• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

حضور «وارونگي» در فستيوال سينمايي ونكوور

بهزادي: تجربه حضور در جشنواره‌ها از گرفتن جايزه مهم‌تر است

الهام نداف

 

«وارونگي» سومين فيلم بهنام بهزادي در ادامه حضور خود در جشنواره‌هاي جهاني، در فستيوال فيلم ونكوور روي پرده مي‌رود. فستيوال ونكوور نخستين بار سال 1982 برگزار شد و در آن فيلم‌هاي كانادايي و نمايندگاني از ساير كشورهاي دنيا، روي پرده مي‌روند كه«وارونگي» نيز به عنوان نماينده سينماي ايران در اين فستيوال حضور دارد.
اما تازه‌ترين ساخته بهنام بهزادي نخستين بار در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر روي پرده رفت. اين فيلم با وجود حضور در جشنواره‌هاي خارجي، هنوز فرصت اكران در ايران را پيدا نكرده است. «وارونگي» با از دست دادن فصل مناسب اكران بهار و تابستان، حالا بايد منتظر نمايش فيلم در شش ماه باقي مانده سال باشد. بهزادي درباره دليل روي پرده نرفتن فيلم در نيمه اول سال، در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيحاتي ارايه كرد: «بخشي از اكران نشدن فيلم «وارونگي» در ايران به حضور اين فيلم در جشنواره‌هاي خارجي برمي‌گردد. حضور در جشنواره‌هاي مختلف و اكران اروپايي فيلم هم به اندازه خودش زمان بر است. اما به هر حال شرايط نامناسب اكران هم به اكران نشدن فيلم تا اينجا دامن زده است. من هم ترجيح دادم تا زماني كه شرايط مناسبي در ايران براي اكران فيلم پيدا نكرديم آن را روي پرده نبرم. البته در حال رايزني و پيدا كردن زمان مناسب هستيم تا پايان سال 95 بتوانيم فيلم را اكران كنيم.»
اما برخي از پخش‌كنندگان سينمايي معتقدند برنامه اكران فيلم‌هاي سينمايي تا پايان سال 95 بسته شده و هر فيلمي كه تا اينجا نتوانسته قرارداد امضا كند، از قافله اكران در سال 95 جامانده است. مساله‌اي كه بهزادي آن را رد مي‌كند: «اين حرف‌ها در مورد برنامه اكران فيلم‌ها خيلي صحت ندارد. در واقع آنچه به لحاظ قانون به ثبت رسيده، ملاك است. البته در اين ميان برخي دفاتر پخش قدرت بيشتري دارند و گرفتن اكران مناسب، كار را براي برخي از فيلم‌ها سخت‌تر مي‌كند.» «وارونگي» اگرچه هنوز در ايران به صورت سراسري اكران نشده، اما در چند نمايش خود در جشنواره‌هاي مختلف از جمله كن فرانسه، توجه مخاطبان را به خود جلب كرد. بهزادي دليل اين موفقيت را موضوع جهانشمول فيلم مي‌داند: «فيلم «وارونگي» در جشنواره فيلم كن روي پرده رفت و مخاطبان واكنش‌هاي مثبتي به فيلم نشان دادند. به نظرم يكي از دلايل نشان دادن اين واكنش‌ها اين است كه مسائل مطرح شده در اين فيلم مبتلا به همه جوامع است. در واقع اين فيلم موضوعي را به تصوير مي‌كشد كه جنسيت و تفاوت‌هاي فرهنگي در آن نقشي ندارد. مردم بعد از مواجهه با فيلم به دليل فصول مشترك آن احساس همذات‌پنداري مي‌كنند و به همين خاطر مي‌توانند با فيلم ارتباط برقرار كنند.»
البته اين فيلم در حضور بين‌المللي خود، نتوانسته جايزه‌اي دريافت كند. اين فيلم در جشنواره فيلم فجر در هيچ رشته‌اي نامزد دريافت سيمرغ بلورين نشد. همچنين از بخش نوعي نگاه جشنواره كن نيز دست خالي برگشت. زاويه ديد بهزادي به جشنواره‌هاي سينمايي نسبت به سينماگران ديگر كمي متفاوت است: «من هر جشنواره‌اي را اين‌طور مي‌بينم كه هيات داوراني مستقل با سلايق و ديدگاه‌هاي خودشان دارند و به همين خاطر است كه برگزيده‌هاي هر جشنواره با ديگر جشنواره‌ها متفاوت است. براي همين به همان ميزاني كه هيات داوران حق دارند يك فيلم را انتخاب نكنند، به همان ميزان مورد قضاوت هنرمندان قرار مي‌گيرند و فكر كردن به انتخاب شدن كار آساني است اما مي‌تواند اتفاق نيفتد. به همين خاطر جنبه رقابتي جشنواره‌ها به نسبت مسائلي كه در اين جشن‌ها اتفاق مي‌افتد، برايم كم‌اهميت‌تر است. در واقع جشنواره‌هاي سينمايي بيشتر جشني هستند كه در آن مي‌تواني با محصولات كمتر شناخته شده آدم‌ها بيشتر آشنا شوي. در واقع حضور من در اين جشنواره‌ها آشنا شدن با جريان روز سينماي بين‌الملل است و تلاش مي‌كنم هر بار به اين آشنايي عمق بيشتري ببخشم.» « وارونگي» سومين فيلم كارنامه كاري بهنام بهزادي است. اين فيلم داستان رابطه‌اي ناكام مانده در گذشته است كه بعد از مدت‌ها دوباره در آستانه شكل‌گيري است. سحر دولتشاهي، علي مصفا، ستاره پسياني، رويا جاويدنيا، عليرضا آقاخاني، شيرين يزدان‌بخش و ستاره حسيني، پيام يزداني، مجتبي نم‌نبات و عباد كريمي بازيگران اين فيلم سينمايي هستند. پخش بين‌المللي اين فيلم سينمايي بر عهده شركت نوري پيكچر به مديريت كتايون شهابي است.
اين فيلم سينمايي بعد از اكران در جشنواره فجر در بخش نوعي نگاه جشنواره كن و در هفته فيلم‌هاي ايراني در پاريس نيز روي پرده رفت. «وارونگي» همچنين در اولين جشنواره سلامت توانست جايزه ويژه هيات داوران را از آن خود بكند.  همزمان با نمايش فيلم «وارونگي» ساخته بهنام بهزادي در بخش «نوعي نگاه» شصت‌ونهمين جشنواره كن، ورايتي به عنوان يكي از سايت‌هاي مشهور سينمايي، نقد منتقد خود را از اين فيلم نيز منتشر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون