• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3628 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور

پيش‌بيني‌هاي انتخاباتي حاجي:

احمدي‌نژاد نمي‌آيد روحاني دوباره راي مي‌آورد

مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش دولت خاتمي و عضو شوراي مشورتي و شوراي عالي اصلاح‌طلبان روز گذشته در گفت‌وگويي با ايلنا مهم‌ترين وقايع روز را تحليل كرد و از راهبردهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و وضعيت دولت روحاني نيز سخن گفت. چكيده اظهارات حاجي به انتخاب روزنامه اعتماد در ادامه مي‌آيد:
 آقاي روحاني فرد نيرومند و مقاومي است و بعيد مي‌دانم كه شانتاژها روي او اثرگذار باشد. براي همين فكر مي‌كنم تلاش مخالفان روحاني كه دوست دارند دولت او تك‌دوره‌اي باشد، تلاش بي‌نتيجه‌اي خواهد بود و روحاني همچنان رييس‌جمهور دور آينده ما خواهد بود. حرف و حديث‌ها در مورد صلاحيت روحاني در انتخابات دور آينده براي همين فضاسازي‌هاست. تا جايي كه اطلاع دارم روحاني همان روحاني سال ۹۲ است و تغييري نكرده كه شوراي نگهبان بخواهد نظر جديدي در مورد او داشته باشد. منتها مخالفان سعي مي‌كنند حرف‌هايي را مطرح كنند كه اين اظهارات روي ذهنيت اعضاي شوراي نگهبان تاثير بگذارد و تصميمي را اتخاذ كنند كه آنها مي‌پسندند، در حالي كه خيلي‌خيلي بعيد است كه اين روش موثر واقع شود.
 پايه فشارها به روحاني در دولت خاتمي شكل گرفته است، امروز اين فشارها به اين دوره منتقل شده است. ضمن اينكه موارد ديگري هم به آن افزوده شده است، بنابراين مي‌توانيم با اين نگاه بگوييم به دولت روحاني فشار زيادتري وارد مي‌شود. درست است كه روحاني نتوانسته برخي وعده‌هاي خود را محقق كند و ضرورت دارد موانع و مشكلات را با مردم در ميان بگذارد، اما در مجموع برآيند عملكرد دولت تا جايي كه برداشت مي‌كنم، در اذهان مردم مثبت است. براي همين آقاي روحاني حتما در حد آراي دور قبل خود راي خواهد داشت.
 اگر اصولگرايان دنبال كسي باشند كه او را مقابل روحاني كانديدا كنند، گزينه‌اي مناسب‌تر از لاريجاني ندارند.
رييس‌جمهور قدرتمند قهر نمي‌كند
 اين حرف را قبول ندارم كه احمدي‌نژاد اقتدار رياست‌جمهوري را بالا آورد، بلكه فكر مي‌كنم او قدرت رياست‌جمهوري را خيلي هم تنزل داد. او برخي افراد را خط قرمز خود مي‌دانست و تهديد مي‌كرد كه اگر كسي اين افراد را تحت‌تعقيب قرار دهد، دولت را ترك مي‌كنم. اين كاملا نشانه ضعف است. كسي كه قدرت داشته باشد، قهر نمي‌كند وقتي كسي تهديد به قهر مي‌كند، يعني در موضع ضعف قرار دارد. قبول ندارم كه او دولت و رياست‌جمهوري را با اقتدار اداره مي‌كرد.
 به نظر من احمدي‌نژاد خودش در انتخابات حضور پيدا نمي‌كند. البته ممكن است به عنوان يك عنصر ايذايي تا لحظه آخر به مناطق مختلف برود و از فرصت‌هايي كه براي نامزدها فراهم مي‌شود، استفاده كند، اما شگردهاي او همان روش‌هاي قبلي است. نارضايتي از دولت‌هاي او به اندازه‌اي است كه ديگر جايي براي بازگشت اين تفكر وجود نداشته باشد.
 به نظر من اين تحركات اخير احمدي‌نژاد انتخاباتي نيست. اين اقدام نوعي فرار رو به جلو از سوي احمدي‌نژاد است. او به جاي پاسخگويي به اقدامات گذشته خود، تلاش مي‌كند در اين تجمعات حضور داشته باشد تا بگويد وجود دارد. پس اين سخنراني‌ها بيشتر يك اظهار وجود است تا فعاليت جدي انتخاباتي.
 بخش مهمي از اصولگرايان معتدل و ميانه‌رو حتي امثال آنهايي كه در مقطعي به ولايتي گرايشي داشتند، حتما از روحاني حمايت خواهند كرد و بعيد مي‌دانم به دنبال كانديداي ديگري باشند يا كانديداي ديگري براي‌شان جاذبه بيشتري از روحاني داشته باشد.
راهبرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان
 حمايت از روحاني براي اصلاح‌طلبان در دوره آينده يك راهبرد و نه يك تاكتيك محسوب مي‌شود. البته سخنگوي اصلاح‌طلبان نيستم اما فكر مي‌كنم روحاني مناسب‌ترين چهره براي اصلاح‌طلبان هم خواهد بود.  با آقاي خاتمي ما به صورت دوره‌اي جلساتي داريم. اما با آقاي هاشمي تاكنون در جلسه‌اي براي انتخابات حضور نداشتم. از اينكه آقاي خاتمي هم در رابطه با انتخابات با آقاي روحاني صحبتي كرده است يا خير بي‌اطلاع هستم.
 تاكنون بحثي در مورد تغيير رياست عارف در شوراي عالي سياستگذاري صورت نگرفته است. به هر حال چون تركيب شورا بايد اصلاح شود، بعد از اصلاح، انتخاباتي براي هيات‌رييسه برگزار مي‌شود و هيات‌رييسه جديد انتخاب خواهد شد. نوع كميسيون‌بندي‌هاي اين دوره با دوره قبل متفاوت است. اما مشكلي براي ادامه رياست عارف در شوراي عالي سياستگذاري وجود نخواهد داشت و اگر ۱۰ بار ديگر هم راي‌گيري شود، باز هم عارف رييس شوراي عالي سياستگذاري خواهد شد.
ممنوع‌التصويري و حصر
 ممنوع‌التصويري آقاي خاتمي در برابر سفرها و سخنراني‌هاي هرروزه احمدي‌نژاد از عجايب روزگار است. آنها كه اين تصميم را گرفتند بايد پاسخ اين مساله را بدهند.
 دولت در انجام حصر دخالتي نداشته و تصميم‌گير هم نيست. چون گفتند شوراي عالي امنيت ملي اين تصميم را گرفته برخي اعضاي اين شورا هم اين موضوع را تكذيب كردند ولي حصر همچنان ادامه پيدا كرد. اگر با روحاني بود شايد تا الان حصر برداشته شده بود. باهنر هم سمتي نداشته كه بخواهد پيغام بدهد و به استناد آن كسي تعهدي بپذيرد. او نايب‌رييس مجلس بوده است شايد دوستانه اين را گفته‌اند كه اگر اين را مي‌پذيريد ما وساطت كنيم به هر حال اميدواريم مساله حصر هرچه زودتر حل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون