• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3649 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

عذرخواهي بهداد؛ راه‌حل فدراسيون براي جلوگيري از محروميت

فرار از بحران

گروه ورزش


چندي پيش خبرگزاري رويترز در گزارشي ازاحتمال محروميت فدراسيون وزنه‌برداري ايران خبر داد. در خبري كه رويترز منتشر كرد به حمله كامنتي ايراني‌ها به سايت فدراسيون وزنه‌برداري اشاره شده بود؛ اتفاقي عجيب و غريب كه شايد خيلي منطقي هم به نظر نرسد اما شنيده‌ها از دليلي متفاوت براي اين محروميت خبر مي‌دهند.
صفحه رسمي فدراسيون وزنه‌برداري در اينستاگرام پس از راي‌هايي كه ناداوري خوانده شد مورد هجوم كامنت‌هاي ايراني قرار گرفت. هجوم 6/1 ميليون كامنتي كه البته هك شدن اين صفحه را هم در پي داشت. رفتاري كه گفته شد از سوي فدراسيون جهاني وزنه‌برداري به رياست تاماش آيان با تنبيه مواجه خواهد شد.
با اين همه منابع موثق نزديك به فدراسيون وزنه‌برداري خبر مي‌دهند كه دليل محروميت فدراسيون ايران بيش از اينكه به هجوم كامنتي مربوط باشد به روابط فدراسيون وزنه‌برداري ايران و فدراسيون وزنه‌برداري جهاني مربوط مي‌شود.
محمود گودرزي، وزير ورزش در برنامه‌اي كارشناسي كه از شبكه سوم براي تحليل اشتباهات داوري پخش مي‌شد روي آنتن آمد و حرف‌هاي مهمي را در مورد انتخابات فدراسيون وزنه‌برداري زد. وزير ورزش در برنامه زنده مدعي شد كه تاماش آيان رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري با ارسال نامه‌اي به وزارت ورزش درخواست كرده كه رييس فدراسيون وزنه‌برداري ايران شخصي به غير از علي مرادي شود؛ نامه‌اي مداخله‌جويانه در مسائل مديريتي ورزش ايران كه بي‌پاسخ ماند. مشكلات علي مرادي و تاماش آيان البته به روزهاي قبل‌تر باز مي‌گردد. علي مرادي به مدت دو دوره دبيركل آسيايي فدراسيون وزنه‌برداري بود. مردي كه مدت‌ها رابطه خوبي با آيان داشت اما اين رابطه اينقدر به سردي گراييد كه در شروع انتخابات ايران، آيان تلاش كرد، مرادي را كنار بزند.
در خرداد ماه و پس از انتخاب مرادي، فدراسيون وزنه‌برداري ايران با برگزاري جام فجر و دعوت از آيان تلاش كرد اين مشكل را حل كند. مشكلات هم تا حد بسيار زيادي حل شد. نشان به آن نشان كه آيان پس از كسب مدال طلاي سهراب مرادي به سمت مسوولان كاروان ايران آمد و به آنها كسب مدال طلا را هم تبريك گفت. پذيرايي خوب از رييس فدراسيون وزنه‌برداري در تهران منجر به اتفاق مثبتي در روابط شده بود؛ اما همه اين مسائل درمسابقه بهداد سليمي به هم ريخت.
پس از دو بار ابطال وزنه‌هاي بهداد سليمي توسط داوران و هيات ژوري اعتراض‌هاي بسيار زيادي به رييس و مسوولان فدراسيون جهاني صورت گرفت؛ اعتراض‌هايي گسترده توسط تماشاگران حاضر و البته مربيان و مسوولان ايران؛ اعتراض‌هايي كه به درگيري‌هاي تند لفظي منجر شد و روابط فدراسيون وزنه‌برداري ايران و فدراسيون جهاني وزنه‌برداري را به روز قبل از انتخابات برگرداند و اثرات پذيرايي تهران را به صفر رساند. حالا اين طور كه شنيده مي‌شود زمان انتقام جويي تاماش آيان از فدراسيون وزنه‌برداري فرارسيده و بهانه‌اش هجوم كامنتي به صفحه رسمي فدراسيون جهاني است.
تاماش آيان به خوبي مي‌داند كه اگر در برابر چنين اعتراضات گسترده‌اي موضع‌گيري نكند پس از اين مجبور است پاسخگويي بيشتري نسبت به مسائل داخلي فدراسيون داشته باشد مسا‌‌له‌اي كه قبل از اين كمتر وجود داشته است.
مرادي: سليمي را براي عذرخواهي به فدراسيون جهاني مي‌فرستيم
البته رييس فدراسيون وزنه‌برداري از تهيه نامه دلجويي از فدراسيون جهاني خبر داد و گفت اگر لازم باشد شرايط حضور سليمي و انوشيرواني را هم در جلسه فراهم مي‌كنيم.
علي مرادي درباره تصميم ايران نسبت به نامه فدراسيون جهاني وزنه‌برداري مبني بر عذرخواهي سليمي، انوشيرواني و فدراسيون در جلسه هيات‌رييسه IWF بيان كرد: با توجه به نامه‌اي كه فدراسيون جهاني ارسال كرد، موضوع در جلسه شوراي عالي فني فدراسيون مطرح و قرار شد موضوع كه از سوي فدراسيون جهاني مطرح مي‌شود، ما نيز با توجه به اتفاقاتي كه در المپيك ريو رخ داد از اعضا دلجويي كنيم. نامه‌اي را توسط انوشيرواني، سليمي و خود فدراسيون تهيه كرديم اما چنانچه تشخيص دادند سليمي و انوشيرواني هم بايد در جلسه باشند شرايط را فراهم مي‌كنيم تا آنها بيايند. اما اگر به همين نامه اكتفا كنند در آنجا اعلام مي‌كنيم كه ورزشكار و مربي براساس احساسات پاك خود عمل كردند و مجموعه فدراسيون درصدد آرام كردن جو بود و از اعضاي هيات اجرايي فدراسيون جهاني دلجويي مي‌كنيم. اما از آنجا كه متاسفانه برخي افراد داخل پيكره فدراسيون جهاني شيطنت‌هايي را انجام مي‌دهند و ما ايراني‌ها نيز اهل تعامل هستيم بهتر است براساس تعاملات متقابل موضوع مورد بحث و بررسي قرار گيرد و حل شود.
رييس فدراسيون وزنه‌برداري در پاسخ به اين پرسش كه منظور او از شيطنت برخي افراد «جلود عراقي، دبيركل كنفدراسيون آسيا» است، تصريح كرد: اين طور به نظر مي‌رسد. ديروز به ما خبر دادند كه مسابقات جام باشگاه‌هاي آسيا لغو شده است. اين در حالي است كه دو تيم ذوب‌آهن و ملي حفاري براي حضور در اين رقابت‌ها آماده مي‌شدند و حتي در تركيب تيم ذوب‌آهن قهرمانان المپيك ريو حضور داشتند و اين تيم درصدد به خدمت گرفتن سليمي هم بود. اما به دليل سوء مديريت برخي افراد اين مسابقات كنسل شد و اين افراد شيطنت‌هايي نيز در فدراسيون جهاني دارند بنابراين ما بايد با تعامل با مسوولان ارشد فدراسيون جهاني سوءتفاهم‌ها را رفع كنيم.
مرادي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه همچنان معتقديد هيات ژوري در مورد سليمي به حق راي نداد؟ تاكيد كرد: ما در كنار اينكه براي حفظ ارزش‌هاي فدراسيون جهاني و نظم و انضباط آن، دلجويي خواهيم كرد اما اعلام مي‌كنيم راي هيات ژوري كم‌لطفي بوده است و برخي از اعضاي هيات ژوري به قوانين اوليه آشنا نيستند زيرا لرزش شانه خطا نيست و بهداد هم خطاي آرنج انجام نداد. اين موضوع نشان مي‌دهد برخي افراد عامدانه راي داروها را عوض كردند.
سليمي: براي جلوگيري از محروميت حاضرم عذرخواهي كنم
قهرمان المپيك لندن گفت: وقتي پشتوانه ما در فدراسيون جهاني وزنه‌برداري ضعيف باشد ما را مجبور مي‌كنند به هر كاري كه مي‌خواهند تن بدهيم. با اين حال اگر عذرخواهي من به صلاح ورزش و وزنه‌برداري باشد اين كار را انجام مي‌دهم. بهداد سليمي درباره نامه فدراسيون جهاني وزنه‌برداري مبني بر عذرخواهي رسمي او، انوشيرواني و فدراسيون وزنه‌برداري ايران در مورد اتفاقات المپيك ريو، بيان‌ كرد: مطيع تصميمات فدراسيون هستم. اگر عذرخواهي من به صلاح ورزش و وزنه‌برداري ايران باشد و اين كار دل مردم را شاد كند انجام مي‌دهم.
سليمي در پاسخ به اين پرسش كه فكر نمي‌كند اين عذرخواهي يعني پذيرفتن اينكه حق با هيات ژوري بوده است، تصريح كرد: متاسفانه وقتي كرسي بين‌المللي تاثيرگذاري نداريم و پشتوانه ما در فدراسيون جهاني وزنه‌برداري نيز ضعيف باشد همين مي‌شود. ما را مجبور مي‌كنند به هر كاري كه مي‌خواهند تن بدهيم. ما خودمان اين اتفاق را دوست نداريم چون در اين قضيه مظلوم واقع شديم. من اگر واقعا مي‌دانستم كه مقصر هستم، خيلي زودتر از مردم و فدراسيون جهاني عذرخواهي مي‌كردم، اما متاسفانه در المپيك ريو مورد ظلم واقع شديم و اكنون نيز ما را مجبور به عذرخواهي مي‌كنند. اين عذرخواهي اجباري باعث مي‌شود كه مظلوميت ما جلوه بيشتري پيدا كند. با اين حال اگر صلاح بر اين است كه اين اتفاق بيفتد، من تابع فدراسيون هستم. البته خيلي سخت است كه در حق ما ظلم شود و بعد بخواهند كه عذرخواهي هم كنيم. با اين حال هر چه كه به صلاح ورزش و وزنه‌برداري است را انجام مي‌دهم و اگر نياز باشد كه شخصا به مالزي بروم، اين كار را خواهم كرد و اگر قرار است وزنه‌برداري محروم شود و عذرخواهي من مانع مي‌شود، حتما اين كار را انجام مي‌دهم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون