گيري كرده‌اند، مردم در دورافتاده‌ترين روستاها نيز پيگير كنسرت شده‌اند.»غريب‌پور هنر را مترادف نام خداوند دانست و در ادامه اظهار كرد: «خداوند براي خلقت جهان از هنر كامل استفاده كرده است.» او ادامه داد: «البته اين احتمال هم وجود دارد كه نقاره‌نوازان و سرنا نوازان حرم كه قرن‌هاست از اين هنر استفاده مي‌كنند امروز با خودشان فكر كنند در حال كنسرت دادن هستند!»
پيشكسوت هنر نمايش سپس به تلاش‌ها براي احياي نمايش عروسكي بعد از انقلاب اشاره كرد و گفت: «نمايش عروسكي در دوره‌اي شرايط سختي داشت و رو به فراموشي مي‌رفت و من از آقاي مرادخاني، مهندس كاظمي، احمد مسجدجامعي و... ممنونم كه كمك كردند نمايش عروسكي پا بگيرد.»
پس از برپايي مراسم بزرگداشت اين دو هنرمند مرضيه برومند به عنوان دبير جشنواره 6 جايزه را به واسطه اختيار دبيري‌اش به 6 گروه اهدا كرد. دبير جشنواره در اين باره گفت: جشنواره عروسكي رقابتي نيست اما سال‌هاست دوستان انتقاد دارند كه چرا جشنواره به صورت رقابتي برگزار نمي‌شود. به همين دليل امسال چند جايزه ويژه به دستاوردهايي كه در جشنواره داشته‌ايم اهدا مي‌كنم و اين جايزه‌ها به انتخاب شخص خودم است و اگر شخصي اعتراض دارد به من بگويد.» پس از اهداي جوايز و در بخش پاياني اختتاميه مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي روي صحنه رفت و با تقدير از تعهد كاري مرضيه برومند حكم دبيري او براي دوره آينده جشنواره را اعلام كرد.
عكس يادگاري هنرمندان، گروه‌هاي عروسكي و مسوولان برگزاري جشنواره پايان‌بخش مراسم اختتاميه شانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون