• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

عددنوشت

سهم غذاي حلال در دنيا

نيره پيروزبخت، رييس سازمان ملي استاندارد با تاكيد بر اينكه در حوزه تجارت كالاهاي حلال بايد به صورت جدي وارد شويم، گفت كه سهم سالانه تجارت كشورهاي اسلامي در حوزه حلال ۲۵۰۰ ميليارد دلار است. در بين كشورهايي كه پس از اجراي برجام گواهي استاندارد ايران را پذيرفته‌اند، حضور كشورهايي همچون امريكا، ژاپن و كره جنوبي بسيار مهم است. گواهينامه‌هاي استاندارد ايران در حوزه اوزان و مقياس نيز در ۱۰۰ كشور با امضاي تفاهمنامه بين‌المللي قابل پذيرش است. وي در ادامه با بيان اينكه در حوزه كدكس غذايي و محصولات كشاورزي رهبريت گروه خاور نزديك را داريم، گفت: در حال حاضر مديريت تدوين استانداردهاي بين‌المللي غذايي و كشاورزي بين ۱۸ كشور در حوزه خاور نزديك به عهده ايران است. در حوزه كشورهاي اسلامي پس از برجام رهبريت كميته ارزيابي انطباق موسسه استاندارد و اندازه‌شناسي كشورهاي اسلامي را به ايران سپردند.


افزايش توليد خودرو
توليد انواع خودرو در مهر ماه امسال 1/139 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت. در اين مدت توليد انواع خودرو در ايران از ۴۶ هزار و ۶۲۹ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۱۱۱ هزار و ۵۰۶ دستگاه رسيد. توليد انواع سواري نيز با رشد 7/145 درصدي همراه بوده و از ۴۲ هزار و ۳۵۷ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۱۰۴ هزار و ۵۲ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع وانت نيز 7/83درصد رشد داشته و از ۳۴۵۳ دستگاه در مهر‌ماه سال ۱۳۹۴ به ۶۳۴۲ دستگاه افزايش يافت. مهر‌ماه امسال توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس نيز صعودي بوده و با رشد 7/19 درصدي از ۶۱ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۷۳ دستگاه رسيد. توليد انواع اتوبوس هم رشد 5/58 درصدي داشته و از ۵۳ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۸۴ دستگاه افزايش يافت. در اين مدت توليد انواع كاميون، كاميونت و كشنده نيز با رشد همراه بوده و با افزايش 5/35درصدي از ۷۰۵ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۹۵۵ دستگاه رسيد.


كاهش قيمت آب مجازي

هندوانه يكي از محصولات آب‌بري است كه هر ساله صادراتش افزايش مي‌يابد اما جزو يكي از ارزان‌ترين محصولات صادراتي است كه البته در نيمه نخست امسال نزديك به ۲۶ درصد هر كيلوگرم هندوانه صادراتي نسبت به سال گذشته كاهش پيدا كرده است. طي شش ماهه نخست امسال ۵۶۱ هزار و ۲۲۸ تن هندوانه به ارزش ۹۵ ميليون و ۵۸ هزار و ۹۶۷ دلار به ۳۰ كشور مختلف صادر شده است كه از نظر وزني 46/18 درصد افزايش و از نظر ارزشي 41/10درصد كاهش داشته است كه اين آمار نشان مي‌دهد ارزش هندوانه صادراتي نسبت به نيمه نخست سال گذشته كاهش يافته است. چرا كه براساس آمار رسمي موجود در شش ماهه نخست سال گذشته هركيلوگرم از اين محصول ۲۳ سنت معادل ۶۵۲ تومان معامله مي‌شد در حالي كه نيمه نخست امسال قيمت هر كيلوگرم هندوانه صادراتي به ۱۷ سنت معادل ۵۲۵ تومان رسيد كه اين به معني كاهش 08/26 درصدي قيمت هركيلوگرم هندوانه صادراتي و ارزان‌تر شدن آن است.


كاهش خريد نفت هند

بر اساس آمارهاي به دست آمده از منابع تجاري و خدمات حمل و نقل دريايي، در حالي كه شركت اسار اويل هند خريد نفت خود از ونزوئلا را افزايش داده، واردات اين پالايشگاه خصوصي از ايران در ماه سپتامبر در مقايسه با ماه اوت حدود ۴۷ درصد كاهش يافته است. بر اساس آمارهاي به دست آمده از منابع تجاري و خدمات حمل و نقل دريايي، در حالي كه شركت اسار اويل هند خريد نفت خود از ونزوئلا را افزايش داده، واردات اين پالايشگاه خصوصي از ايران در ماه سپتامبر در مقايسه با ماه اوت حدود 47 درصد كاهش يافته است. گروهي از به سرپرستي روسنفت روسيه اوايل ماه جاري ميلادي توافق كردند كه 98 درصد از سهام شركت اسار اويل و بندر و نيروگاه برق اين شركت را به قيمت حدود 13 ميليارد دلار خريداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون