• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

احمد حكيمي‌پور در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آسيب‌شناسي عملكرد جريان اصلاحات را به تعويق نيندازيم

احمد حكيمي‌پور، دبيركل حزب اراده ملت ايران و از اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات است كه معتقد است بايد اصلاح‌طلبان در شرايط كنوني به نقد عملكرد گذشته خود پرداخته و با درس گرفتن از آن به ادامه مسير خود در انتخابات آتي بپردازند. همين است كه بيان مي‌كند كه آسيب‌شناسي عملكرد جريان اصلاحات را نبايد به تعويق بيندازيم. اينكه هر بار زمان بگذرد و درگير انتخابات ديگري شويم سبب مي‌شود كه اشتباهات پيشين خود را تكرار كنيم و مسائل روي هم تلنبار مي‌شود.

اگر بخواهيم از منظر آسيب‌شناسانه به وضعيت فعلي اصلاح‌طلبان نگاه كنيم چه ارزيابي‌اي داريد؟
به جاي اينكه بحث‌ها را به حاشيه برده و مسائل را به شانتاژ خبري در مطبوعات تبديل كنيم، بايد آسيب‌شناسي عملكرد گذشته اصلاح‌طلبان را در كنار يكديگر انجام دهيم. آسيب‌شناسي روش و ساختار جريان اصلاحات در سال 94 امروز بسيار اهميت دارد. اينكه ما آسيب‌شناسي عملكرد جريان اصلاحات را به تعويق بيندازيم و هر بار زمان بگذرد و درگير انتخابات ديگري شويم سبب مي‌شود كه اشتباهات پيشين خود را تكرار كنيم و مسائل تلنبار مي‌شود. اصلاح‌طلبان بنا را بر اين گذاشته‌اند كه تا آخر شهريور نحوه ورود به انتخابات 96 را تعيين كنند و به آسيب‌شناسي درون‌جناحي بپردازند. شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان اين بحث را در دستور كار قرار داده بود كه ناگهان ديديم عده‌اي بيان كردند كه شوراي عالي سياستگذاري به كار خود ادامه مي‌دهد. اين رفتار كه بدون نظرخواهي از برخي احزاب اصلاح‌طلب بود رفتار غيردموكراتيكي تلقي مي‌شود. ما حرف‌مان اين است كه بايد در فرآيند فعاليت سياسي نهادهاي سياسي ميدان‌دار باشند. وظيفه كنش سياسي به عهده نهادهاي سياسي است و در عالي‌ترين سطح اين نهادها، احزاب هستند. در حال حاضر چرا نهادي چون شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را كه 25 سال كار كرده و بار جريان سياسي اصلاحات را در بزنگاه‌هاي مختلف به دوش كشيده تضعيف مي‌كنند؟ آيا شوراي هماهنگي بد كار كرده يا در استان‌ها جا نيفتاده است؟ اينكه مدام نام و نهاد جديد بسازيم چه چيزي دستگيرمان مي‌شود؟ اگر حرف اين است كه احزاب كل جريان اصلاحات را پوشش نمي‌دهند، بالاخره قابل بحث است و مي‌توان اين مشكل را حل كرد. راه اين مساله هم اين است كه شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان را تقويت كنيم. اگر شخصيت اثرگذاري وجود دارد كه از شوراي هماهنگي بيرون مانده است، او را اضافه مي‌كنيم. اگر بزرگان اصلاحات مي‌خواهند نظرشان را به مجموعه تصميم‌گير اعلام كنند و مايل هستند نمايندگاني براي اعمال نظر خود بفرستند با كمال ميل آنها را مي‌پذيريم. كما اينكه اين كار در انتخابات شوراها هم رخ داد. اصلاح‌طلبان تجربه عملي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سال 92 و انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سال 94 را پشت سر گذاشته‌اند. با يك بررسي دقيق بايد پاسخ دهيم كه كدام يك سود بيشتر و ضرر كمتر داشته است؟ ما نمي‌گوييم كه انتخابات شوراي شهر سال 92 ايده‌آل بوده است؛ هر دو بالاخره مشكلاتي داشته‌اند. ليكن در انتخابات شوراي شهر 92 انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان حفظ شد و موفقيت‌آميز بود؛ فقط مشكلي در ابتداي دوره داشتيم كه فردي كه يك تشكل معرفي كرده بود عملكرد مناسبي در شوراي شهر نداشت. ليكن در حال حاضر كانديداهاي اصلاح‌طلبي كه با پايگاه راي اصلاح‌طلب به مجلس رفته‌اند در مقابل رفتارهاي خود پاسخگو نيستند و در اين مورد نمي‌دانيم بايد ازچه كسي سوال كنيم. شوراي عالي سياستگذاري اكنون كجاست كه پاسخ دهد؟ اين شورا چه منطق حقوقي در پس خود دارد؟ فعاليت‌هاي سياسي به دست احزاب سياسي است. بعد كه اين نوع نقد‌ها طرح مي‌شود بلافاصله انگ اختلاف افكني وانشعاب زده مى شود. بزرگان اصلاحات روي چشم ما جا دارند. عده‌اي وقتي استدلال كم مي‌آورند مي‌گويند كه ما قصد اختلاف افكني داريم در حالي كه اين طور نيست. اگر مي‌خواهيم فعاليت‌ها پشت مناسبات پنهان و غير پاسخگو برود بحث ديگري است. اينكه مي‌گوييم روش بستن ليست بايد طي فرآيندي دموكراتيك و شفاف باشد اختلاف انداختن است؟ اينكه مي‌گوييم ليست‌ها بر اساس مسائل شراكتي، وراثتي و رفاقتي نبايد بسته شود و بايد شفاف و بر اساس صلاحيت افراد بسته شود داريم اختلاف‌افكني مي‌كنيم و انشعاب كرده ايم؟ رفتار اصلاح‌طلبانه خارج از انگ زدن اصولي دارد كه بايد رعايت شود.
آيا موضوعاتي از جمله سازوكار پاسخگويي بعد از پيروزي كانديداها در انتخابات را مي‌توان با ايجاد تغييراتي در سازوكار شوراي عالي ايجاد كرد؟
خير. شوراي عالي بايد در انتخابات 94 پاسخگوي عملكرد نمايندگان باشد. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات متشكل از احزاب قانوني اصلاح‌طلب مي‌توانند اين نقش را به عهده بگيرند.
نمي‌توان ساختار را طوري تغيير داد كه شوراي عالي بتواند به كارش ادامه دهد؟
شوراي عالي كمتر از يك سال است كه ايجاد شده است. سازوكار 25 ساله را چرا بايد كنار بگذاريم. پيش‌تر هم گفته‌ام در جلسه شوراي عالي كسي را غير از آقاي عارف و يكى، دونفر نشان دهيد كه عضوحزب يا تشكلي نباشند. اينكه به نام شوراي عالي يك حزب در سازوكار شركت داشته باشد و 10 تا 15 نفر از اعضاي آن حزب به عنوان شخصيت حقيقي راي و نظر داشته باشند درست نيست. جريان اصلاحات داراى هويت وماهيت خاص خودش است، يك جريان پويا مبتنى بر خرد جمعى با سازوكار دموكراتيك است كه از پايين به بالا تصميمات شكل مى‌گيرد نه از بالا به پايين. مراقب باشيم سازوكاراين جريان ريشه‌دار وارونه نشود. قرارنيست جبهه اصلاحات كنتراتى اداره و صرفا سرگرم انتخابات شود. هرحركتى كه منجربه تضعيف سازوكار حزبى شود غيراصلاح‌طلبانه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون