• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3660 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان

عددنوشت

سهم خرده پاها در قاچاق

معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با انتقاد از بي‌توجهي اين ستاد به موضوع پيشگيري گفت: آمارهايي كه در ۲ سال اخير ارايه شده حاكي از آن است كه كمتر از ۱۰ درصد پرونده‌هاي قاچاق مكشوفه، مربوط به عوامل اصلي است و ۹۰ درصد مربوط به خرده‌پاها است.  سردار مهدي ابويي با اشاره به لزوم توجه جدي به موضوع «پيشگيري» در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز اظهار داشت: در 25 سال گذشته تنها در مقاطعي كه مسوولان دستگاه‌هاي مسوول به اصل پيشگيري توجه جدي داشتند، توانستند در مهار و كاهش قاچاق گام‌هاي موفقي بردارند و اين اصل نه تنها در فرمان صادره از سوي مقام معظم رهبري در سال 81 به عنوان محوري‌ترين راهبرد مد نظر قرار گرفته بلكه در قانون جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز مصوب 91 مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان يكي از فصول پايه‌اي و مهم، مبناي مبارزه با قاچاق كالا قلمداد شده است.


نرخ پرواز عتبات
در حالي مسوولان و مديران بخش حمل ونقل هوايي بر كنترل نرخ بليت پرواز عتبات عاليات تاكيد مي‌كنند كه برخي ايرلاين‌ها بي‌توجه به توافق‌هاي انجام شده بليت‌ پرواز مسيرهاي نجف و بغداد را تا 5/2 ميليون تومان به فروش مي‌رسانند. اسعدي‌ساماني دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي چند روز پيش از تعيين قيمت بليت پروازهاي نجف و بغداد براي تاريخ 23 آبان امسال تا 5 آذرماه خبر داد و گفت: بر اين اساس نرخ بليت پرواز رفت و برگشت تهران- نجف و تهران- بغداد يك ميليون و 100 هزار تومان خواهد بود. وي همچنين نرخ بليت پرواز رفت و برگشت مشهد- نجف و مشهد- بغداد را يك ميليون و 350 هزار تومان اعلام كرد.

قيمت مرغ در بازار
رييس اتحاديه پرنده و ماهي با بيان اينكه نوسانات بازار مرغ همچنان ادامه دارد، گفت: ديروز قيمت اين كالا نسبت به هفته قبل با اندكي كاهش همراه بوده است. مهدي يوسف‌خاني نرخ مرغ زنده را در روز شنبه (ديروز) ۴۳۰۰ تومان اعلام كرد و اظهارداشت: قيمت مرغ آماده طبخ با اندكي كاهش ديروز شنبه در عمده فروشي درب كشتارگاه ۵۹۵۰ تومان، توزيع درب واحدهاي صنفي ۶۱۵۰ تومان و فروش درب واحدهاي صنفي ۶۸۰۰ تومان است. قيمت ران مرغ با كمر ۵۸۰۰ تومان و ران مرغ بدون كمر برابر با قيمت مرغ و ۶۸۰۰ تومان است ضمن اينكه هركيلوگرم سينه بدون كتف ۱۲۰۰۰تومان وسينه با كتف ۱۱۰۰۰ تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود. طي هفته‌هاي اخير قيمت مرغ با نوسانات زيادي در بازار همراه بوده به گونه‌اي كه نمي‌توان هيچ اظهارنظري درباره قيمت اين كالا براي روزهاي آينده كرد و همين امر حتي موجب نارضايتي توليدكنندگان نيز شده است.


افزايش واردات از آلمان
ارزش واردات ايران نسبت به سال گذشته تقريبا ثابت بوده است، اما بررسي كشورهايي كه طرف تجاري ايران بوده‌اند نشان مي‌دهد كه تركيب اين كشورها در حال تغيير است، به طوري كه پس از برداشته شدن نسبي تحريم‌ها، واردات ايران از كشورهاي آسيايي در حال كاهش و تجارت با اروپا در حال افزايش است. بنابر اين آمار، هنوز چين، امارات، كره و تركيه بزرگ‌ترين شركاي تجاري ايران هستند اما واردات از چين 54/5 درصد و از كره 54/13 درصد كمتر شده است در حالي كه در همين دوره واردات از آلمان ۲۵ درصد افزايش يافته است.


ظرفيت ترانزيتي كشور
تورج اميري، رييس اداره امور كانتينر بندر شهيد رجايي گفت: در حال حاضر ظرفيت ترانزيت كشور، يكصد ميليون TEU است اما ما فقط از 10 درصد اين ظرفيت يعني 10 ميليون TEU استفاده مي‌كنيم در حالي كه ترانزيت، اشتغال‌زايي بالايي دارد. وي افزود: كالاي ترانزيتي به محض ورود به كشتي فقط سودده است؛ بيمه آن سود دارد، تعرفه عبور سود دارد، هزينه حمل‌ونقل سود دارد بنابراين بايد به مقوله ترانزيت توجه خاص داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون