جزييات حادثه متروي كيانشهر از زبان معاون شهردار
تونل ريزش نكرد؛ ايستگاه بود
مازيار حسيني، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: حادثه شب چهارشنبه مترو كيانشهر از اتفاقات نادر بوده و تيم كارشناسي در حال بررسي علت اين حادثه است. در حال حاضر ما ۲۰ هزار نفر مجاهد في سبيلالله در زير خاك شهر تهران داريم كه در حال ساخت صد كيلومتر مترو و ۱۷ ايستگاه هستند كه قرار است تا سال ۹۶ به بهرهبرداري برسد.
معاون شهردار تهران در ادامه با بيان اينكه در ادبيات فني، ساخت تونل از پرريسكترين كارهاي فني است، گفت: بزرگترين حوادث در كارهاي زيرزميني رخ داده است؛ حال اين كارها به شكل كار معدن باشد يا كار مترو و تونل. او گفت: هر چند يك حادثه هم براي ما قابل پذيرش نيست و ايمني جزو خط قرمزهاي مديريت شهري محسوب ميشود. در بحث ايمني در درجه اول افرادي كه در پروژه مشغول كار هستند و مردمي كه در مجاورت آن زندگي ميكنند، مورد تاكيد هستند. وي با بيان اينكه در پروژههاي عمراني اصل بر سرعت، صحت و دقت است، گفت: هرگز ايمني را فداي سرعت نخواهيم كرد. هرچند به دليل تيم حرفهاي و پرسابقه توانستهايم با سرعت ركوردها را جابهجا كنيم، اما اين ركوردزنيها باعث ناديده گرفتن ايمني نشده است. وي حادثه ايستگاه كيانشهر را از ۳ منظر تحليل كرد و گفت: ميتوان از نگاه فني، مديريت بحران و فضاي سياسي حاكم به اين موضوع پرداخت. خبرهاي كذبي كه پس از اين حادثه در فضاهاي خبري غيررسمي منتشر شد، اخباري كه آمار و ارقام اشتباه اعلام ميكرد و كاملا متناقض بود. كدهايي كه اين حادثه را با حوادث ديگر همانندسازي ميكرد. كليدواژه ريزش يا بزرگ كردن واقعه، شرطي كردن جامعه روي برخي واژهها و اعلام خبرهايي كه به نقل از كساني بود كه مسووليتي در اين زمينه نداشتند و اين حادثه نيز از تكنيك دروغ هرچه بزرگتر، باورپذيرتر استفاده شد تا آنجا كه اعلام شد تا ۷۰ نفر فوتي و مفقودي داشتيم. او گفت: سه سال پيش اين تونل توسط دستگاه TDN احداث شده است. روش كار به اين صورت است كه اين دستگاه تونل را حفر ميكند. سيگمنتگذاري كرده و يك لاين آماده در اختيار ما ميگذارد. يكي از روشهاي ما اين است كه از بالا زمين را حفر كرده و ايستگاهها را نصب ميكنيم. در طول ايستگاه توسط بيل مكانيكي سيگمنتها برداشته ميشود كه به صورت رينگ، رينگ است. در اين حادثه سيگمنتهاي رينگ اول برداشته شده، اما در يك حادثه نادر به صورت دومينويي تمام سيگمنتهاي اين ايستگاه ريزش پيدا كرده است كه اين حادثه بسيار نادر است. حتي برخي كارشناسان اين پيش بيني را كردهاند كه احتمال خرابكاري وجود دارد كه ما هيچ ادلهاي براي صحت اين موضوع در دست نداريم و نميتوانيم آن را تاييد كنيم و تنها ميتوانيم بگوييم بهشدت نادر بوده است. حسيني با بيان اينكه اين حادثه يك حادثه كارگاهي بوده نه آنچه عنوان ميشود نشست زمين، گفت: احتمال خطاي انساني نيز وجود دارد اما در حال حاضر براي قطعي شدن تمامي احتمالات، كميتهاي كارشناسي براي بررسي حادثه تشكيل شده است كه اميدواريم تا هفته آينده گزارش نهايي در اين زمينه تهيه و نتايج آن اعلام شود.