• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

عدد نوشت

كشف كالاي قاچاق در ۴ ماهه نخست سال

رييس كل گمرك ايران گفت: ارزش مجموع كالاهاي قاچاق كشف شده در چهار ماه نخست امسال ۶۰۰ ميليارد ريال بوده كه در مقايسه با سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است. به گزارش تسنيم، مسعود كرباسيان گفت: كشفيات انجام شده در چهار ماه نخست امسال (تا پايان تيرماه)، معادل مجموع كشفيات سال 1392 بوده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به دو نقش تسهيلگري حمايت از توليد و صادرات و فعال‌سازي ساير بخش‌هاي اقتصادي و مبارزه با قاچاق كالاها توسط گمرك، گفت: گمرك يكپارچه و الكترونيك، پروژه اصلي اين سازمان در سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» است كه براي انجام كار به صورت سيستمي، شفاف‌سازي هر چه بيشتر، افزايش سرعت و دقت كار و كمرنگ‌تر شدن نقش عامل انساني، انجام مي‌شود. كرباسيان گفت: هنوز مباحثي همچون بررسي مديريت ريسك و ارتباط با ساير دستگاه‌ها در اين پروژه در دست اقدام و مذاكره است تا با تك‌تك سازمان‌هاي مرتبط در يك ارتباط مستقيم الكترونيك قرار بگيريم.
وي افزود: در زمان تحريم‌ها، از آنجايي كه گشايش اعتباري در كشور وجود نداشت و معلوم نبود منشا ارز كجاست، كالاها به صورت مستقيم وارد كشور نمي‌شدند؛ يعني از يك سو ورود از بنادر اصلي نبود و از طرف ديگر، گواهي مبدا نداشتند و فروشندگان اسناد فروش و ساير مدارك را به گمرك ارايه نمي‌كردند.


لنگراندازي قيمت نفت در ميانه‌هاي

 كاهش ارزش دلار سبب شد در معاملات (جمعه ١٢ شهريور ماه) قيمت نفت افزايش يابد. به گزارش ايسنا، قيمت نفت در معاملات آخرين ساعات روز جمعه افزايش يافت زيرا افت ارزش دلار سبب شد مطلوبيت نفت براي دارندگان ارزهاي ديگر افزايش يابد.
ناچيز بودن رشد آمار دكل‌هاي حفاري در امريكا نيز از ديگر عوامل موثر در رشد قيمت نفت در معاملات بود. در پايان معاملات ديروز، قيمت هر بشكه نفت خام برنت با يك دلار و ٣٨ سنت رشد، در سطح ٤٦ دلار و ٨٣ سنت تثبيت شد. قيمت هر بشكه نفت خام دبليو تي ‌اي امريكا نيز يك دلار و ٢٨ سنت افزايش يافت و به ٤٤ دلار و ٤٤ سنت براي هر بشكه رسيد. كارل لري، از مديران موسسه فراستاند ساليوان، گفت: به احتمال زياد قيمت نفت در حدود ٤٥ دلار باقي خواهد ماند؛ آمار دكل‌هاي حفاري امريكا و رفتارهاي اوپك براي كمك به بازار، برآورد دقيق‌تر قيمت‌ها را ممكن مي‌كند.
 
رشد واردات بنزين به

در سال ۹۴ در مجموع يك ميليارد و ۲۴۱ ميليون دلار صرف خريد بنزين از كشورهاي خارجي شده و در حال حاضر نيز روزانه چيزي در حدود ۵ ميليون دلار هزينه واردات بنزين براي كشور است. به گزارش تسنيم، از ابتداي دولت يازدهم تا پايان سومين سال فعاليت اين دولت، شاهد رشد هر ساله متوسط واردات بنزين به كشور بوديم. در 6 ماهه نخست سال جاري نيز متوسط بنزين وارداتي به ايران 12 ميليون ليتر در روز برآورد شده است. در سال 85 كه ركورد واردات بنزين به كشور را به خود اختصاص داده است، به طور متوسط 5/27 ميليون ليتر در روز بنزين وارد كشور مي‌شد كه اين رقم با اجراي طرح سهميه بندي بنزين از تيرماه سال 86 و به تبع آن كاهش مصرف اين فرآورده استراتژيك نفتي، در سال 86 كاهش يافت. ميزان واردات بنزين بار ديگر اوج گرفت و در سال 88 به 21 ميليون ليتر در روز رسيد، اما با فاز اول طرح هدفمندي يارانه‌ها از يك سو و تحريم بنزيني ايران از سوي ديگر، متوسط واردات بنزين در سال 89 به‌شدت كاهش يافت. اين روند كاهشي تا سال 91 ادامه داشت اما از سال 92 بار ديگر متوسط واردات بنزين به ايران روند صعودي در پيش گرفت و اين روند صعودي تا امروز ادامه دارد به طوري كه متوسط واردات بنزين در 5 ماه و نيم گذشته از سال جاري، روزانه 12 ميليون ليتر بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون