• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

متهم در 18 سالگي مرتكب قتل شده بود

رهايي از اعدام پس از دو بار حكم قصاص

اعتماد| پسري موادفروش كه در 18 سالگي، موادفروش ديگري را سر مشتري كشته بود با جلب رضايت اولياي دم از قصاص نفس نجات يافت. او كه اكنون مردي 25 ساله است، يك‌بار در دادگاه بدوي به قصاص محكوم شده بود اما با نقض آن در ديوان‌عالي كشور به زندگي دوباره بازگشت. چندي بعد اما قضات شعبه هم‌عرض نيز براي او حكم اعدام صادر كردند تا در نهايت براي نجات، راهي جز جلب رضايت اولياي دم نداشته باشد.
رسيدگي به اين پرونده از 14 آبان 88 با اطلاع پليس پايتخت از يك فقره درگيري منجر به قتل در خيابان خزانه آغاز شد. با حضور ماموران مشخص شد مردي جوان به دليل اصابت چاقو به ناحيه حساس پا دچار خونريزي شديد شده و جان خود را از دست داده است. با تشكيل پرونده‌اي مقدماتي با موضوع «قتل عمد» تيمي از كارآگاهان پايگاه دهم ويژه قتل پليس آگاهي تهران بزرگ به صحنه جرم اعزام شدند. آنها در همان تحقيقات ابتدايي خود متوجه شدند كه قاتل و مقتول از موادفروشان منطقه خزانه هستند كه از چندي پيش سر مشتري با هم درگير شده‌اند و روز حادثه نيز با چاقو و قمه به هم حمله كرده‌اند كه در نهايت يكي از آنها كشته شده است. تحقيقات براي دستگيري قاتل ادامه داشت تا اينكه پسر 18 ساله پس از سه هفته زندگي مخفيانه در روستايي اطراف خزانه خود را به كلانتري معرفي كرد. او ارتكاب قتل را براي دفاع از خود اعلام كرد و گفت: «از مدتي قبل با حسين سر مشتري‌هاي مواد اختلاف پيدا كرده بوديم و حتي چند بار كارمان به دعوا كشيده بود. روز حادثه همراه پدرم در خيابان در حال قدم زدن بوديم كه ناگهان حسين با خودروي پرايدش به قصد زير گرفتن ما به سمت‌مان حركت كرد. ما جا خالي داديم و ماشين به شكل خطرناكي از كنارمان عبور كرد. سپس من چاقويم را به سمت حسين پرتاب كردم كه شيشه ماشينش را شكست. او سريع گاز داد و از محل فرار كرد اما چند دقيقه بعد با يك شمشير به سمت ما آمد و چند ضربه پرتاب كرد. من هم براي دفاع از خودم با چاقو ضربه‌اي به پايش زدم. او دچار خونريزي شديد شد و من هم از ترس فرار كردم. در اين مدت در يكي از روستاهاي اطراف مخفي شده بودم اما سرانجام تصميم گرفتم خودم را معرفي كنم.»
با اعتراف متهم، پرونده براي صدور حكم در اختيار شعبه 74 سابق دادگاه كيفري استان تهران قرار گرفت. متهم كه در اين شعبه با درخواست قصاص اولياي دم روبه‌رو شده بود، با اصرار بر دفاع از خود گفت: «آن روز براي دفاع از خودم دست به چاقو بردم. مقتول با قمه به سمتم حمله‌ور شده بود و چند دقيقه قبلش هم مي‌خواست با ماشين من و پدرم را زير بگيرد.» با اين وجود قضات متهم را به قصاص محكوم كردند اما اين حكم در ديوان عالي كشور با استناد به «دفاع مشروع» نقض و براي بررسي مجدد به شعبه همعرض (شعبه 71) دادگاه كيفري فرستاده شد. در حالي كه متهم با نقض حكم در ديوان عالي به رهايي از طناب‌ دار اميدوار شده بود، قضات شعبه همعرض نيز در حكمي مشابه، او را براي دومين بار به قصاص نفس محكوم كردند تا تنها راه نجاتش، جلب رضايت اولياي دم باشد.
سرانجام متهم موفق شد با پرداخت مبلغ مصالحه (مبلغي بيشتر يا كمتر از ديه) رضايت اولياي دم را جلب كند و پس از 7 سال، هراس مرگ با طناب ‌دار از گردنش رها شود. او روز گذشته براي آخرين بار از جنبه عمومي جرم در شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي زالي محاكمه شد و با ابراز پشيماني گفت: «در اين مدت كه در زندان بودم دو بار به قصاص محكوم شدم و مرگ را جلوي چشمانم ديدم. من نمي‌خواستم مرتكب قتل شوم و از اولياي دم مي‌خواهم مرا ببخشند.» در پايان دادگاه قضات وارد شور شدند تا راي نهايي را صادر كنند. براساس قانون مجازات اسلامي، كيفر قتل در صورت رضايت اولياي دم، از جنبه عمومي جرم سه تا 10 سال حبس است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون