• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

قرارداد رنو و خودروسازان نهايي شد

توافق براي توليد 300 هزار خودرو نيسان

گروه اقتصادي

پس از 10 ماه تلاش و مذاكرات دوطرفه ميان ايران و رنو نيسان، بالاخره قراردادي دوطرفه ميان سازمان گسترش و نوسازي ايران و رنو نيسان منعقد شد. محمدرضا نعمت‌زاده درباره جزييات اين قرارداد به عصر خودرو گفته است كه چارچوب قراردادي را توسط سازمان گسترش و نوسازي از طرف كليه صنايع خودرو كشور و رنو به امضا رسانديم كه بعد از 10 ماه كار فشرده به جمع‌بندي رسيديم. او اين قرارداد را حاصل تلاش پسا برجام دانست و جزييات اين قرارداد را اين طور عنوان كرد: اين قرارداد به صورت 60 درصد رنو نيسان و 40 درصد طرف ايراني در دو فاز پيش بيني شده است. فاز اول توليد 150 هزار خودرو در سال و فاز بعدي نيز به 300 هزارخودرو درسال افزوده مي‌شود، كه با قراردادهاي قبلي مانند ال- 90 و ساندرو به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. در كنار اين موارد، توليد موتور و گيربكس و ساير اجزا نيز صورت مي‌گيرد كه بخشي از آن با سرمايه‌گذاري مشترك و بقيه قطعات نيز توسط قطعه‌سازان ايراني توليد خواهد شد.
او درباره بازار اين خودروها، با تاكيد براينكه صادرات نيز در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: يكي از مطالعات مشتركي كه انجام داده ايم؛ بازار است. بالاخره خودرو بايد فروخته شود، مدل‌هايي كه استفاده شده از آن نوع مدل‌هايي است كه بازار خواهد داشت و دركنارش چون 30 درصد توليد را بالاجبار براي صادرات درنظر گرفتيم، تنها هدف بازار ايران نيست بلكه بازار خارج را هم درنظر داريم. بعضي از مدل‌ها جنبه صادراتي دارد، همانطور كه در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، يكي از اهداف ما توسعه صادرات غيرنفتي است.
‏‎محمد رضا نعمت زاده، وزير صنعت در اين خصوص گفت: ايران به دنبال جذب سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت خودرو است تا خودروهاي به روز و رقابتي را به مشتريان ايراني عرضه كند كه استانداردهاي ايمني و كيفيت را دارا هستند. شركت‌هاي زيادي را مورد بررسي قرار داديم و به اين نتيجه رسيديم كه رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ايران، شريكي ايده آل براي به انجام رساندن اين پروژه است.
سازمان گسترش و نوسازي ايران (ايدرو) و شركت رنو فرانسه در دومين روز از نمايشگاه خودرو پاريس، توافقنامه همكاري امضا كردند كه بر اساس آن رنو براي نخستين‌بار در ايران، مراكز توزيع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت.
براساس توافقنامه وزارت صنعت و شركت رنو، اين خودروساز فرانسوي قرار است مراكز مهندسي، توزيع، فروش و خدمات پس از فروش خود را به صورت مستقيم در ايران راه‌اندازي كند. البته همكاري‌هاي رنو با دو شريك خود سايپا و ايران خودرو در قالب جوينت ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.
دو خودرو سيمبل و داستر جديد نخستين خودروهاي توليدي اين كارخانه خواهند بود كه در سال 2018 به توليد مي‌رسند. به اعتقاد وزيرصنعت در دور جديد همكاري‌هاي بين‌المللي شركت‌هاي زيادي را مورد بررسي قرار داديم و به اين نتيجه رسيديم كه رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ايران، شريكي ايده آل براي به انجام رساندن اين پروژه است.
توافقنامه استراتژيك رنو با ايران، در دومين روز نمايشگاه خودرو پاريس در حضور كارلوس گون، مديرعامل رنو و محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت به امضا رسيد. اين توافقنامه براي ايجاد يك جوينت ونچر ميان گروه خودروسازي رنو و سازمان گسترش و نوسازي ايران (ايدرو) به امضا رسيده كه منجر به گسترش حضور رنو در ايران خواهد شد. اين جوينت ونچر شامل يك مركز مهندسي و خريد جديد براي حمايت از قطعه‌سازان داخلي و يك كارخانه توليدي با ظرفيت اوليه 150 هزار دستگاه در سال است. همچنين دو خودرو سيمبل و داستر جديد نخستين خودروهاي توليدي اين كارخانه خواهند بود كه در سال 2018 به توليد مي‌رسند. بر اساس اين توافقنامه رنو براي نخستين بار در ايران، مراكز توزيع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. قابل ذكر است همكاري‌هاي كنوني رنو با دو شريك خود سايپا و ايران خودرو در قالب جوينت ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.
‏‎كارلوس گون، مديرعامل رنو نيز در اين نمايشگاه گفت: بازار خودرو ايران تا سال 2020 دو ميليون ظرفيت خواهد داشت و اين ظرفيتي غير قابل انكار است. امضاي اين توافقنامه، مهر تاييدي است بر انتخاب‌هاي استراتژيك رنو در ايران. اين توافقنامه سرآغاز فصل جديدي است كه رنو را در جايگاهي ممتاز قرار مي‌دهد.
نيمه دي ماه سال گذشته بود كه انتشار اخبار متنوع درباره نحوه مشاركت رنو با خودروسازان ايراني آغاز شد. خريد پارس‌خودرو بالقوه‌ترين گزينه رنو بود كه اجازه بالفعل شدن پيدا نكرد. پس از گزينه پارس خودرو، محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت در اختيار قرار دادن يكي از سايت‌هاي توليد خودرو سايپا را به رنو مطرح كرد كه پس از اين صحبت «بن رو» به عنوان اصلي‌ترين گزينه فروش مطرح شد. پس از اين حاشيه در نهايت مهدي جمالي، مديرعامل سايپا اعلام كرد كه قرارداد رنو با اين شركت تا نيمه اسفند به امضا خواهد رسيد. گرچه يك هفته بعد از بازديد وزير صنعت از اين سايت، مسوولان چانگان اعلام كردند كه در حال مذاكره با سايپا براي اجاره يك خط از اين سايت هستند تا بتوانند به راحتي محصولات خود را در آن مونتاژ كنند. اما امروز با امضاي دومين قرارداد خودرويي ايران در غرفه نمايشگاه خودروي پاريس كه جاي تعجب داشت، گفته مي‌شود كه سايت «بن رو» به عنوان آورده ايدرو در اين جوينت ونچر مشترك تلقي شده است. اينكه چگونه ايدرو توانسته بدون سر و صدا، مالكيت سايت «بن رو» را به عنوان سود سهام خود در سايپا به دست گيرد نيز جاي تعجب دارد. سايت «بن رو» در دهه 80 توسط بخش‌خصوصي براي توليد خودروهاي فيات در ساوه تاسيس شد؛ پروژه‌اي كه در همان ابتداي راه با شكست مواجه شد، تا اينكه گروه خودروسازي سايپا، اين شركت را خريداري كرد. بن‌رو يكي از بهترين خطوط پيش رنگ را در ايران دارد البته بهتر از بن‌رو تكنولوژي پيش‌رنگ ايران خودرو است اما مي‌توان گفت كه در گروه خودروسازي سايپا، بن‌رو بهترين خط پيش‌رنگ را دارد. در مقياس بخش‌خصوصي، بن‌رو دستگاه‌هاي تست پايان خط خوبي هم دارد. البته رنو با خريدن بن رو، آن ارزش افزوده‌اي را كه مي‌توانست با خريد پارس خودرو برسد به دست نياورد زيرا پارس‌خودرو بيش از 5/2 برابر بن‌رو ظرفيت توليد دارد، همچنين موقعيت مكاني بهتري هم نسبت به بن‌رو دارد. شايد اگر رنو مي‌توانست در ايران كارخانه تاسيس كند، ظرف 24 ماه كارخانه بهتري تاسيس مي‌كرد اما در كل بن‌رو جزو يكي از خطوط توليد خوب ايران به شمار مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون