• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3635 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر

پيشكش‌هاي كلينتون وترامپ به نتانياهو: از توافق هسته‌اي تا بيت‌المقدس

هيلاري وعده هماهنگي در اجراي برجام را داد، دونالد پايتخت رژيم صهيونيستي را تعيين كرد

گروه جهان| بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خود را براي رابطه با رييس‌جمهور آينده ايالات متحده مهيا مي‌كند. حضور در نيويورك به بهانه حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد فرصتي شد تا نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ديدارهايي جداگانه با نامزدهاي دموكرات‌ها و جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا داشته باشد. اتحاد و ائتلاف كليدواژه‌هاي رابطه اسراييل و امريكا در نيم قرن گذشته بودند اما در هشت سال گذشته حداقل در صحنه اظهارنظرهاي شفاهي شاهد تنش‌هاي بي‌شمار ميان باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده با مقام‌هاي اسراييلي بوده‌ايم. تنش‌هايي كه گاه از حد و حدود موضع‌گيري هم خارج شد و به لغو ديدارها يا گوش فراندادن عملي به توصيه‌ها هم منتهي شد. اكنون ترامپ مي‌كوشد در فضاي انتخاباتي كه سهم لابي صهيونيستي در آن قابل كتمان نيست نيز سهم رژيم خود را بجويد.
ترامپ: بيت‌المقدس را به عنوان پايتخت اسراييل به رسميت خواهم شناخت
ديدار با ترامپ بيش از يك ساعت طول كشيد. ديداري كه در اقامتگاه ترامپ در نيويورك انجام شد. امنيت اسراييل، صلح در خاورميانه، مسائل منطقه‌اي و ايران اصلي‌ترين سوژه‌هايي بودند كه دو طرف در اين ديدار روي ميز گذاشتند. گفته مي‌شود كه داماد ترامپ و سفير رژيم اسراييل در امريكا در اين ديدار حضور داشته‌اند.  نتانياهو پيش از اين ديدارها تاكيد كرده بود كه ملاقات با هيلاري و دونالد به معناي دخالت در انتخابات امريكا نيست. نتانياهو در ديدار با ترامپ از مواضع كانديداي جمهوريخواهان در حمايت از اسراييل، سياستش براي ادامه فشار بر ايران و مخالفت او با تلاش‌ها براي رسميت بخشيدن به دولت فلسطين در سازمان ملل قدرداني كرد. ترامپ در اين ديدار با اشاره به موانع فيزيكي كه نتانياهو ميان اسراييل و كرانه باختري و غزه كشيده است، اين اقدام اسراييلي‌ها را موفقيت‌آميز خواند و گفت كه از اين الگو براي ديواركشي در مرز امريكا و مكزيك استفاده مي‌كند. بحث در خصوص توافق هسته‌اي با ايران و همچنين مبارزه با داعش هم در زمره اصلي‌ترين سوژه‌هاي اين ديدار 90دقيقه‌اي بود. به گفته يك منبع، ترامپ در اين ديدار در پشت درهاي بسته به نتانياهو وعده داد كه در زمان رياست‌جمهوري وي بيت‌‌المقدس به عنوان پايتخت رسمي اسراييل به رسميت شناخته خواهد شد. تنها رهبر جهاني ديگري كه در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد با ترامپ و كلينتون ديدار كرد، ژنرال السيسي، رييس‌جمهور مصر بود. البته ترامپ پيش از اين نيز با رييس‌جمهور مكزيك ديدار كرده بود. هيلاري كلينتون نيز در مدت زمان برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل با نخست‌وزير ژاپن و رييس‌جمهور اوكراين ديدار كرده بود، هيچ كدام از اين مقامات با ترامپ ديدار نداشتند. نتانياهو نيز به اين دليل كه ديدار با ترامپ به حمايت از وي در انتخابات امريكا و دخالت در اين انتخابات تعبير نشود زماني به ديدار ترامپ رفت كه برنامه ديدار با هيلاري هم تعيين شده بود. در انتخابات سال 2012، بسياري نتانياهو را به دليل رفتارهايي كه به حمايت از نامزد وقت جمهوريخواهان در انتخابات ميت رامني تعبير مي‌شد، شماتت كردند.
هيلاري: با همكاري با اسراييل برجام را اجرا مي‌كنم
 ساعتي پس از اين ديدار هم هيلاري كلينتون به مدت كمتر از يك ساعت ميزبان نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بود. هيلاري به دليل قرار گرفتن در جايگاه بانوي اول امريكا و وزير امور خارجه در سال‌هاي قبل آشنايي بيشتري با نتانياهو دارد. در بيانيه‌اي كه كمپين هيلاري پس از اين ديدار منتشر كرده آمده است كه كلينتون در اين ديدار بر تعهد بي‌قيد و شرط دولت خود به اسراييل تاكيد كرده و همچنين عنوان داشته است كه وي در صورت پيروزي در انتخابات از توافقنامه بي‌سابقه كمك‌هاي نظامي كه ماه جاري ميان دولت امريكا و تل آويو بسته شد، حمايت خواهد كرد.  هيلاري كلينتون در اين ديدار همچنين تاكيد كرد كه اسراييل و امريكا منافع مشترك، ارزش‌هاي مشترك مانند دموكراسي، برابري، تحمل و چندمليتي‌گرايي را در كارنامه دوجانبه خود دارند. وزير امور خارجه سابق امريكا همچنين تاكيد كرد كه در صورت حضور در كاخ سفيد رابطه امريكا و اسراييل را يك مرحله بالاتر خواهد برد. گفته مي‌شود كه اصلي‌ترين سوژه سخنان هيلاري و بي‌بي بحث در خصوص توافق هسته‌اي بوده است. توافقي كه نتانياهو مخالف آن است اما هيلاري مي‌گويد آن را تقويت خواهد كرد. يك منبع امريكايي حاضر در اين جلسه مي‌گويد: كلينتون تاكيد كرد كه براي اجرا و پيشبرد توافق هسته‌اي با ايران با اسراييل همكاري نزديكي خواهد داشت. در حالي كه كمپين هيلاري براي علني كردن اين ديدار مشكلي نداشت اما مقام‌هاي اسراييلي اصرار داشتند كه اين ديدار پشت درهاي بسته صورت بگيرد.
دفتر نخست‌وزيري اسراييل نيز در بيانيه‌اي اعلام كرده كه نتانياهو در اين ديدار از كلينتون به دليل دوستي و حمايت وي از اسراييل قدرداني كرده است. كلينتون در مناقشه صلح خاورميانه از راهكار تشكيل دو كشور مستقل حمايت مي‌كند. وي در يك روزنامه يهودي - امريكايي در نوامبر 2015 اعلام كرد كه اگر رييس‌جمهور امريكا شود در همان نخستين ماه حضور در كاخ سفيد از نتانياهو دعوت مي‌كند تا به امريكا بيايد.
ترامپ در ماه فوريه اعلام كرده بود كه وي ترجيح مي‌دهد در مناقشه ميان اسراييل و فلسطين بي‌طرف باقي بماند. البته وي در ماه مارس از اين موضع‌گيري عدول كرد و در جمع اسراييلي‌ها در امريكا گفت كه فلسطيني‌ها بايد با علم به اينكه اتحاد ميان امريكا و اسراييل تمام و كمال و غيرقابل گسست است به ميز مذاكره بازگردند. وي همچنين ادعا كرده بود كه اسراييل بايد به ادامه ساخت و سازها در كرانه باختري بپردازد. با وجود تمام شعارهاي انتخاباتي دلگرم‌كننده اما نه كلينتون و نه ترامپ هيچ كدام برنامه‌اي براي بازديد از اسراييل تا پيش از انتخابات ندارند. ترامپ پيش از اين اعلام كرده بود كه شايد در ماه دسامبر از اسراييل بازديد كند اما بعدها زماني كه نتانياهو اظهارات وي در خصوص اعمال موقت محدوديت بر ورود مهاجران مسلمان را مطرح كرد، اين برنامه را كنسل شده خواند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون