• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3650 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۷ مهر

از چالش تمرينات انفرادي چهره‌ها تا ركوردشكني و قهرماني

انوشيرواني: رستمي به اردو نيايد ادامه همكاري مقدور نيست

كيانوش رستمي در يك سال گذشته فوق‌العاده بوده است. اين وزنه‌بردار با ركوردشكني‌هاي متوالي و قهرماني در المپيك كارنامه درخشاني از خود به جاي گذاشت و اين در حالي بود كه او تمرينات خود را به صورت انفرادي دنبال مي‌كرد و با برنامه‌هاي تمريني خود به اين مهم رسيد. انتقاداتي به او كه ترجيح مي‌داد به تنهايي تمرين كند و در اردوهاي تيم ملي حاضر نشود، مي‌شد اما وقتي كه عملكرد مناسبي از خود به جاي گذاشت، ديگر كسي نتوانست ايرادي به او بگيرد و رستمي هم با اعتمادبه‌نفس بيشتر اعلام كرد «ديديد حق با من بود و توانستم با برنامه‌هاي خودم به موفقيت برسم؟» حالا با توجه به موفقيت وزنه‌بردار كرمانشاهي كشورمان اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا اين الگو، الگويي درست و مناسب براي ساير ورزشكاران وزنه‌برداري است يا اينكه كيانوش يك استثنا بوده؟ و ديگر اينكه آيا كيانوش با اين كار خود بدعت بدي در اين رشته نخواهد گذاشت؟ تا در ادامه هر وزنه‌برداري كه به نام و نشاني رسيد خواستار اين شود كه به صورت انفرادي تمرينات را دنبال كند؟ اصلا مشكل چه چيزي يا چه كسي بوده كه رستمي ترجيح داده كه به تنهايي تمريناتش را دنبال كند؟
علي حسيني: وقتي آدم خودش برنامه‌ها را تنظيم مي‌كند، مي‌داند چه كاري كند
جالب اينكه سعيد علي حسيني، وزنه‌بردار فوق‌سنگين ايران كه به دليل دوپينگ از حضور در ميادين بين‌المللي محروم شده بود در آخرين مصاحبه خود گفته است: «سال 2006 كه آن اتفاق براي من و وزنه‌برداران ديگر رخ داد، خود ايوانف اشتباهش را پذيرفت. براي مرتبه دوم و در سال 2009 نيز وقتي در تيم ملي بودم آن مشكل برايم به وجود آمد. سال 2008 كه در خانه تمرين مي‌كردم و در جام باشگاه‌هاي آسيا ركوردشكني داشتم تست دوپينگ هم دادم، مشكلي برايم به وجود نيامد. زماني كه آدم خودش برنامه‌ها را تنظيم مي‌كند، مي‌داند چه كاري انجام مي‌دهد اما وقتي به كسي اطمينان مي‌كند چنين مشكلي پيش مي‌آيد. البته زماني كه به اردوي تيم ملي دعوت شوم، با تيم ملي، سرمربي و فدراسيون كار مي‌كنم و تنهايي كار نخواهم كرد.» همان‌طور كه در بالا آمده علي حسيني به نكات جالبي اشاره كرده است. واقعا چرا افرادي مثل كيانوش رستمي، سعيد علي حسيني و... بايد نسبت به آنچه در وزنه‌برداري ايران هست و مي‌گذرد بي‌اعتماد باشند؟! اين بي‌اعتمادي از كجا نشات گرفته و دلايل آن كدام است كه اين افراد تمرينات انفرادي را به تمرينات گروهي ترجيح مي‌دهند؟ اگر روش و تصميم آنها اشتباه است چرا كيانوش موفق عمل كرده و علي حسيني با حضور در اردوها قرباني دوپينگ شده؟! چاره چيست؟ چه بايد كرد؟ به هر حال نمي‌شود هر كس هر طور كه خواست براي خودش تمرين كند، چرا كه در اين صورت ديگر سنگ روي سنگ بند نخواهد شد. حالا هم كه شاهد اين هستيم سجاد انوشيرواني، سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري كشورمان در اعتراض به اين موضوع گفته است: «رستمي به اردو نيايد شرايط براي ادامه همكاري من مقدور نخواهد بود.»
ستاره سالاري در وزنه‌برداري
در فاصله چند ماه مانده به المپيك ريو، وزنه‌برداري كشورمان با يك چالش روبه‌رو شد چالشي كه آغازگر آن كيانوش رستمي بود و اين وزنه‌بردار اعلام كرد قصد دارد به تنهايي تمرينات خود را دنبال كند و در اردوي تيم ملي وزنه‌برداري حاضر نخواهد شد. رستمي در ركوردگيري كه پيش از المپيك انجام شد توانست ركورد خوبي از خود به جاي بگذارد تا بسياري از اهالي وزنه‌برداري از آمادگي بالاي رستمي متعجب شوند چرا كه او تمريناتش را به صورت انفرادي انجام مي‌داد و برنامه تمريني‌اش را خودش تنظيم مي‌كرد. ساير ملي‌پوشان المپيكي هم زيرنظر انوشيرواني تمرينات خود را پيگيري مي‌كردند. از همان زمان پيش‌بيني درباره موفقيت وزنه‌برداران المپيكي سخت به نظر مي‌رسيد و تقابل انوشيرواني و رستمي به يك دوئل شبيه شده بود. در المپيك ريو، كيانوش رستمي توانست نخستين مدال طلاي كاروان كشورمان را كسب كند؛ مدالي كه باعث شد مهر تاييدي بر تمرينات انفرادي اين وزنه‌بردار باشد. ساير وزنه‌برداراني كه در المپيك حاضر بودند تنها يك مدال طلا كسب كردند و حذف بهداد سليمي از المپيك هم باعث شد تا انتقاداتي به انوشيرواني شود. با پايان المپيك ريو، حضور يا عدم حضور كيانوش رستمي در تمرينات تيم ملي به يك معضل براي وزنه‌برداري كشورمان تبديل شد. از يك سو رستمي و انوشيرواني در مصاحبه‌هاي مختلف روي مواضع خود تاكيد مي‌كنند و از سوي ديگر فدراسيون وزنه‌برداري تا به امروز نتوانسته در اين باره يك تصميم منطقي اتخاذ كند. مرادي و ساير مسوولان فدراسيون وزنه‌برداري تصميم‌گيري درباره حضور كيانوش رستمي را به شوراي فني سپرده‌اند و اين شورا هم در آخرين جلسه خود هيچ مصوبه‌اي در اين مورد نداشت تا حاشيه‌هاي اختلاف انوشيرواني و رستمي به بالاترين حد خود برسد. به نظر مي‌رسد آتش اين اختلافات بيشتر از هر چيزي به چشم وزنه‌برداري ايران خواهد رفت. اينكه يك وزنه‌بردار ملي‌پوش اعتقادي به سرمربي تيم ملي ندارد، فدراسيون وزنه‌برداري را زير سوال خواهد برد. زيرا سرمربي تيم ملي توسط رييس فدراسيون انتخاب مي‌شود و در جايي كه مرادي بايد از سرمربي تيم ملي حمايت كند تصميم‌گيري درباره اين مساله را منوط به تصميم شوراي فني كرده و اين شورا هم در يك دو راهي قرار گرفته است، چرا كه اگر حق را به كيانوش رستمي بدهد ادامه كار براي انوشيرواني مشكل خواهد بود آن هم در شرايطي كه اين مربي اعلام كرده اگر كيانوش رستمي در اردوي تيم ملي حاضر نشود از سرمربيگري تيم ملي كناره‌گيري خواهد كرد. از سوي ديگر در صورتي كه كيانوش رستمي ملزم به حضور در اردوي تيم ملي شود اين وزنه‌بردار چنين كاري نخواهد كرد. چه بسا اينكه اين مساله را بارها عنوان كرده است. شايد اگر از همان زماني كه كيانوش رستمي چنين تصميمي اتخاذ كرد فدراسيون وزنه‌برداري موضع سرسختانه‌تري در قبال اين مساله اتخاذ مي‌كرد چنين اتفاقاتي رخ نمي‌داد.
بدون شك اين مساله به ترويج بيشتر معضل «ورزشكارسالاري» در وزنه‌برداري ايران دامن خواهد زد. معضلي كه فدراسيون وزنه‌برداري باعث ايجاد آن بود و در جايي كه بايد از سرمربي تيم ملي حمايت مي‌كرد با يك تصميم اشتباه، شعله‌ور شدن «ورزشكارسالاري» را به دنبال داشت.
بايد ديد تكليف حضور يا عدم حضور كيانوش رستمي چه زماني مشخص خواهد شد. اما آنچه مسلم است در صورتي كه تصميم منطقي در اين باره اتخاذ نشود بايد منتظر تمرينات انفرادي ساير ملي‌پوشان هم باشيم. شايد اگر از مدال طلاي رستمي در المپيك ريو چشم‌پوشي مي‌شد امكان اينكه آينده روشني را براي وزنه‌برداري ايران متصور بود، زياد بود اما با شرايط فعلي چنين چيزي بعيد به نظر مي‌رسد.
انوشيرواني: حضور محمدپور در كادر فني تيم ملي شايعه است
سجاد انوشيرواني، سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري كشورمان درباره نامه عذرخواهي وي و بهداد سليمي از فدراسيون جهاني وزنه‌برداري اظهار داشت: فدراسيون جهاني وزنه‌برداري تشخيص داد كه من و بهداد سليمي در المپيك بي‌نظمي‌ كرده‌ايم و بايد عذرخواهي كنيم. در حالي كه ما تنها به ناداوري اعتراض كرديم و بي‌نظمي در كار نبود. اما با توجه به اينكه احتمال محروميت وزنه‌برداري ايران وجود دارد اين نامه را نوشتيم تا خداي ناكرده وزنه‌برداري كشورمان با مشكل روبه‌رو نشود. سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري كشورمان درباره شايعه پيشنهاد وي به سعيد محمد‌پور براي حضور در كادر فني تيم ملي تصريح كرد: چنين پيشنهادي داده نشده و من آن را تكذيب مي‌كنم. انوشيرواني در پاسخ به اين سوال كه اگر شوراي فني همچنان موافق ادامه تمرينات انفرادي كيانوش رستمي باشد، وي به عنوان سرمربي تيم ملي چه واكنشي خواهد داشت، گفت: من تابع شوراي فني هستم اما در اين مورد خاص اگر بنا به رويه قبلي باشد به مشكل خواهيم خورد و شرايط براي ادامه همكاري مقدور نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون