• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

همايش تبيين دستاوردهاي فرهنگي دولت تدبير و اميد برگزار شد

بي‌دولتي در فرهنگ به سود هيچ‌كس نيست

گروه سياسي| همايش تبيين دستاوردهاي فرهنگي دولت تدبير و اميد روز گذشته در كتابخانه ملي برگزار شد. اسحاق جهانگيري، صالحي‌اميري و علي‌اصغر فاني از سخنرانان اين همايش بودند كه هم از فرهنگ گفتند و هم سياست و هم اقتصاد مقاومتي. معاون اول رييس‌جمهور در اين همايش با بيان اينكه بايد بپذيريم قانون به جاي سليقه عمل شود، گفت: بي‌دولتي در فرهنگ به سود هيچ كسي نيست لذا تقويت حس دولت‌داري در عرصه فرهنگي به نفع همه بخش‌ها، دلسوزان جامعه و كشور خواهد بود. به گزارش فارس، اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور اظهار داشت: بخش فرهنگي دولت و اجزاي مختلف آن بايد به طرح و بررسي مسائل پيش رو و ارايه دستاوردهاي دولت در اين عرصه بپردازند و اين امر بسيار ضروري است و بايد براي پيشبرد اهداف و برنامه‌ها از ظرفيت تمامي دستگاه‌ها استفاده شود. جهانگيري ادامه داد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري به خصوص در ديدار اخيري كه با ايشان داشته‌ايم ضرورت ارتقاي توانمندي فرهنگي دولت، نظام و جامعه را مهم مي‌دانيم و با افزايش توانمندي فرهنگ چه در عرصه آفند و چه در عرصه پدافند بايد در تمامي دستگاه‌ها دستورالعملي مشخص در دستور كار باشد كه چگونه مي‌توانيم نسبت به رشد و خلاقيت و شكوفايي در كشور جامه عمل بپوشانيم. معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به كاهش شديد قيمت نفت تصريح كرد: شوك نفتي كه اخيرا به كشورهاي نفتي وارد شد موجب كاهش شديد پول ملي آنها و افزايش تورم شد اما ما از اين شوك نفتي به خوبي عبور كرديم و اين موفقيت مرهون اعتماد و اطمينان مردم به مسوولان و نظام بود زيرا اگر اين اعتماد به نظام و دولت وجود نداشت مانند گذشته مردم به بازار ارز و سكه روي مي‌آوردند و مجددا شاهد برخي تلاطم‌ها مي‌بوديم اما بحمدالله از اين مشكل عبور كرديم. جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: بي‌دولتي در فرهنگ به سود هيچ كسي نيست، تقويت حس دولت‌داري در عرصه فرهنگ به نفع همه بخش‌ها و دلسوزان جامعه و كشور خواهد بود. وي ادامه داد: يكي از سياست‌هاي مهمي كه از ابتداي دولت يازدهم به آن تاكيد داشته‌ايم برگشت به محور قانون و قانون‌مداري و مبارزه با فساد بوده است و همچنين بر تقويت حس دولت‌داري تاكيد ويژه‌اي داشته‌ايم. معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بايد بپذيريم كه قانون به جاي سليقه عمل شود زيرا اگر چنين چيزي اتفاق بيفتد همه از عمل به قانون و مبارزه با افراط سود خواهند برد.
اجرايي كردن سياست «امنيت فرهنگي» به جاي «فرهنگ امنيتي» در دولت يازدهم
وزير آموزش و پرورش گفت: استخدام نيروي انساني و نقل و انتقال معلمان در آموزش و پرورش تماما بر اساس ضوابط صورت مي‌گيرد و عدالتي را در اين زمينه شاهديم. به گزارش ايسنا، علي‌اصغر فاني در همايش تبيين دستاوردهاي فرهنگي دولت به چند محور مهم اشاره كرد و گفت: تلاش كرديم امنيت فرهنگي را جايگزين فرهنگ امنيتي كنيم. وي افزود: طي سه سالي كه از عمر دولت تدبير و اميد گذشته است تلاش داشتيم تا زمينه‌هاي اظهارنظر فرهنگيان و دانش‌آموزان را فراهم كنيم، با تشكل‌هاي معلمي و دانش‌آموزي در تعامل بوديم و زمينه توسعه مشاركت‌ها در اين بخش را فراهم كرديم. وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه جشنواره‌هاي فرهنگي- هنري- آييني با هدف تعميق فرهنگ ايراني- اسلامي و آموزش آداب و سبك زندگي ايراني- اسلامي از ديگر اقدامات فرهنگي آموزش و پرورش است، گفت: در آخرين پرسش مهر رييس‌جمهور كه به فرصت‌هاي پسابرجام اختصاص داشت، بيش از سه ميليون و 300 هزار دانش‌آموز، اوليا و معلم شركت كردند. فاني به مديريت علمي، حرفه‌اي و كارشناسي در آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: پرهيز از شتابزدگي و اخذ تصميمات كارشناسانه به جاي تصميمات خلق‌الساعه و بهره‌گيري از خردجمعي را در دستور كار قرار داديم به گونه‌اي كه امروز سند تحول بنيادين مبناي كار قرار گرفته و زيربنا و هدف توسعه در آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه است.  
دولت خود را متعهد و وفادار به شعارهايي كه داده،  مي‌داند
همچنين سيد رضا صالحي اميري در اين همايش، بيان كرد: رجال فرهنگي معتقدند كه فرهنگ چهار كاركرد اصلي به همراه دارد. انسجام، هويت‌آفريني، شخصيت‌سازي و سازگاري اجتماعي. رسالت اصلي نهادهاي فرهنگي تقويت و تداوم اهداف اصلي نظام فرهنگي است. به باور اينجانب نظام فرهنگي جمهوري اسلامي به مثابه يك منظومه عمل مي‌كند و همه ويژگي‌هاي منظومه شمسي همچون حركت و پويايي، نظم و انسجام، هدفمندي و پايداري و تداوم و استمرار بر منظومه فرهنگي هم حكمفرماست و نهادهاي فرهنگي ما اقمار منظومه بزرگي هستند كه بر مدار و محور فرهنگ ايراني‌- اسلامي حركت مي‌‌كنند. و افزود: مباني توسعه فرهنگي در انديشه سياستگذاران دولت تدبير و اميد مبتني بر اصولي همچون عقلانيت، عدالت، امنيت، تعامل، گفت‌وگو و سازگاري فرهنگي است و در اين عرصه دولت فرهنگ‌مدار نقش جوهري مردم را به رسميت مي شناسد و اساسا معتقد است كه گفتمان غالب دولت نبايد خارج از گفتمان فرهنگي نخبگان و جامعه باشد. از اين رو خوشبختانه دولت و نخبگان در اين دوره به درك متقابلي دست يافته‌اند و دولت با تاكيد بر عنصر عقلانيت و رعايت قانون و حركت در چارچوب‌هاي نظام فرهنگي، مرزهاي امنيت زبان، قلم، فكر و انديشه را به رسميت شناخته و خود را مدافع حفظ حقوق مترتب بر آن مي‌داند. دولت خود را پايبند به ارزش‌هاي ديني و هويتي مي‌داند و وفاداري به مرزهاي اخلاقي و ارزشي را به عنوان يك اصل خدشه‌ناپذير پذيرفته و از اين منظر بين سه عرصه فرهنگ ديني، ملي و رسمي، زبان مشترك ايجاد كرده است. صالحي‌اميري بيان كرد: دولت خود را متعهد و وفادار به شعارهايي مي‌داند كه با طرح آن در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي، توانست اعتماد و اقبال مردم را به دست آورد و از اين منظر هيچگاه گفتمان فرهنگي خود را فراموش نخواهد كرد. گزارش عملكرد دستگاه‌هاي حاضر در اين نشست گواهي بر صدق اين ادعا خواهد بود و مردم مشاهده خواهند كرد كه بين گفتار و عمل اين دولت در عرصه فرهنگ كمترين شكاف و فاصله وجود نداشته، بلكه بيشترين همگرايي، انسجام و پيوستگي وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون