• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

چهره‌ها- خبرها

مرگ من يك جوك است

رابرت موگابه رييس‌جمهور زيمبابوه روز گذشته در حالي با چهره‌اي خندان به خانه خود بازگشت كه آخرين گمانه‌زني‌ها حاكي از آن بود كه او به‌شدت بيمار است و با كمك‌ها و مراقبت‌هاي پزشكي زنده است. اما موگابه هنگام بازگشت به خانه خطاب به خبرنگاران گفت كه خبر مرگ من يك جوك است. اما يك واقعيت تلخ براي رابرت موگابه 92ساله وجود دارد و آن هم خشم عمومي است كه روز به روز رو به افزايش است و بحران اقتصادي به‌طور گسترده‌اي سراسر كشور را فرا گرفته است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه سلامت موگابه نيز روز به روز كاهش مي‌يابد. او كه پس از استقلال زيمبابوه از بريتانيا در سال 1980 قدرت را در دست گرفت، كماكان پس از سال‌ها قدرت را در اختيار دارد. حالا موگابه روز گذشته اخبار تمام سايت‌هايي كه در خصوص سلامتي او مطلب نوشته بودند را به سخره گرفت. گفته مي‌شود كه موگابه براي مراحل درماني به دوبي رفته بود اما او در فرودگاه به خبرنگاران گفت كه به منزل يكي از فرزندانش در دوبي رفته است. هرچند موگابه همه را به سخره گرفت اما هنگام راه رفتن نشانه‌هايي از ضعف و مريضي را نشان مي‌داد و شايد به اين علت باشد كه مخالفان او هرلحظه انتظار مرگ اورا مي‌كشند. زيمبابوه كه اكنون با كمبود نقدينگي و نرخ بالاي بيكاري مواجه است از سوي بسياري از مخالفان خود مورد انتقاد قرار مي‌گيرند. اما موگابه نيز در طرف مقابل كشورهاي غربي از جمله ايالات متحده را متهم به راه‌اندازي تظاهرات ضد دولتي عليه خود مي‌كند.


تركيه احداث ديوار مرزي در سوريه را از سر گرفت

مسوولان تركيه احداث ديوار در شهرستان قرقميش واقع در استان غازي آنتپ و در مرز با شهر جرابلس در استان حلب سوريه را ازسر گرفتند و كارشناسان مواد منفجره اين كشور در همين راستا بمب‌ها و مين‌هايي را كه داعش در نوار مرزي در محور جرابلس كارگذاشته بود، خنثي كردند. هدف تركيه از احداث اين ديوار مبارزه با تروريسم و ممانعت از نفوذ تروريست‌ها به خاك خود است. احداث اين ديوار 16 دسامبر 2015 آغاز شد اما حملات انتحاري داعش و بمب‌ها و مين‌هايي كه اين گروه كار گذاشته بود مانع از تكميل احداث آن شد. تركيه اخيرا عملياتي نظامي در شهر جرابلس سوريه آغاز كرده و به شورشيان سوري در تصرف اين شهر و مناطق اطراف آن كمك كرده است. در همين راستا، ارتش تركيه اعلام كرد كه شورشيان سوري با حمايت تركيه داعش را از روستاهاي الغندوريه و عرب عزه در 30 كيلومتري غرب جرابلس بيرون كردند. به گفته مسوولان ارتش تركيه جنگنده‌هاي اين كشور سه ساختمان داعش را منهدم كردند. آنكارا اعلام كرده كه ارتش تركيه تا زمان تامين كامل مرزهاي سوريه و تركيه در شمال سوريه خواهد ماند.


هيلاري كلينتون: چيزي به ياد نمي‌آورم

در پي تكميل‌ شدن تحقيقات اف. بي.‌اي در ماه ژوئيه، رييس اين سازمان رسما اعلام كرد قصد طرح پرونده هيلاري كلينتون در مجامع قضايي را ندارد. بر اساس اعلام نظر اف. بي.‌اي، دادگستري امريكا هم اعلام كرد پرونده ايميل‌هاي كلينتون از نظر اين وزارتخانه مختومه است. در اين گزارش ۵۸ صفحه‌اي آنچه در مصاحبه رو در روي كارآگاهان اف. بي.‌اي و هيلاري كلينتون گذشته هم ديده مي‌شود. اين مصاحبه‌ دو ماه پيش در منزل شخصي كلينتون در ايالت نيويورك انجام شد و چند روز پس از آن اف. بي.‌اي اعلام كرد نتايج تحقيقاتش نشان نمي‌دهد كه كلينتون مرتكب جرمي شده باشد؛ هر چند استفاده او از ايميل شخصي‌اش براي رد و بدل كردن مكاتبات محرمانه «بسيار سهل‌انگارانه» بوده است. در پي تكميل‌شدن تحقيقات اف. بي.‌اي در ماه ژوئيه، جيمز كومي، رييس اين سازمان رسما اعلام كرد قصد طرح پرونده كلينتون در مجامع قضايي را ندارد. كلينتون در دوران اول رياست‌جمهوري باراك اوباما به عنوان وزير خارجه مشغول به كار شد. بر اساس اعلام نظر اف. بي.‌اي، دادگستري امريكا هم اعلام كرد پرونده ايميل‌هاي كلينتون از نظر اين وزارتخانه مختومه است. در مداركي كه اف. بي.‌اي. از مصاحبه بازپرسان خود با كلينتون منتشر كرده، وزير خارجه سابق امريكا تصريح كرده در اينكه رسما درخواست استفاده شخصي از ايميلش را به وزارت خارجه اعلام نكرده تعمدي در كار نبوده است. از سوي ديگر ديلي‌ميل با اشاره به گزارش منتشر شده از سوي اف‌بي‌آي در خصوص ايميل‌هاي هيلاري كلينتون نوشت: كلينتون به ياد نمي‌آورد براي مديريت اطلاعات محرمانه آموزش ديده باشد يا كسي نسبت به دريافت و ارسال ايميل توسط سرور شخصي به وي اطلاع داده باشد، زيرا در سال 2012 دچار ضربه مغزي شده و پس از جراحي سرش نيز تنها قادر بوده چند ساعت كوتاه در روز را كار كند كه اين موضوع مي‌تواند سلامتي جسمي كلينتون را براي تصدي پست رياست‌جمهوري زير سوال ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون