• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

روز پر التهاب شورا و ادامه واكنش‌ها به پرونده املاك نجومي

اعتراض به صدا و سيما به دليل تريبون دادن به نماينده شهرداري

همانطور كه انتظار مي‌رفت ديروز باز هم پرونده املاك نجومي يكي از بحث برانگيزترين موضوعات جلسه علني شوراي شهربود. احمد دنيامالي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر ديروز در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به سخنان رييس قوه قضاييه در خصوص واگذاري املاك در شهرداري تهران گفت: بيانات شفاف بوده است و پيگيري اين موضوع، مطالبه همه مردم و اعضاي شوراي شهر است. وي با بيان اينكه به دور از هر گونه وقفه بايد بگذاريم بررسي تخلفات جلو برود، تصريح كرد: اينكه با اين موضوع بخواهيم سراسر كشور را پر از دزدي، غارت و چپاول نشان بدهيم گناه نابخشودني است و نبايد اجازه دهيم با دستاويز قرار دادن بحث واگذاري املاك به نظام آسيب وارد شود.  اما در ادامه سخنان رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر رنگ و بوي ديگري داشت. وي با انتقاد از حضور مشاور شهردار در برنامه گفت‌وگوي خبري دوشنبه شب شبكه 2، گفت: شب گذشته برخلاف تاكيد دادستان كل كشور كه به رسانه‌ها تذكر داده بود از انتشار هرگونه خبر تا تعيين نتيجه بررسي‌ها در مورد واگذاري املاك شهرداري خودداري كند، گفت‌وگوي ويژه در كمال تعجب و در قالب حضور يك طرفه نماينده شهرداري، به نحوي اجرا شد كه تداعي‌كننده يك رپورتاژ آگهي بود.  وي با بيان اينكه با وجود تماس با دو نفر از مديران ارشد صدا و سيما امكان ورود تلفني به اين برنامه حاصل نشد، تاكيد كرد: خطاب به صدا و سيما اعلام مي‌كنم دوران انحصار خبري به سر آمده است و چه بخواهيم يا نخواهيم شبكه‌هاي اجتماعي و ساير خبرگزاري‌ها رقباي جدي شما هستند، با اين رفتارها باقيمانده اعتماد عمومي به رسانه ملي را مخدوش نكنيد. يادآوري مي‌كنم حسب نظر حضرت امام(ره) بايد مسوولان خودشان را فداي نظام كنند نه اينكه نظام را فداي افراد خاص كنيم.  رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران اشاره كرد: نكته دوم اينكه در اين گفت‌وگو كه يك طرفه بود در اصل گفت‌وگويي در كار نبود، نماينده شهرداري اعلام كرد انضباط مالي در شهرداري افزايش يافته و حسابرس هر سال اعلام مي‌كند كه امسال بهتر از پارسال است، اين جمله براي بنده كه شاهد عملكرد سه سال گذشته شهرداري بوده‌ام تعجب‌برانگيز است.  دوشنبه شب محمود صلاحي، مشاور شهردار تهران باحضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري در واكنش به پرونده املاك نجومي و با رد دريافت املاك از سوي مديران شهرداري گفت: هيچ فرد حقيقي و حقوقي خارج از تعاوني از شهرداري، مسكن دريافت نكرده است، تنها پرسنل شهرداري در قالب ۱۱۴ تعاوني مسكن دريافت كرده‌اند.
شكست پروژه پياده رو 17 شهريور
ديروز علاوه برمبحث املاك نجومي، موضوع 17 شهريور و تعيين تكليف آن هم در صحن شورا مطرح شد كه با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي اعضا مواجه شد. ابوالفضل قناعتي، عضو هيات‌رييسه شوراي شهر ابتدا با تاكيد بر لزوم تهيه پيوست‌هاي فرهنگي و اجتماعي براي پروژه‌هاي اجرا شده شهر تهران گفت: ‌اي كاش ارزيابي‌اي كه امروز انجام شده و آمارهايي كه گرفته شده، درابتداي اجراي پروژه پياده‌راه 17 شهريور گرفته مي‌شد. چهار سال كسبه اين محور متضرر شدند تا امروز اين ارزيابي‌ها و مطالعات انجام شود. وي با تاكيد بر در نظر گرفتن حقوق ساكنان كسبه اين منطقه، گفت: بايد امروز تصميمي بگيريم كه اشتباه در اشتباه نشود. بايد تصميمي بگيريم كه به بيت‌المال ضرري وارد نشود.  عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: نظر من بازگشايي كامل محور 17 شهريور است اما بي‌ترديد به نظر گروه كارشناسي احترام مي‌گذارم و اميدوارم بازگشايي محور 17 شهريور حدفاصل «صفا» تا «شهدا» به عنوان يك پايلوت انجام شود تا با بررسي نتايج آن بتوان بهترين نتيجه‌گيري را گرفت.  در ادامه مجتبي شاكري نيز تاكيد كرد: اميدواريم اين جلسه درس عبرتي شود تا عملي بدون مصوبه شورا انجام نشود تا بعدها متوجه شويم كه چه مشكلات و معضلاتي را به همراه داشته است. اگر در اجراي اين پروژه شرايط اجتماعي، فرهنگي، و اقتصادي در نظر گرفته مي‌شد، قطعا امروز با چنين مشكلاتي مواجه نبوديم.  در ادامه احمد مسجد جامعي نيز با اشاره به هدف تبديل محور 17 شهريور به راسته فرهنگي و مذهبي و با اشاره به انجام نظرسنجي كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران گفت: بايد 98 درصدي كه موافق بازگشايي خيابان 17 شهريور هستند مبنا قرار داده شوند و اين محور باز شود تا ثابت شود حرف مرد دو تا است و از اين طريق اين اشتباه جبران شود. پس از او اقبال شاكري درخصوص بازگشايي محور 17 شهريوردر ادامه به كار كارشناسي اشتباهي كه در مورد اين پروژه انجام شده اشاره كرد و گفت: در نخستين گام بايد مشاور اجراي پروژه خيابان 17 شهريور از همه پروژه‌هاي خدمات شهري حذف شود چراكه براساس گزارشات اشتباه اين مشاور بوده كه چنين پروژه‌اي به اشتباه اجرا شده است.
رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين جلسه تاكيد كرد: در نظرسنجي انجام شده 50 درصد با شرايط فعلي موافق هستند و 50 درصد مابقي نيز 26 درصد در صورت نبودن معتادان از پروژه 17 شهريور راضي خواهند بود. در حقيقت به طور مجموع 75 درصد ساكنان محور 17 شهريور از ظرفيت فعلي راضي هستند.  در نهايت مرتضي طلايي در پايان جلسه در جمع‌بندي درخصوص وضعيت اجراي طرح ساماندهي خيابان 17 شهريور، حدفاصل ميدان شهدا تا ميدان امام حسين (ع) گفت: براساس جمع‌بندي‌هاي انجام شده مقرر شد از خيابان صفا به 17 شهريور به صورت دو طرفه ظرف هفته جاري بازگشايي شود. نايب‌رييس شوراي شهر تهران كه رياست شورا در ساعت پاياني را نيزبرعهده داشت، اظهار كرد: با نظر كميسيون نظارت، عمران، فرهنگي و شهرسازي و همچنين با حضور معاونان عمراني، شهرسازي خدمات شهري و شهردار منطقه 12 ظرف هفته جاري ساير تصميمات لازم درخصوص پياده‌راه 17 شهريور و ميدان امام حسين (ع) اتخاذ و نتيجه به هيات رييسه شورا اطلاع داده مي‌شود.
التهاب در جلسه شورا
ديروز گزارش شوراياري‌هاي منطقه 14، باعث شد تا براي دقايقي صحن شور ملتهب شود. در بخشي از اين گزارش كه توسط حاجي قرباني، دبير دبيران شوراياري منطقه 14 ارايه شد، آمده بود كه برخي از اعضاي اصلاح‌طلب شورا از جمله سرخو و حكيمي‌پور از اين منطقه بازديدهايي را داشته‌اند و از نزديك با مشكلات شوراياري‌ها و مردم اين منطقه آشنا شده‌اند ولي حضورشان تاثيري در رفع اين مسائل نداشته است. اين سخنان باعث شد تا چند تن از اعضاي شوراي شهر از جمله محسن سرخو و احمد حكيمي‌پور انتقاداتي به نحوه ارايه اين گزارش داشه باشند و آن را غيرمنصفانه و غيركارشناسانه بدانند. انتقادهايي كه با واكنش رضا تقي‌پور، عضو اصولگراي شورا مواجه شد كه خطاب به سرخو گفت: شما ديگر حرف نزنيد. شما در 19 روز گذشته دايما با سخنان‌تان در سايت‌ها و خبرگزاري‌ها لجن‌پراكني كرديد. همين پاسخ كافي بود تا چند دقيقه‌اي نزاعي لفظي بين سرخو و تقي‌پور شكل بگيرد كه در نهايت با پادرمياني مرتضي طلايي به عنوان نايب‌رييس شوراي اسلامي شهر تهران كه رياست اين جلسه را نيز به عهده داشت، خاتمه پيدا كرد. ضمن اينكه وي در پاسخ به اين انتقادها گفت: بنده در گزارش دبير شوراياري منطقه 14 استنباطي از بي‌حرمتي به شورا نديديم و بعضي از دوستان مي‌خواهند استنباط خود را مطرح كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون