مجتبي دميرچيلو، سفير ايران در آستانه در گفتوگو با «اعتماد»:
مراودات ايران و قزاقستان در دولت يازدهم چشمگير شده است
محمد ابراهيم ترقينژاد
اين روزها، بسياري براي حضور در آسياي مركزي سر و دست ميشكنند. منطقهاي كه شامل پنج كشوري است كه هنوز تاروپود مناسباتشان با مسكو همانند ديروز مستحكم است. بازار اين منطقه آنچنان جذاب است كه در 10 سال گذشته سرمايهگذاريهاي بسياري از سوي چينيها، امريكاييها و هنديها و... به خود ديده است. با اين حال، در آسياي مركزي نام يك كشور بيش از چهار كشور ديگر ميدرخشد و آن قزاقستان است. براساس آمارهاي اقتصادي، ٨٠ درصد توليد ناخالص داخلي آسياي مركزي متعلق به قزاقستان است و از اعضاي مهم سازمان همكاري شانگهاي و همچنين اتحاديه اوراسياست. همه اين مسائل موجب ميشود قزاقستان براي ايران از اهميت بسياري برخوردار باشد. با روي كار آمدن دولت يازدهم نيز مناسبات تهران و آستانه روزبهروز در حال افزايش يافتن است. درخصوص مناسبات و همكاريهاي ايران و قزاقستان گفتوگويي با مجتبي دميرچيلو، سفير ايران در آستانه داشتهايم كه مشروح آن در ادامه ميآيد.
قزاقستان يكي از كشورهاي قدرتمند منطقه آسياي مركزي است. قزاقستان از چه اهميت سياسي و اقتصادي براي ايران برخوردار است؟
قزاقستان كه از طريق درياي خزر با كشورمان همسايه است، با توجه به قرابتهاي فرهنگي و مذهبي و ظرفيتهاي سياسي و اقتصادياش در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژهاي دارد. قزاقستان بازار مستعدي براي كالا و خدمات فني و مهندسي ايران محسوب ميشود. همچنين مسير مناسبي براي ترانزيت كالا ميان ايران و چين و روسيه است. با توجه به عضويت ايران و قزاقستان در بسياري از مجامع و سازمانهاي منطقهاي و بينالمللي، دو كشور داراي مواضع يكسان و نزديكي هستند. متقابلا ايران مسير مناسبي براي دسترسي قزاقستان به آبهاي آزاد و بازارهاي جهاني محسوب ميشود. از اين منظر دو كشور علاقهمند به توسعه روابط در بخشهاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي و مردمي هستند. روابط دو كشور علاوه بر سطح دوجانبه در بسياري از مسائل منطقهاي و بينالمللي نيز وجود دارد. به ويژه همكاري در طرحهاي حمل و نقل، ترانزيت، تجارت و تامين امنيت در منطقه آسياي مركزي براي دو كشور حايز اهميت ويژهاي است.
مناسبات ايران و قزاقستان در دوران پسابرجام دچار چه تحولي شده است؟
در فضاي پسابرجام شرايط و فضاي جديدي براي تعاملات جمهوري اسلامي ايران با ديگر كشورها از جمله كشورهاي آسياي مركزي فراهم شد و بخشي از محدوديتها و تحريمها و همچنين فضاي رواني تاثيرگذار بر روابط رفع شد. به گونهاي كه از اواخر سال 1394 هياتهاي اقتصادي متعددي بين دو كشور مبادله شده است. سفر هيات 400 نفره تجاري و اقتصادي بخشهاي دولتي و خصوصي قزاقستان در بهمن 94 و همچنين سفر رييسجمهور قزاقستان در راس هياتهاي بزرگ تجاري و سرمايهگذاري به كشورمان در فروردين سال 95 در اين راستا قابل ذكر است. در نتيجه اين سفر و اسناد امضا شده، طرحها و حوزههاي همكاري متعددي تعريف شده است. افزايش چشمگير تردد اتباع دو كشور و همچنين افزايش پروازها از دو پرواز به شش پرواز در هفته از شاخصهاي فضاي جديد در روابط تلقي ميشود. طبعا اجراي اين تفاهمات ميتواند منجر به افزايش مبادلات تجاري و همچنين سرمايهگذاريهاي متقابل بين دو كشور شود.
برخي از منتقدان دولت يازدهم ادعا ميكنند كه سهم منطقه آسياي ميانه و منطقه قفقاز در دستگاه ديپلماسي كمتر از سهم اتحاديه اروپايي يا كشورهاي خاورميانه است. چنين تعبيري تا چه اندازه به واقعيت نزديك است؟
منطقه آسياي مركزي و به ويژه قزاقستان به دلايل متعددي از جمله اشتراكات و ظرفيتهاي فراوان براي همكاري، مورد توجه دولت بوده است. اين توجه و مراودات در دولت يازدهم نه تنها كم نشده بلكه به صورت چشمگيري افزايش نيز داشته است؛ به گونهاي كه ظرف دو سال گذشته سفر متقابل روساي جمهور دو كشور در قالب سفر رسمي دوجانبه و نه براي شركت در اجلاسهاي منطقهاي و بينالمللي انجام شده است. علاوه بر آن روساي جمهور دو كشور شش بار در مجامع بينالمللي و مراسم افتتاح خط آهن سهجانبه ايران- تركمنستان- قزاقستان ديدار داشتهاند. سفرهاي ديگر مقامات از جمله وزراي امور خارجه، وزراي اقتصادي، برگزاري اجلاسهاي كميسيون مشترك، برگزاري همايش بازرگانان، فعالان اقتصادي و صاحبان صنايع دو كشور با حضور روساي جمهور و مبادلات هياتهاي متعدد بين ايران و قزاقستان و همچنين ديگر كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز، نشان از افزايش توجه است. البته تعاملات و رفت وآمدهاي هياتهاي عاليرتبه اروپايي را نيز به ويژه در يك سال اخير شاهد بودهايم كه طبعا به دليل توقفي كه در سالهاي گذشته بوده، بيشتر خود را نمايان ميكند ولي اين امر به معني كاهش توجه به منطقه نبوده است.
ميزان مبادلات ايران و قزاقستان تا پيش از سالهاي تحريم تا حدود دو ميليارد دلار درسال ميرسيد با رفع تحريمهاي ايران، ميزان مبادلات دو كشور به چه سطحي رسيده است؟
بر اساس آمار گمرك قزاقستان حجم روابط دو كشور در برخي سالها به بيش از دو ميليارد دلار البته با احتساب سوآپ نفت و همچنين ترانزيت كالاهاي قزاقي از ايران نيز رسيده بود كه با توقف عمليات سواپ نفت و همچنين تاثير منفي تحريمها كاهش شديدي يافت به گونهاي كه بر اساس آمار گمرك قزاقستان در سال 2015 به حدود 700 ميليون دلار بالغ شد. البته در يك سال و نيم اخير كاهش قيمت جهاني برخي كالاها از جمله فولاد، غلات و محصولات پتروشيمي و شيميايي از ديگر عوامل كاهش حجم تجارت بين دو كشور بوده است. خوشبختانه با توجه به رفع نسبي برخي محدوديتها و همچنين افزايش تبادلات هياتهاي اقتصادي در ماههاي اخير حجم تجارت بين دو كشور روند رو به رشدي پيدا كرده است كه اميدواريم با اجرايي شدن توافقات صورت گرفته شاهد رونق بيشتري در روابط دو كشور باشيم.
در سفر رييسجمهور قزاقستان به تهران، شاهد امضاي يادداشت تفاهم همكاري ميان بانكهاي مركزي دو طرف بوديم. هماكنون وضعيت بانكي ميان دو كشور چگونه است؟
در سفر و توافق مذكور برقراري روابط كارگزاري بين بانكهاي دو كشور، افتتاح شعب بانكها در دو كشور و استفاده از ارزهاي ملي مورد تاكيد قرار گرفت. اقداماتي نيز براي اجرايي كردن آن آغاز شده است. برخي بانكها نيز براي اين همكاريها معرفي شده و تعاملاتي را آغاز كردهاند ولي اين امر نيازمند انجام اقدامات بيشتري است كه پيگيريهاي لازم در جريان است.
آيا در يادداشت تفاهم همكاري ميان بانكهاي مركزي ايران و قزاقستان، سازوكاري براي تاسيس بانك مشترك انديشيده شده است؟
بله؛ اين موضوع نيز مورد تاكيد بوده و در اجراي آن تعاملاتي بين بانكهاي دو كشور در جريان است. مبادله اطلاعات مربوط به قوانين و مقررات و فضاي بازرگاني از مقدمات اجراي اين توافق است كه در جريان است.
رييس بانك مركزي قزاقستان از تاسيس شعب بانكهاي مركزي در كشورش استقبال كرده بود. آيا اقدامي براي اينكار صورت گرفته است؟
براي اجرايي كردن توافق مربوط به تاسيس شعب بانكهاي تجاري اقداماتي از جمله مبادله سياهه برخي بانكهاي علاقهمند صورت گرفته و مذاكرات مربوطه در جريان است.
ايران به سرعت در حال توسعه پروژه كريدور شمال به جنوب است. آيا قزاقها برنامهاي براي سرمايهگذاري و مشاركت در اين طرح دارند؟
قزاقستان به صورت مشخص براي سرمايهگذاري در استان گلستان – منطقه اينچهبرون - بندرعباس و همچنين برخي بنادر كشورمان در درياي خزر اعلام آمادگي كرده است. مقدمات حقوقي اين كار از جمله ثبت و تاسيس شركت، اختصاص زمين براي ساخت ترمينال و همچنين ديگر امور اداري و مذاكرات با مراجع دولتي و طرفهاي تجاري خصوصي آغاز شده است.
هماينك تهران و آستانه در عرصه انرژي اتمي چه همكاريهايي با يكديگر دارند؟
قزاقستان در موضوع هستهاي ايران هم در روند مذاكرات و هم اجراي توافق هستهاي مشاركت داشته است. قزاقستان ميزبان دو دور از مذاكرات ايران و گروه 1+5 در شهر آلماتي بود. همچنين با انتقال اورانيوم طبيعي از قزاقستان به ايران به روند اجراي توافق كمك كرد. عمليات اجرايي ساخت بانك سوخت هستهاي قزاقستان نيز اخيرا آغاز شده و فعاليت آن طبعا هنوز آغاز نشده است.
با توجه به امضاي موافقتنامه انتقال محكومين به حبس ميان ايران و قزاقستان، هم اينك چه تعداد ايراني در زندانهاي قزاقستان حضور دارند؟
موافقتنامه مذكور نيازمند طي تشريفات تصويب در مجالس دو كشور است تا لازمالاجرا شود لذا هنوز لازمالاجرا نشده است. با اين وجود در حال حاضر خوشبختانه هيچ زنداني ايراني در قزاقستان وجود ندارد كه موضوع مبادله و انتقال آنها مطرح باشد.
هماينك آخرين وضعيت كنسولي ميان دو كشور و لغو رواديد به كجا رسيده است؟
صدور رواديد از سوي ايران براي اتباع قزاقي در سفارت جمهوري اسلامي ايران در آستانه و همچنين سركنسولگريهاي كشورمان در شهرهاي آلماتي و آكتائو در كوتاهترين زمان انجام ميشود. همچنين صدور رواديد فرودگاهي براي اتباع قزاقي نيز صورت ميگيرد. ايران براي ارايه تسهيلات بيشتر حتي برقراري رژيم لغو رواديد به صورت دوجانبه آمادگي دارد. طرف قزاقي نيز براي ارايه تسهيلات در روند صدور رواديد به ويژه براي بازرگانان اعلام آمادگي كرده و مقرر شده از ابتداي سال جاري ميلادي تسهيلاتي از جمله كاهش زمان صدور رواديد ارايه شود.
با توجه به عزم چين براي احياي جاده ابريشم و عبور اين جاده از ايران و قزاقستان، نظر آستانه نسبت به اين مساله چيست؟ آنها براي اين پروژه چه اقدامي انجام دادهاند؟
قزاقستان اهميت خاصي به موضوع ترانزيت قايل است و با ايجاد زيرساختهاي لازم درصدد است به مسير ترانزيتي بين شرق و غرب و شمال و جنوب تبديل شود. در اين راستا تعاملات خوبي بين مسوولان حمل و نقل ايران و قزاقستان به ويژه در بخشهاي راه آهن و كشتيراني ايجاد شده است. زيرساختهاي مربوطه نيز فراهم شده و اقدامات مشتركي براي جذب بار و افزايش ترانزيت در مسير خليج فارس به آسياي مركزي و همچنين ترانزيت آن به چين و روسيه و بالعكس در جريان است.
شاهد گسترش حوزه نفوذ داعش به كشورهاي آسياي مركزي هستيم. براي مبارزه با تروريسم به ويژه داعش آيا همكاريهايي ميان دو طرف وجود دارد؟
هر دو كشور ايران و قزاقستان بر لزوم مبارزه با مباني فكري و اشكال مختلف افراطگرايي و تروريسم تاكيد دارند و با توجه به همسويي نظرات دو كشور در اين زمينه همكاريهاي خوبي بين دو كشور در مجامع منطقهاي و بينالمللي در اين زمينه وجود دارد. همچنين تعاملاتي بين مراجع ذيربط دو كشور در اين خصوص صورت ميگيرد.
رژيم حقوقي درياي خرز يكي از مسائل مشترك چندجانبه ميان ايران و قزاقستان است. قزاقستان براي حل اين مشكل چه راهكارهايي دارد؟
قزاقستان به همراه ساير كشورهاي ساحلي، نقشي فعال در مذاكرات پيرامون مسائل درياي خزر دارد. اخيرا در تيرماه سال جاري قزاقستان، ميزبان اجلاس وزراي خارجه كشورهاي ساحلي خزر و اجلاس روساي شيلات كشورهاي ساحلي درياي خزر در آستانه بود. اين اجلاسها، جهت هماهنگي پيرامون اسناد و دستوركار پنجمين اجلاس سران خزر كه قرار است به ميزباني اين كشور در سال 2017 ميلادي برگزار شود، تشكيل شده بود. يكي از مهمترين اسناد درياي خزر كه ميان كشورهاي ساحلي خزر در دست مذاكره است، كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر است. اين سند حقوق، تعهدات و تكاليف كشورهاي ساحلي را در قبال اين دريا در زمينههاي بهرهبرداري از منابع انرژي، كشتيراني، امنيتي، نظامي، ماهيگيري، تعيين مناطق سطح دريا، تحديد حدود بستر و زيربستر و تحقيقات علمي مشخص ميكند. هنوز اين سند نهايي نشده است و مذاكرات در زمينه اين سند ادامه دارد. طبعا براي نهايي كردن اين سند همه كشورهاي ساحلي از جمله قزاقستان بايد تلاش كنند تا به راهحلي كه تامينكننده منافع همه طرفها باشد، نايل شوند.