• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

توضيحات مديرعامل بنياد رودكي درباره حاشيه‌هاي اخير اركسترهاي سمفونيك و ملي

مذاكرات براي بازگشت فخرالديني ادامه دارد

علي مطلب‌زاده

آمدن شهرداد روحاني به اركستر سمفونيك تهران و قبول مسووليت رهبري اين اركستر آن‌طور كه انتظار مي‌رفت پاياني نبود بر حاشيه‌هايي كه از ابتداي امسال اين اركستر با آن درگير بود؛ حاشيه‌هايي كه در ادامه پاي آنها به اركستر ملي هم باز شد. با تشكيل شوراي اركسترها در بنياد رودكي علي رهبري و فرهاد فخرالديني از رهبري اركسترهاي سمفونيك و ملي استعفا دادند. حقوق پرداخت‌‌نشده نوازندگان يكي ديگر از دلايل استعفاي اين دو بود. بعدها شهرداد روحاني به عنوان رهبر اركستر سمفونيك تهران معرفي شد. بهرام جمالي، مديرعامل سابق بنياد رودكي جاي خودش را به علي‌اكبر صفي‌پور داد. فرهاد فخرالديني بعدتر به اركستر ملي برگشت تا كارش را ادامه دهد. فخرالديني براي دومين‌بار، هفته گذشته از رهبري اركستر ملي استعفا داد. دليل استعفاي فخرالديني دعوت بنياد رودكي از اركسترهاي خارجي براي اجراي برنامه در ايران بود؛ اين اتفاقي بود كه در طول دو ماه گذشته چندباري رخ داد و حاشيه‌هاي آن گريبانگير اجراي مشترك اركستر سمفونيك تهران و اركستر جوانان جهان شد. همان روز استعفاي فخرالديني، 50 نوازنده اركستر سمفونيك هم در نامه‌اي خطاب به وزير ارشاد نسبت به انتخاب شهرداد روحاني به عنوان رهبر دايم اركستر سمفونيك اعتراض كردند. از طرفي گفته مي‌شد كه در دو كنسرت اخير اركستر سمفونيك تهران با رهبري شهرداد روحاني، نوازندگان معترض اركستر را همراهي نكردند؛ نوازندگاني كه گويا اكثر آنها از نوازندگان باسابقه‌ اركستر سمفونيك تهران بودند. همچنين گفته مي‌شد كه علي‌اكبر صفي‌پور بدون مشورت با اعضاي شوراي فني اركسترها دست به انتخاب شهرداد روحاني زده است. با اين حساب تنها چيزي كه باقي مانده بود توضيحات علي‌اكبر صفي‌پور، مديرعامل بنياد رودكي در مورد اين حاشيه‌ها بود. اين اتفاقي است كه ديروز افتاد و صفي‌پور در يك نشست خبري در مورد همه اين اتفاقات صحبت كرد. او در اين نشست از تلاش دو ‌و نيم ماهه‌اي در بنياد رودكي صحبت كرد كه مطلوب كردن وضعيت اركستر سمفونيك تهران و اركستر ملي براي كم كردن حاشيه‌هاي آنها صورت گرفته است؛ «طي صحبت‌هاي به عمل آمده به اين نتيجه رسيديم كه بايد مشكلات مربوط به قرارداد و بيمه نوازندگان هرچه سريع‌تر حل شود و از طريق رهبري و شوراي هنري برنامه‌ها همه‌چيز را به درستي پيگيري كنيم.» صفي‌پور در بخش ديگري از اين نشست خبري اعضاي شوراي عالي مشورتي اركسترها را هم معرفي كرد. شورايي كه بالاتر از شوراي فني اركسترهاست و به گفته او قبلا هم وجود داشته و در حقيقت دوباره احيا شده و تنها دو هفته از انجام فعاليت‌هاي آن مي‌گذرد. او در اين نشست اعضاي اين شورا را هم معرفي كرد؛ شورايي متشكل از داوود گنجه‌اي، فريدون شهبازيان، فرهاد فخرالديني، حميدرضا نوربخش، فرزاد طالبي و حميد شاهنگيان. مديرعامل بنياد رودكي همچنين از وظايفي كه برعهده شوراي فني اركسترهاست هم حرف زد و اين وظايف را يكي «نظارت بر برنامه‌هاي اركستر و تصويب آن» و ديگري «ارزيابي و انتخاب نوازندگان اركستر» بيان كرد.
تكذيب تعطيلي اركستر سمفونيك تهران
طي يكي دو هفته گذشته اخبار زيادي در مورد تعطيلي اركستر سمفونيك تهران منتشر شده بود. صفي‌پور در نشست خبري ديروزش در مورد اين تعطيلي هم صحبت كرد؛ «اگرچه به رسم همه دنيا اركسترها شهريور تعطيل هستند اما ما اين يك ماه را به دو هفته بسنده كرديم. متاسفانه برخي رسانه‌ها امانتدار خوبي نبودند و اعلام كردند كه اركستر سمفونيك يك‌وماه نيم است كه در تعطيلي به سر مي‌برد. از همين جا به صراحت مي‌گويم كه اركستر سمفونيك در حال انجام فعاليت است و هيچ مشكلي ندارد و در كنار آن يك شوراي فني پنج‌نفره تشكيل شده تا بتوانيم اهداف‌مان را به‌درستي دنبال كنيم.» صفي‌پور در ادامه اعضاي شوراي فني اركستر سمفونيك تهران را هم معرفي كرد. شورايي پنچ‌نفره كه دو عضو آن رهبر و مايستر اركستر سمفونيك تهران يعني شهداد روحاني و هوشنگ كامكار و مابقي اعضاي آن محمد سرير و حسن رياحي و يك نماينده از بنياد رودكي براي حل‌و‌‌فصل امور اداري و مالي هستند.
مذاكره با فرهاد فخرالديني
 براي بازگشت به اركستر ملي
مديرعامل بنياد رودكي در ادامه اين نشست از مذاكراتش با فرهاد فخرالديني براي برگشتن به اركستر ملي هم خبر داد. فرهاد فخرالديني هفته گذشته براي دومين‌بار در طول سال جاري از رهبري اركستر ملي استعفا داد. فخرالديني پرداخت نشدن دستمزد نوازندگان اركستر را يكي ديگر از دلايل استعفاي خودش اعلام كرده و گفته بود؛ «تمام هنرمندان حاضر در مجموعه موسيقي اركستر ملي طلبكار هستند و بايد حساب و كتاب آنها هرچه زودتر مشخص شود.» صفي‌پور با اشاره به مذاكراتي كه در طول اين مدت با فرهاد فخرالديني داشته از توافقاتي صحبت كرد كه در اين مورد صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون