• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3636 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۷ مهر

دموكرات‌ها آسوده بخوابند، هيلاري بيدار است

نامزد جمهوريخواهان، هيلاري را «وزير كلينتون» خطاب كرد و نامزد دموكرات‌ها نيز رقيب خود را با نام كوچكش «دونالد» مخاطب قرار داد.
شايد اين مهم‌ترين نكته‌اي باشد كه بايد در خصوص نخستين مناظره آخرين بازمانده‌ها از دوئل‌هاي انتخاباتي 2016 ايالات متحده امريكا بدانيم. براي همه كساني كه انتظار آتش بازي و حاشيه‌هاي فراوان از اين نخستين نمايش را داشتند، پرده اول نااميد‌كننده نبود.
شايد كلماتي در اين مناظره شنيده شد مانند ملكه زيبايي جهان كه تاكنون در مناظره‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري به گوش نخورده بود و شايد پس از اين هم در تاريخ اين مناظره‌ها تكرار نشود. اين مناظره ترامپ را از كنجي كه در اين ماه‌ها به خود اختصاص داده بود خارج كرد، او را از قرار گرفتن در ميانه جمعيتي كه تنها و تنها وي را تحسين مي‌كنند به وسط معركه آورد.
شايد براي نخستين‌بار ترامپ متوجه شد كه آن‌همه هياهو و تحسين در جهان واقع سياست ورزي به حبابي مي‌ماند كه مي‌تركد و جهان واقعي را پيش‌روي شما قرار مي‌دهد. نامزد جمهوريخواهان بخش عمده وقت خود در نخستين مناظره را در حال دفاع بود. در پاسخ‌ها و عكس‌العمل‌ها نيز يا به خود ارجاع مي‌داد يا حقايقي را بر زبان مي‌آورد كه مخاطب به غيرواقعي بودن آنها به سادگي پي مي‌برد. اما كلينتون نشان داد كه حاضر است و حتي بارها و بارها اين صحنه و رويارويي را بازسازي هم كرده است.
در حالي كه ترامپ در بسياري از موارد ناآرام به نظر مي‌رسد و حتي صداهايي از بيني و دهان او به گوش مي‌رسيد اما هيلاري در هيچ ثانيه‌اي از اين مناظره 90 دقيقه‌اي خسته و به ستوه آمده به نظر نمي‌رسيد.
ترامپ بارها و بارها يك جمله را تكرار مي‌كرد و دقيقا هربار اتخاذ موضع‌گيري را رد مي‌كرد، هيلاري مچ او را مي‌گرفت. شايد هنوز چندروز براي تحليل كامل ميزان تاثيرگذاري يا بي‌اثر بودن اين مناظره بر آرا زمان لازم باشد اما در حال حاضر در نگاه نخست مي‌توان گفت كه هيلاري كلينتون برنده شد. دموكرات‌ها دوشنبه شب را جشن گرفتند چرا كه كلينتون به تمام ترس‌هاي آنها با يك اجراي قوي پايان داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون