• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3649 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

سيدعباس عراقچي در پاسخ به ادعاي جديد وزير امور خارجه امريكا:

طرح شرايط جديد براي اجراي برجام به هيچ وجه قابل پذيرش نيست

گروه ديپلماسي| سخنان جان‌كري وزير امور خارجه امريكا در خصوص تأثيرپذيري ايرادهاي  موجود در روابط بانكي ايران و نهادها و موسسات مالي بين‌المللي در پسابرجام با واكنش‌‌هاي منفي در داخل ايران روبه‌رو شد.
سيدعباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه كه رياست تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در سطح كارشناسي در دولت يازدهم را برعهده داشته است شب گذشته در مصاحبه تلفني با اخبار ساعت 21 توضيحاتي در اين خصوص داد.
عراقچي در پاسخ به اين سوال كه موضع شما به عنوان كسي كه مسوول پيگيري اجراي برجام هستيد درخصوص سخنان روز گذشته جان‌كري چيست؟ گفت:  سخناني كه از  جان‌كري نقل شده است ادعايي كاملا غلط و نابه‌جا است. ايشان و بقيه مقام‌هاي اروپايي و امريكايي كه ادعا مي‌كنند به تعهدهاي خود در قالب برجام عمل كرده‌اند فراموش كرده‌اند كه تعهدات آنها در برجام فقط شامل اينكه قوانين مربوط به تحريم‌ها را لغو يا متوقف كنند نمي‌شود . البته كه اقدامات اينچنيني صورت گرفته است اما اين كشورها در برجام تعهدات ديگري را هم پذيرفته‌اند. آنها پذيرفته‌اند كه دسترسي ايران به بازارهاي بانكي و مالي، انرژي و فناوري و موارد مشابه را تضمين كند.اين كشورها قبول كرده‌اند از هرگونه اقدامي كه در عادي‌سازي رابطه تجاري و مالي و بانكي ايران با سايرين اخلال ايجاد كند، پرهيز كنند.اين كشورها متعهد شدند كه هيچ‌گونه اخلالي در اجراي موفقيت‌آميز برجام ايجاد نكنند. اين مسائل در زمره مواردي است كه طرف‌هاي اروپايي و امريكايي بايد نسبت به اقدام آن گام بردارند.
سيدعباس عراقچي در ادامه افزود:اين كشورها بايد فضا و شرايطي را ايجاد كنند كه دسترسي صحيح ايران به بازارهاي مالي و بانكي به‌خصوص بازارهاي تجاري و اقتصادي فراهم شود. اگر در اين جهت گامي برندارند در حقيقت در راستاي عمل نكردن به تعهداتشان گام برداشته‌اند.همزمان عمل كردن به اين وظايف هم نمي‌تواند تعبير به عمل كردن به فراتر از تعهدات شود.اينكه آقاي كري به اروپا سفر مي‌كند و با اروپايي‌ها درخصوص اجراي برجام صحبت مي‌كند از نظر ايران جزو تعهدات ايشان در برجام است.
 عراقچي در پاسخ به اين سوال كه آقاي جان كري گفته است مشكل جاي ديگري است و ايران بايد در موضوعاتي مانند فعاليت‌هاي موشكي و رفتارهاي منطقه‌اي تغيير ايجاد كند، گفت: اين ادعاي كاملا غيرقابل پذيرشي است كه از سوي آقاي كري مطرح شده است و ما از اين ادعا تعجب مي‌كنيم، ما در طول مذاكرات براي تمام طرف‌هاي درگير كاملا مشخص كرديم كه مسائل مربوط به امنيت ملي و دفاع موشكي ايران و مسائلي كه مربوط به سياست‌هاي منطقه‌اي ايران و اصول سياست خارجي ايران و ارزش‌هاي جمهوري اسلامي ايران است قابل مذاكره و قابل ترديد نيست.ما در مذاكرات تاكيد كرديم كه اين مسائل هيچ ارتباطي به مذاكرات هسته‌اي ندارد و ساير كشورهاي 1+5 مي‌دانند كه ما با همين شرط‌ها مذاكره كرديم و با همين شرايط هم توافق كرديم و اجراي برجام هم بايد با همين شرايط  باشد.اينكه الان عده‌اي بخواهند شرايط جديدي را مطرح كنند اصلا قابل پذيرش نيست و طرف مقابل هم با علم به اينكه ايران سياست‌هاي منطقه‌اي و امنيتي و دفاعي خود را تغيير نمي‌دهد و پذيرش اين مساله، با ما مذاكره كردند و توافق كردند و برجام را پذيرفتند.
رييس ستاد پيگيري اجراي برجام افزود: آيا ايران مي‌تواند بگويد كه به دليل حمله امريكا به يمن ايران به برخي تعهدات خود در برجام عمل نمي‌كند؟آيا اين مساله براي امريكايي‌ها قابل پذيرش است؟ حتما مسائل مربوط به برجام از ساير مسائل جدا است و هيچگونه ادعاي جديدي در اين خصوص قابل پذيرش نيست و اين ادعاها تنها بهانه‌گيري‌هايي براي شانه خالي كردن از تعهدات داده شده در سايه برجام است.معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه  در پاسخ به اين سوال كه آيا پيش‌بيني مي‌كرديد روند اجراي برجام به اينجا برسد و يا مسير ساده‌تري را در نظر داشتيد، گفت: ما پيش‌بيني مي‌كرديم كه با بدعهدي‌ها و بدحسابي‌هايي از سوي طرف مقابل روبه‌رو شويم. حقيقت اين است كه  اين كشورها در تاريخ تعامل خود با ايران ثابت كردند كه با حُسن نيت رفتار نمي‌كنند و ما اين مساله را هم در مذاكرات و هم در روند اجراي برجام مدنظر قرار داديم.مسلما بايد اين كشورها را به انجام وظايف خود در برجام وادار كنيم و اين همين كاري است كه در حال حاضر ما انجام مي‌دهيم و شاهد هستيم كه آنها نيز گام به گام در اجراي تعهدات خود جلوتر مي‌آيند و قدم‌هاي بيشتـري برمي‌دارند.  به عنوان نمونه وزارت خزانه‌داري امريكا اخيرا پرسش و پاسخ‌هاي مربوط به نحوه تجارت با ايران را اصلاح  كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون