• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

پرستويي: براي اينكه بدانيم در هاليوود چه خبر است جمعه‌شب‌ها تلويزيون نگاه كنيم

الهام نداف

 

مجموع فيلم‌هايي كه پرويز پرستويي با موضوع دفاع مقدس در آنها نقش‌آفريني كرده بيش از 10 عنوان است. اين حضور پررنگ او در سينماي دفاع مقدس، برگزاركنندگان جشنواره فيلم مقاومت را بر آن داشت تا كارگاهي براي انتقال تجربيات اين بازيگر سينما در نظر بگيرند.
پرستويي در اين كارگاه از شروع فعاليت هنري خود با فيلم «ديار عاشقان» با موضوع جنگ ياد كرد. او كه حدود 40 سال است در سينما فعاليت مي‌كند، معتقد است تا زماني كه نقشي را نفهميده باشد و آن را درك نكند، بازي‌اش نمي‌كند: « اگر من «آژانس شيشه‌اي» را نفهميده باشم و درك نكنم، هيچ‌وقت نمي‌توانم خوب بازي كنم. البته من بازيگري را شغل نمي‌دانم. زيرا اگر قرار بر ديده‌شدنم باشد، تاكنون ديده شده‌ام. من مي‌خواهم در بازيگري خودم را پيدا كنم. مي‌خواهم خوب زندگي و نگاه كنم بنابراين اگر نقشي را نفهمم شايد بتوانم آن را خوب بازي كنم، اما درك نقش چيزي ديگري است. حبيب رضايي در «آژانس شيشه‌اي» شاهد بود كه يك روز از كار طرف چپ بدنم لمس شد و شايد آقاي حاتمي‌كيا اين ماجرا را تا حالا ندانند.»
پرستويي در ادامه به برخي حواشي ايجاد‌شده درباره فيلم‌هاي ارزشي و تحت فشار قرار گرفتن بازيگران براي بازي در اين فيلم‌ها اشاره كرد. او با رد اين مساله تاكيد كرد جزو كساني نبوده كه براي اين حضور تحت فشار قرار بگيرد چرا كه براي سينما كيسه ندوخته است: « هميشه با اعتقادم كار مي‌كنم. اساسا نقشي را كه بدان اعتقاد نداشته باشم حتي اگر گردنم را بزنند، بازي نخواهم كرد. بنابراين به دنبال پيدا كردن تيتر و لقب براي من نباشيد. من در اين كشور زندگي مي‌كنم و بايد به عنوان بازيگر به نقشي كه ايفا مي‌كنم، اعتقاد داشته باشم و بازيگري را هم يك شغل نمي‌دانم. در كنار اينها من خودم را يك بسيجي نمي‌دانم زيرا كوچك‌تر از اين عنوان هستم. اما هميشه جايي كه فرصت باشد، در فيلم‌هاي دفاع مقدس بازي مي‌كنم.»
پرستويي در بخش ديگري از اين كارگاه، از موفقيت خود در بازيگري و چگونگي به دست آوردن اين جايگاه گفت كه به عقيده او بازيگري با تمرين كردن صرف به دست نمي‌آيد: «وقتي در موسسه كارنامه تدريس مي‌كردم، عادت داشتم در ابتدا همه علاقه‌مندان به بازيگري را از پيگيري اين رشته منع كنم. برخي تصور مي‌كنند مي‌شود با داشتن جسارت حرف زدن جلوي جمع و گريه كردن و خنديدن بازيگر شد. اما واقعيت بازيگري اين نيست. بازيگري رنجي دارد كه نمي‌توان در كتاب جست‌وجويش كرد. كتاب‌ها براي شناخت تكنيك خوب است اما بازيگري با احساس و جان و روح، درگير است. بازيگر موظف به ديدن است و بايد فايل‌هاي زيادي در ذهن داشته باشد. زيرا به تعداد آدم‌ها نقش براي بازيگر وجود دارد. من رمز موفقيت بازي‌ام را اين مي‌دانم كه مثل دانش‌آموزان خوب در طول سال درس مي‌خوانم نه شب امتحان.» بازيگر فيلم «باديگارد» در بخش ديگري از اين نشست به حضور فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي جهاني اشاره كرد و اين حضور را سبب ترويج فرهنگ خودي در دنيا دانست. او با انتقاد از پخش بي‌رويه فيلم‌هاي هاليوودي از تلويزيون، با گلايه عنوان كرد براي اينكه بدانيم در هاليوود چه اتفاقي مي‌افتد بايد جمعه شب‌ها برنامه تلويزيوني نگاه كنيم!
در بخش ديگري از اين كارگاه، پرستويي به مشكلات جانبازان پرداخت. او ابراز اميداوري كرد در كنار برگزاري جشنواره‌هايي چون مقاومت به وضعيت جانبازان نيز توجه كنند. پرستويي با اين پرسش كه مسوول قبلي بنياد شهيد در حال حاضر كجاست، بحث جديدي را مطرح كرد: «سوال من اين است كه مسوول قبلي بنياد شهيد الان كجاست؟ چرا جانباز ما هزينه درمان و اجاره خانه‌اش را ندارد بدهد؟ يادمان نرود تاول برخي از اين عزيزان اندازه خرماست! دنبال تيترها و حرف‌هاي زيبا نباشيم كه براي رسانه‌ها خوراك پيدا كنيم.»
او بازيگري را ابزاري براي بيان مسائل اجتماعي دانست و عنوان كرد كه خوشحالم همچنان آمار كارهايم در تئاتر بيشتر از سينماست و اگر فرصتي دست دهد باز هم روي صحنه مي‌روم. او آخرين بار با نمايش «فنز» محمدرحمانيان روي صحنه نمايش حضور داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون