• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

هفته دوم آبان

8 آبان
آغاز نخست‌وزيري «بنيتو موسوليني» در ايتاليا
 بنيتو موسوليني، قبل از جنگ جهاني اول، يك سوسياليست رسمي و سردبير يك روزنامه بود. وي درسال 1919م گروه فاشيستي خود را با نام گروه رزمنده تشكيل داد . اين گروه كه به سياه جامگان شهرت داشتند ضمن درگيري‏هاي خشونت‌آميز خود و ايجاد جو رعب، تشكيلات خود را به تمام شهرهاي بزرگ ايتاليا گسترش دادند و در انتخابات پارلماني 1921م پيروزي‏هايى به دست آوردند. با قدرت‏گيري بيشتر موسوليني و حزبش، دولت وقت از ترس تسخير رم توسط طرفداران فاشيست موسوليني استعفا داد. در اين هنگام، بر اثر جو موافق موسوليني وي در 28 اكتبر 1922م از جانب پادشاه ايتاليا به نخست‌وزيري رسيد .
روز ملي تركيه و روي كار آمدن «آتاتورك»
 بر اثر پيروزي‏هايى كه قواي ترك به فرماندهي مصطفي كمال پاشا بر نيروهاي يونان به دليل منازعه بر سر زمين‏هاي مورد اختلاف به دست آوردند، مصطفي كمال به شهرت فراواني دست يافت و درصدد سرنگوني رژيم عثماني برآمد.  اما الغاي رژيم سلطنتي در تركيه كه با مذهب پيوند خورده بود كار آساني به نظر نمي‏رسيد.  مصطفي كمال براي حل اين مشكل، مقام سلطنت و خلافت عثماني را از هم جدا كرد و ضمن الغاي رژيم سلطنتي و خلع سلطان محمد ششم از سلطنت، مقام خلافت را به عنوان يك مقام مذهبي، به پسرعموي سلطان مخلوع، به نام عبدالمجيد سپرد. پس از چندي، مجلس جديد تركيه در 29 اكتبر 1923م، ضمن اعطاي لقب آتاتورك به معني پدر ترك وي را به رياست‌جمهوري انتخاب كرد.
سفر احمدشاه به اروپا و انگليس
هشتم آبان 1298ش. سلطان احمد شاه قاجار، شاه وقت ايران كه به عادت سلاطين قاجاريه به سفر اروپا رفته بود از هفتم تا دهم آبان ماه 1298 ش، در لندن مورد پذيرايي مجلل و بي‌سابقه مقامات تراز اول انگلستان قرار گرفت و دليل آن امضاي قرارداد نهم اوت (1919) دولت انگلستان با وثوق‌الدوله، رييس‌الوزراي وقت بود كه هنوز به دست مجلس نرسيده بود و انگليسي‌ها مي‌خواستند به صورتي رفتار كنند كه تاييد اين قرارداد را در ضيافت‌هاي رسمي لندن از زبان سلطان احمد شاه بيرون بكشند و سند قرار دهند و مقدمات اجراي آن را فراهم سازند.
آغاز جنگ دوم اعراب و اسراييل
 پس از ملي اعلام شدن كانال سوئز در 26 جولاي 1956م توسط جمال عبدالناصر، رييس‌جمهور وقت مصر و بستن كانال به روي كشتي‏هاي رژيم صهيونيستي،  ارتش رژيم صهيونيستي  در 29 اكتبر آن سال به شبه جزيره سينا واقع در شمال‏شرقي مصر حمله كرد. ارتش صهيونيستي درصدد بود تا با حمله به كشور مصر، خليج عقبه در انتهاي درياي سرخ را براي رفت و آمد كشتي‏هاي خود اشغال كند. دو روز بعد در 31اكتبر، انگلستان و فرانسه نيز در حمايت از تل‏آويو، چتربازان خود را در اطراف كانال سوئز پياده كردند. اين جنگ در تاريخ جنگ‏هاي اعراب و رژيم صهيونيستي به جنگ سوئز معروف است.
9 آبان
 اعتراض مارتين لوتر كينگ به كليساي كاتوليك
 سي و يكم اكتبر سال 1517 مارتين لوتر، كشيش آلماني و تحصيلكرده رشته الهيات 95 مورد اعتراض خود به روش پاپ‌ها و كليساي كاتوليك را روي كاغذ نوشت و آن را بر در ورودي كليساي «كسل» در وينتربرگ آلمان چسبانيد و با اين عمل سنگ بناي پروتستانيسم (اعتراضيون) گذاشته شد. اين اصلاحات 95 گانه اصطلاحا «تزهاظ لوتر» خوانده مي‌شوند. مهم‌ترين موارد اين اعتراض‌ها مربوط به بخشودن گناه از سوي كشيش‌ها پس از اعتراف فرد گناهكار در برابر آنان و در كليسا، همچنين فروش بخشودگي گناهان از سوي كشيش‌هاي كاتوليك، تشريفات زايد كليسايي و سلسله مراتب، اختيارات بيش از حد پاپ از جمله مصادره اموال و مجازات افراد و پافشاري در منع اصحاب كليسا از ازدواج به شمار مي‌رود.
10 آبان
ورود اورل هريمن به تهران براي رفع اختلاف بين ايران و كنسرسيوم نفت
 در پي پديد آمدن اختلاف نظر ميان ايران و كنسرسيوم نفت كه از هفتم آبان 1345ش، هشت سال پس از تصويب قرارداد طرفين در پارلمان ايران، آشكار شده بود اول نوامبر اين سال (3روز بعد) اورل هريمن، ديپلمات كاركشته امريكايي براي رفع اختلاف وارد تهران شد. همزمان سي نماينده هم از جانب شركت‌هاي عضو كنسرسيوم به همين منظور به تهران وارد شدند. هريمن كه چند سال پيش درگذشت از دهه 1950 بارها براي حل مساله نفت و مسائل مربوط به روابط ايران و امريكا وارد تهران شده بود، در جريان اختلاف دكتر مصدق با انگلستان بر سر نفت وي چندين هفته در تهران اقامت كرده بود.
11 آبان
كشته شدن خواجه نظام الملك وزير دربار سلجوقيان
 خواجه نظام الملك، دولتمرد مشهور ايراني وزير سلجوقيان، مولف كتاب سياستنامه (در علم حكومت كردن) و موسس دانشكده‌هاي موسوم به نظاميه دوم نوامبر سال 1092 ميلادي در نزديكي كرمانشاه به دست عوامل حسن صباح (فداييان) كشته شد. قاتل او «ابو طاهر اراني» جواني ديلمي بود كه در الموت به صف هواداران حسن صباح پيوسته و در آنجا مامور قتل خواجه شده بود.

محاكمه اعضاي موسس حزب كمونيست توده
محاكمه 53 تن اعضاي موسس حزب كمونيست توده از 11آبان سال 1317در تهران آغاز شد. اتهام عمده آنان تلاش براي براندازي سلطنت و ملي كردن منابع توليد ايران اعلام شده بود. در پايان اين محاكمه، دستگيرشدگان به مجازات زندان محكوم شدند. محكوميت سران جنبش كمونيستي ايران نتوانست به فعاليت آنان پايان دهد و حزب توده سه سال بعد اعلام موجوديت كرد كه فعاليت علني آن با تيراندازي به سوي شاه در دانشگاه تهران در 15 بهمن 1327 ممنوع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون