• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

علي مطهري، نايب‌رييس مجلس:

راه حفظ اعتقادات اسلامي، ممانعت از ابراز عقيده ديگران نيست

گروه سياسي| او همان مسيري را در پيش گرفته است كه پدرش در آن قدم بر مي‌داشت. با پيروزي انقلاب در سال 57 نيروهاي مسلمان دست بالا را داشتند و توانستند قدرت را از آن خود كنند و ساير جريان‌هاي سياسي و به ويژه جريان‌هاي چپ و ماركسيستي را به حاشيه برانند. در اين ميان اما يك روحاني كه كلاس درس دانشگاه را انتخاب كرده بود، از آزادي عقيده و تفكر سخن مي‌گفت و معتقد بود حتي ماركسيست‌ها هم حق اظهارنظر و داشتن كلاس درس در دانشگاه را دارند. امروز پس از سال‌ها فرزند همان مرد به سخنان و نظرات پدر چنگ مي‌زند و بر همان مبنا مي‌گويد: راه حفظ اعتقادات اسلامي، ممانعت از ابراز عقيده ديگران نيست. غروب روز دوشنبه، علي مطهري در در جمع دانشجويان دانشگاه سمنان بار ديگر بر مواضع پيشين خود در مورد حوادث سال 88 و ادامه حصر معترضان انتخابات آن سال تاكيد كرد و ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات را برخلاف قانون اساسي خواند. نايب‌رييس مجلس در اين جلسه به مسائل ديگري نيز پرداخت از جمله ماجراي فيش‌هاي حقوقي و آن را سياسي خواند. مطهري اما به ريشه اين معضلات اشاره كرد و تمام اين ماجراها را ناشي از بي‌انضباطي مالي در كشور دانست كه به ويژه در دولت قبل به اوج خود رسيده بود و گفت: انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوران دولت قبل سبب شد، از چند سال پيش در سايه عدم عمل به وظايف نظارتي دستگاه‌هاي متولي يك بي‌انضباطي مالي در كشور به وجود آمد كه بسياري از اين تخلف‌ها ريشه در آن دارد.
به گزارش ايسنا، علي مطهري بخش مهمي از اتهامات مالي را سياسي ارزيابي و با بيان اينكه در ماجراي فيش‌هاي حقوقي نيز حقيقت ماجرا آنگونه كه مي‌گفتند نبود، تصريح كرد: ماجراي فيش‌هاي نامتعارف از سوي برخي‌ها با جار و جنجال فراوان مطرح شد اما ديوان محاسبات افرادي كه از اين حقوق‌هاي غير متعارف برخوردار بودند را 397 نفر اعلام كرده است. عضو فراكسيون اميد مجلس با بيان اينكه اهداف سياسي پشت اينگونه برنامه‌ها است، افزود: در همين ماجراي حقوق‌هاي نامتعارف آخر كار معلوم شد تعداد آنهايي كه بيشتر از 20 ميليون تومان حقوق دريافت كردند، برخلاف گفته‌ها كم است. وي بي‌انضباطي مالي حاكم را عامل اينگونه تخلف‌ها خواند و با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوران دولت قبل تصريح كرد: متاسفانه از چند سال پيش در سايه عدم عمل به وظايف نظارتي دستگاه‌هاي متولي يك بي‌انضباطي مالي در كشور به وجود آمد كه بسياري از اين تخلف‌ها ريشه در آن دارد. نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه همه اين تخلف‌ها به معناي اختلاس نيست به ماجراي صندوق فرهنگيان اشاره و اضافه كرد: در حال حاضر در همين ماجراي صندوق فرهنگيان ممكن است عده‌اي تصور كنند، چند نفر اين پول به اصطلاح 8 هزار ميلياردي را بين خود تقسيم كردند در حالي كه حقيقت ماجرا اينگونه نيست. مطهري گفت: بخش عمده اين 8000 ميليارد تومان تسهيلاتي است كه بدون ضابطه و البته با اخذ وثيقه پرداخت شده يا بخشي نيز مطالباتي است كه صندوق از برخي افراد دارد و دستگاه قضايي نيز مي‌تواند با پيگيري جدي، اين پول‌ها را به صندوق برگرداند.
فداكردن عدالت و آزادي پاي مصلحت از بزرگ‌ترين مشكلات امروز ما است
نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي از آنچه فداكردن عدالت و آزادي در پيش پاي مصلحت مي‌خواند، انتقاد كرد. وي با اشاره به آرمان‌هاي انقلاب از جمله استقلال، اخلاق و معنويت به تشريح مفهوم و معيارهاي عدالت و آزادي پرداخت و اظهار كرد: فداكردن عدالت و آزادي به پاي مصلحت يكي از بزرگ‌ترين مشكلات امروز در كشور ما است. نماينده مردم تهران افزايش جرم و جنايت و خرافه‌گرايي را از نتايج بي‌عدالتي در جامعه دانست و افزود: اصرار بر موضع‌گيري‌هاي افراد نسبت به وقايع پس از انتخابات 88 امري غيرمنطقي و غير ضروري است كه به وحدت جامعه آسيب مي‌زند. عضو فراكسيون اميد با انتقاد از فداكردن مصلحت‌آميزانه عدالت و آزادي در عين حال بر لزوم توجه به قانون اساسي در همه شرايط تاكيد كرد. مطهري با انتقاد از افرادي كه در انتخابات 88 سعي كردند احمدي‌نژاد را گزينه رهبري معرفي كنند، گفت: اين رفتار شروع اتفاقات پس از انتخابات سال 88 بود. وي به نقش احمدي‌نژاد و برخي از اعضاي شوراي نگهبان در آن حوادث اشاره و خاطرنشان كرد: در تحليل ماجراهاي 88 بايد همه جوانب را در نظر گرفت. علي مطهري در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان، موضوع حصر را در مخالفت با قانون اساسي دانست و از سكوت در برابر اين موضوع و عدم رسيدگي به آن انتقاد كرد. وي همچنين ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات را مصوبه‌اي بر خلاف قانون اساسي دانست و با انتقاد از صدور اين حكم بدون روال‌هاي قانوني گفت: هر گونه حكم بايد از سوي دادگاه و پس از طي مراحل قانوني صادر شود. فرزند شهيد مطهري به ديدگاه‌هاي شهيد مطهري در باب آزادي اشاره كرد و گفت: شهيد مطهري، معتقد است كه هر مكتبي كه به جهان‌بيني خود ايمان و اعتماد دارد، ناچار طرفدار آزادي انديشه است و هر مكتبي كه ايمان و اعتمادي به خود ندارد، مانع از آزادي انديشه و تفكر مي‌شود. نماينده مردم تهران با بيان اينكه آزادي و عدالت در اسلام از جايگاه رفيعي برخوردار است، اضافه كرد: از همين رو است كه استاد مطهري اين همه بر آنها تاكيد مي‌كنند. وي با بيان اينكه شهيد مطهري در اوايل انقلاب بر برگزاري كرسي ماركسيست‌شناسي تاكيد مي‌كند، افزود: شهيد مطهري مي‌گويد اين كرسي برگزار و استاد ماركسيست هم كه خودش واقعا به خدا عقيده ندارد، درس بدهد و ما هم درس بدهيم. عضو فراكسيون مجلس دهم اين نگاه شهيد مطهري را معناي واقعي آزادي بيان برشمرد و گفت: استاد مطهري در اين مورد اينگونه اعلام موضع مي‌كنند تا مردم فريب نخورند و حق انتخاب داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون